מאת: עו"ד ריקי ישי 

 

מאמר זה בא כשירות לחיילנו אשר שומרים עלינו, חלקם הקריבו את חייהם ובריאותם על מנת שאנו נוכל לשכון לבטח בארצנו, בתקווה שמאמר זה בא כהשלמה בלבד לליווי הצמוד אשר נותנת מחלקת נפגעים למשפחות הנספים ולפצועים, תוך הסברה ודאגה לזכויותיהם לפי דין.

 

חיילים שנספו במערכה

 

משפחות חיילנו האמיצים אשר מצאו את מותם במערכה, בטרם עת, זכאיות לכלל הזכויות המפורטות ב"חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) תש"י – 1950)". אין זהו המקום לפרט רבות אודות זכויות אלה, הואיל ואנו סמוכים ובטוחים כי משפחותיהם של הנופלים תקבלנה סיוע צמוד וכלל הזכויות המגיעות להם לפי דין.

 

הדבר היחיד שנעיר לגביו הוא שגם חייל אשר נהרג בדרך אל המחנה או ממנו, תהא משפחתו זכאית לכלל הזכויות בחוק. הזכויות כוללות בין היתר תגמולים, תשלומים חודשיים, סיוע נפשי, ליווי, קבורה צבאית וכלל הוצאותיה, סיוע לאישה הרה ועוד.

 

חיילים פצועים

 

נידוב רפואי: לעתים, צה"ל יבקש לקבוע לחייל שנפצע, פרופיל בלתי כשיר לשירות. אולם, שחרור מידי משירות יכול להביא לכך שהחייל יתקל במצב בו, לפרק זמן מסוים, לא יהא רצף טיפולי ראוי.

 

לצורך טיפול בבעיה זו יצר צה"ל את המנגנון של נידוב רפואי. לצורך הנידוב הרפואי יש להודיע באופן מידי לרם 2 כי הנכם מעוניינים במנגנון זה, אשר מוסדר בחוק שירות ביטחון בסעיף 17 לחוק.

 

תקופת הנידוב הרפואי מתחלקת לשתיים, ובכל מקרה לא תעלה על 180 ימים מיום אבחון המחלה או הפציעה.

 

תקופת טיפול ראשונה הינה ל- 60 ימים מיום היות החייל בלתי כשר לשירות, או מיום אבחון המחלה או הפציעה, לפי המאוחר. במסגרת תקופה זו החייל מטופל על ידי חיל הרפואה, ואף ממשיך לקבל משכורת כחייל מן המניין.

 

תקופת הטיפול השניה הינה ל- 120 ימים בה החייל נחשב כחייל אך איננו זכאי לטיפולים או למשכורת מצה"ל.

 

מומלץ, חרף הנידוב הרפואי, להגיש תביעה לאגף שיקום נכים, מיד עם היוודע העדר כשירות לשירות ביטחון (פרופיל 21 או פרופיל 24 – חצי שנה ומטה טרם השחרור).

 

לא ניתן לקבל נידוב אם החייל השתחרר משירות על רקע הפרופיל, על כן יש צורך לבקש נידוב עוד במהלך הסיפוח לרם – 2 ובכל מקרה טרם השחרור.


תביעות לאגף שיקום נכים

 

ברמת העיקרון, תביעה לאגף שיקום נכים יכול להגיש רק חייל משוחרר מסדיר. בפועל, ניתן להגיש תביעה גם במהלך שירות, אך התביעה תוקפא עד לשחרור מהשירות.

 

החיילים הבאים נחשבים למשוחררים משירות:

 

1. חייל בעל פרופיל 24, כאשר תקופת השירות הנותרת מיום קביעת הפרופיל הינה חצי שנה ומטה.
2. חייל בעל פרופיל 21.
3. חייל בשירות קבע ו/או מילואים.


על הפציעה או המחלה להיות גם תוך כדי שירות וגם עקב השירות. כלומר, לא די בכך שהמחלה או הפציעה תתרחש בשירות. יש לבדוק האם השירות הצבאי הביא להתפרצות המחלה, גרם לפציעה או החמיר אותן.

 

עורך דין המומחה בתחום זה יוכל בהחלט לתת את הדעת על כך, מתוך ניסיון בתיקים קודמים והחלטות בית משפט.

 

לדוגמא, ישנם תנאי שירות שיביאו להכרה בהתפרצות מחלות כמו סוכרת, אפילפסיה ועוד,, לעומת תנאי שירות אחרים אשר יקבעו כי אין קשר בין השירות למחלה וכי מדובר בבעיה גנטית, משפחתית או תורשתית.

