חיילי צה"ל זכאים להצביע בבחירות לכנסת ככל אזרח. לקראת כל מערכת בחירות ממנה צה"ל קצין בכיר בדרגת אלוף משנה כראש מטה הבחירות, והוא האחראי לקיום תקין של הבחירות בצבא, כאשר תחתיו מוקמת מערכת המסייעת בביצוע הליך ההצבעה.


מה מיוחד בהצבעת החיילים?


על פי חוק הבחירות לכנסת רשאים חיילים בשירות חובה, קבע וחיילי מילואים הנמצאים בשירות מילואים פעיל, להצביע בקלפיות מיוחדות לחיילים אשר מוצבות בבסיסים או בקלפיות ניידות המגיעות אליהם. בשונה מאזרח החייב להצביע בקלפי מסוימת הסמוכה למקום מגוריו, חייל אינו חייב להצביע בקלפי צבאית מסוימת.


בשל המורכבות בהצבעת החיילים, הנמצאים לעתים במוצבים מבודדים, באזורי עימות, על כלי שייט, בפעילות מבצעית וכדומה, ומתוך הכרה בחשיבות העצומה במתן אפשרות לכל החיילים להצביע, מאפשר חוק הבחירות כי מועד הבחירות בצה"ל יחל עד 72 שעות לפני ויסתיים עד השעה המאוחרת האחרונה בקלפיות ברחבי הארץ.


בקלפי הצבאית, שכאמור אינה מיועדת לקבוצה מסוימת וידועה מראש של חיילים, לא ניתן לבצע רישום ולמחוק את החייל מרשימת המצביעים.


כך, עקב משך תקופת ההצבעה וחוסר יכולת מעקב בזמן אמת, קיימת אפשרות טכנית לחייל להצביע במספר בסיסים או להצביע פעם נוספת בקלפי האזרחית הסמוכה למקום מגוריו, שבה שמו מופיע בפנקס הבוחרים.


כיצד מתמודדת המערכת עם הבעיה?


המענה לבעיה זו ניתן באמצעות שיטת הצבעה במעטפות כפולות. לפי שיטה זו החייל המצביע מכניס את פתק ההצבעה למעטפה אטומה, אך בניגוד להצבעה רגילה המעטפה אינה מוכנסת ישירות לקלפי, אלא למעטפה נוספת שעליה נרשמים פרטי הזיהוי של החייל על ידי צוות ועדת הבחירות בקלפי.


מעטפות אלה אינן נספרות בקלפי שבה נערכת ההצבעה, אלא מועברות כולן לאתר ספירת קולות של ועדת הבחירות המרכזית, שם מוודאים שהחייל לא הצביע כבר בקלפי אחרת. שיטת זו מאפשרת ביצוע מעקב יעיל אחר ניסיון חיילים להצביע יותר מפעם אחת. ואכן, ברוב המקרים מאותרים הניסיונות להצבעה כפולה.


בחוק הבחירות ובפרקליטות הצבאית בפרט מיוחסת חומרה רבה לכל ניסיון להשפיע שלא כדין על תוצאות הבחירות. סעיף 124(ב) לחוק הבחירות לכנסת (נוסח משולב) התשכ"ט - 1969, קובע כי מי שמצביע לכנסת יותר מפעם אחת, אם באותה קלפי ואם בקלפיות שונות, דינו שנתיים מאסר או קנס של עשרת אלפים שקלים.


ואכן, סקירת הפסיקה בעבירות אלו בבית הדין הצבאי על פני השנים, מראה על עונשי מאסר בפועל והורדה בדרגה. רמת הענישה עולה ככל שדרגת החייל גבוהה יותר, אז ברוב המקרים מיוחסת לחייל בנוסף עבירה של התנהגות בלתי הולמת.


הסנקציות הננקטות כנגד חייל המצביע יותר מפעם אחת


כאשר עולה חשד אצל ועדת הבחירות המרכזית או אצל גורם אחר כי התבצעה הצבעה כפולה על ידי חייל, עובר הנושא לחקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח). תוצאות החקירה עוברות לפרקליטות הצבאית, אשר עשויה, אם סברה שאכן ישנן ראיות לכך שהחייל הצביע הצבעה כפולה, להגיש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי.


הרשעה בבית הדין הצבאי בעבירה של הצבעה כפולה עשויה כאמור לגרור עמה רישום פלילי ועונשים הכוללים, לפי ניסיון של מערכות בחירות קודמות, גם מאסר ממשי בכלא צבאי והורדה בדרגה.


חרף האמור, בהיעדר הסברה מספקת ומתוך הקלות לבצע את ההצבעה כפולה, נפתחות מדי מערכת בחירות עשרות חקירות מצ"ח בעניין זה ובעקבותיהן מוגשים כתבי אישום. עולה כי חיילים רבים שוגים לחטוא בעבירה זו מתוך קלות ראש, אך לעתים ללא כוונה מתוך טעות או רשלנות.


לסיכום הדברים מודגש האיסור על הצבעה כפולה. אם מתעורר ספק, למשל בדבר פסילת ההצבעה בקלפי הצבאית או אחרת, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמצא בתחום בטרם מעשה. כך גם מומלץ לעשות אם נקלעת לחקירה או להליך משפטי בעניין זה.