הליך פשיטת רגל הוא הליך משפטי, המיועד לאנשים פרטיים, אשר נקלעו לחובות כספיים, אותם הם אינם יכולים לשלם. במסגרת הליך פשיטת רגל, נהנה החייב מהגנה משפטית מפני נושיו אשר אינם יכולים לפעול כנגדו ובתום ההליך – בסיועו של עורך דין המתמחה בפשיטת רגל, נמחקים כל חובות והחייב מתחיל בחיים חדשים.

 

הליך פשיטת רגל נפתח בבקשה לקבלת צו כינוס, אותה מגיש עורך דין המתמחה בפשיטת רגל. באמצעות צו הכינוס, מרוכזים כל נכסי החייב לקופה אחת, היה וישנם נכסים, ומונע מן הנושים כל גישה לנכסים אלו. בשלב מאוחר יותר, מתבצעת חלוקה של הנכסים בין הנושים על פי סדר הקדימויות שבחוק. עם מתן צו הכינוס, לא יוכלו הנושים לנקוט בהליכי גבייה כנגד החייב וכל הליכי הגבייה אשר ננקטו עד אותה עת, יעוכבו מידית.

 

השלב הבא בהליך פשיטת רגל, הוא כינוס אסיפת נושים, במסגרתה ממונה נאמן לנכסי החייב. לנאמן שני תפקידים מרכזיים: לחקור את נסיבות היווצרות החובות ולחלק את נכסי החייב בין הנושים. היה וחקירת הנאמן מעלה כי החייב יצר את חובותיו בתום לב, יוכל החייב לקבל הפטר מחובותיו, כפי שיפורט להלן.

 

קבלת צו הפטר

 

גולת הכותרת של הליך פשיטת רגל עבור החייב, היא כמובן קבלת הפטר מן החובות. המשמעות היא שבסיומה של תקופה בה ישלם החייב תשלום חודשי לנושיו, הוא יקבל הפטר מכל החובות. מתפקידו של עורך הדין פשיטת רגל לנסות ולהקפיד כי התשלום החודשי אשר יוטל על החייב, יהיה תשלום המותאם ליכולתו הכלכלית. זאת על מנת שלא להכביד עליו יתר על המידה ולאפשר לו להתחיל לשקם את חייו.

יודגש כי קבלת צו הפטר, ככלל, מותנית בהתקיימם של שלושה תנאים:

 

1. החייב הוא חדל פירעון: פירוש הדבר כי החייב מיצה את יכולתו לשלם לנושיו ואין ביכולתו לשלם עוד. על מצבו של החייב למד הנאמן מחקירתו, במסגרתה, יגיש החייב מסמכים שונים באמצעות עורך דינו והנאמן יהיה רשאי גם לפנות למוסדות וגופים שונים, להם מידע אודות היקף נכסיו וחובותיו של החייב.

 

2. החובות נוצרו בתום לב: חקירת החייב העלתה כי החייב יצר את חובותיו בתום לב ואין עדויות לכך כי החייב פעל במרמה או בקלות דעת ביצירת החובות. מדובר בתנאי חשוב ומרכזי, הממחיש את חשיבותו של עורך דין פשיטת רגל בתהליך זה, אשר ידע כיצד להציג בצורה מדויקת את נסיבות המקרה בפני בית המשפט.

 

3. התנהלות תקינה במסגרת ההליך: התנאי השלישי דורש התנהלות תקינה של החייב לאורך הליך פשיטת רגל, למשל, החייב לא ניסה להסתיר נכסים מנושיו על מנת להתחמק מתשלום חובותיו, או להגיע להסדר עם נושיו מחוץ להליך פשיטת רגל. כמו כן, יהיה על החייב להקפיד לשלם את התשלום החודשי, ולהגיש דוחות כנדרש.

 

עורך דין פשיטת רגל - חשיבות הייעוץ המשפטי

 

הליך פשיטת רגל הוא מתנה גדולה עבור החייב, משהוא מאפשר לו הזדמנות שנייה לחיים שקטים, נטולי חובות. אולם, חשוב להבין כי הדרך לקבלת הפטר איננה פשוטה, מדובר בהליך מורכב, בו מעורבים גורמים רבים, בעלי אינטרסים שונים.

 

על כן, החייב המיוצג על ידי עורך דין פשיטת רגל הבקיא בנבכי ההליך, על כל פניו השונים יעלה את סיכויי ההצלחה ויוכל לשמור על זכויות החייב ולוודא כי בסיומו של הליך, יינתן צו הפטר. בהליך פשיטת רגל, אין מקום לטעויות מיותרות. התנהלות לא נכונה, עלולה לפגוע באופן מהותי בחייב ואף לשלול ממנו את ההפטר המיוחל. על כן, אין להקל ראש בחשיבותו של הייעוץ והליווי המשפטי ומוטב לפנות אל עורך דין פשיטת רגל, על מנת שייצגו נאמנה בהליך מורכב זה.

 

נקלעת לחובות? כדאי לך לבחון אפשרות של פשיטת רגל, פנה אל משרדנו לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין פשיטת רגל ואנו נלווה אותך לאורך כל הדרך עד למחיקת החובות.

 

אין במאמר זה להוות ייעוץ משפטי, וכן אין המאמר חף מטעויות קולמוס או טעויות אחרות.
 


עודכן ב: 19/12/2023