 

כמו כן ייתכן שהשירות יביא להחמרה של מחלה אשר איננה קשורה לשירות. למשל, פריקות כתף טרם שירות אשר השירות הביא לכך שהפריקות נעשו חמורות יותר עד כדי ניתוח.

 

לא ניתן לתבוע את משרד הביטחון על רשלנות. הדרך היחידה לתבוע היא לפי חוק הנכים. כך, שגם אם היתה רשלנות בטיפול אשר לא גרמה לנזק או נכות, לא ניתן יהיה לתבוע בגינה.

 

פציעות במהלך חופשה, בדרך לבסיס או חזרה ממנו

 

פציעה בדרך ליחידה או חזרה ממנה, אשר לא היו בה עצירות משמעותיות שאינן קשורות בדרך, תוכר כפציעה שאירעה תוך כדי ועקב השירות.


פציעה במהלך חופשה

 

פציעה במהלך חופשה תוכר כפציעה של תוך כדי ועקב שירות בהתקיים כל התנאים הבאים בלבד:

 

1. חייל בשירות סדיר (להבדיל מחייל בשירות קבע או מילואים)
2. הפציעה הינה בשל חבלה
3. החייל לא נעדר משירות צבאי
4. החבלה אירעה בתוך 30 הימים הראשונים לחופשה
5. לחייל 20% נכות ומעלה כתוצאה מחבלה זו


מהו הפיצוי המגיע לחייל?

 

הפיצוי הכספי לחייל נקבע לפי גובה אחוזי הנכות שנקבעו לו.

 

1. 0-9% נכות: לא יתקבל פיצוי כספי כלשהו, לעיתים רחוקות מתקבלים תשלומי הוצאות אבל גם לצורך כך חשוב לבחון כל מקרה לגופו. כמו כן לא תהיו זכאים לטיפולים מטעם משרד הביטחון.
2. 10-19% נכות: תוכלו לקבל מענק חד פעמי אשר גובהו נקבע בהתאם לאחוזי הנכות, אולם, אין זכאות לטיפול רפואי ממשרד הביטחון. תהיו זכאים לתעודת נכה המקנה הנחות בארנונה ועוד.
3. נכות של 20% ומעלה: קצבה חודשית בהתאם לגובה הנכות, טיפולים ממשרד הביטחון בשל הפציעה ועוד זכויות נוספות.


ישנם תגמולים נוספים שמשתלמים לנכים אשר אינם יכולים לעבוד עקב נכותם, או שהשתכרותם נמוכה. כמו כן קיים תגמול טיפול רפואי (תט"ר), אשר ניתן למי שבמהלך הטיפול הרפואי בו לא יכול היה לעבוד.


מה קורה במהלך התקופה בה מתבררת התביעה?

 

בירור תביעה במשרד הביטחון לוקחת זמן רב ומגיעה גם לשנה וחצי עד לקביעת אחוזי נכות.

 

ישנם מספר שלבים בבירור תביעה:

 

1. איסוף כלל החומר הרפואי והעובדתי על ידי משרד הביטחון
2. שליחת החייל לבדיקת רופא לצורך בחינת הקשר הסיבתי בין הפציעה לשירות
3. שליחת החייל לוועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי נכות

 

במהלך בירור התביעה תהיו זכאים לטיפולים רפואיים מטעם משרד הביטחון.

 

ניתן במקרים של חבלה (להבדיל ממחלה), לבקש תשלומים על חשבון התשלומים שישולמו אחרי ההכרה. יש לקחת בחשבון שאם מסיבה כלשהי לא תוכרו על ידי משרד הביטחון, תצטרכו להשיב את הכספים.

 

במקרים של מחלה, למרבה הצער, לא ניתן לקבל תט"ר או תשלומים על חשבון המענק או הגמלה, ולכן אין פתרון ראוי לנכים בזמן הזה. ניתן לבקש באופן חריג דמי מחיה, אך הללו כמעט ואינם מאושרים.

 

לא ניתן לפנות לביטוח לאומי לתבוע, מאחר והדבר יכול להיחשב לויתור על התביעה מול משרד הביטחון.

 

עוד חשוב להבין שאין פיצויים על עוגמת נפש בתביעות קצין תגמולים.

 

בנוסף חשוב לציין שגם אם הוכרתם, אך אחוזי נכותכם אינם מזכים אתכם בתגמול כלשהו, הדבר חשוב מאוד אם חלילה בעתיד תיגרם לכם החמרה במצבכם הרפואי. אז ניתן להגיש תביעת החמרה ותבחן זכאותכם לתגמולים בהתאם להחמרה שחלה במצבכם.

 

איחולי בריאות ושמרו על עצמכם בשירותכם הצבאי כי אין שום סכום כסף בעולם שיכול להשיב לכם את בריאותכם.

 

 


עודכן ב: 18/08/2014