כנגד הנאשם סמ"ר נ.א. הוגש כתב אישום באשמת שימוש בסם מסוכן לפי סעיף 7 (א)+(ג) לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), התשל"ג–1973. פרטי כתב האישום ייחסו לחייל שימוש בסם מסוג קנאביס בנסיבות אזרחיות.


הפרטים אודות הנאשם ונסיבות העבירה שעליהם הצגתי ראיות בפני התביעה הצבאית ובית הדין, לימדו כי בהיותו נער נפגע הנאשם, תושב אשדוד, כאשר טיל גראד פגע בביתו בתקופת מבצע "עופרת יצוקה".


הנאשם התעקש להתגייס לשירות קרבי כלוחם בסוללת "כיפת ברזל" כדי "להגן על הבית". מכתבי המלצה שמסרו מפקדיו לימדו כי היה לוחם מסור ומפקד מצטיין.


במהלך מבצע "צוק איתן" הוצבה הסוללה שבה שירת בהגנה על עיר מגוריו אשדוד. עובדה זו, על הרקע האישי, יצרה אצל הנאשם מתח נפשי עצום. בנסיבות אלו מעד בשימוש בסם מסוג קנאביס בעת חופשה. הוא נתפס בעת מעשה, בגינה ציבורית שבה שהה בעת חופשה לאחר סיום מבצע "צוק איתן", על ידי סיור שגרתי של משטרת ישראל.


מה פסק בית הדין הצבאי?


במסגרת הסדר הטיעון הודה הנאשם בשימוש בסם מסוכן בנסיבות אזרחיות, הורשע ונידון לעונש של 30 ימי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירת סמים, הורדה לדרגת טוראי וקנס בגובה 750 שקלים.


בנימוקי גזר הדין ציינה כבוד השופטת, אל"מ אורלי מרקמן, כי אכן מדובר בהסדר מקל מאוד, אולם בשים לב לנסיבותיו הייחודיות, לתרומתו בשירות הצבאי, לעובדה כי נטל אחריות על מעשיו והודה ואף לקשיים הראייתיים שעליהם הצבעתי, מצאה לכבד את הסדר הטיעון.


מהן הנסיבות אשר הביאו את התביעה הצבאית להסכים להסדר טיעון מקל?


התביעה הצבאית הסכימה כאמור להסדר מקל וזאת בשים לב לעובדות שהצגתי להם:


א. הנסיבות האישיות הייחודיות של הנאשם.


ב. הנסיבות שבהן בוצעה העבירה.


ג. תרומתו של הנאשם בשירות צבאי קרבי והמלצות מפקדיו.


ד. העובדה כי מיד בתחילת ההליך המשפטי הוא הודה, קיבל אחריות והביע חרטה.


ה. התגלו בתיק קשיים ראייתיים משמעותיים וההגנה ויתרה על טענות ובכך נחסך זמן שיפוטי יקר.


ו. העובדה כי החייל השתחרר בינתיים משירות חובה.


ז. הסכמה של התביעה לתת משקל בכורה להיבט השיקום של הנאשם ולקבוע עונש צופה פני עתיד הכולל מאסר על תנאי.


מה ניתן ללמוד מפסק הדין?


תיק זה הוא חריג ואינו משקף את נורמות הענישה המחמירה הנהוגה כנגד חיילים המורשעים בעבירות סמים.


ניתן ללמוד לגבי כמה מהתנאים המהווים עילות להקלה בעונש: נסיבות אישיות, נסיבות ביצוע העבירה, עברו הצבאי והמשמעתי של הנאשם, קיומם של קשיים ראייתיים וטענות הגנה משמעותיות והיבט השיקום של הנאשם.


בית הדין הצבאי, בהתאם להלכה שנקבעה על ידי בית המשפט העליון, יאשר לרוב הסדרי טיעון, אפילו כאלו החריגים לקולא, כאשר אלו מוצגים במשותף על ידי התביעה הצבאית והסנגור.


כמו בכל הליך משפטי בכלל ובהליך פלילי-צבאי בפרט, חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין הבקיא בתחום, שיידע להביא את העובדות והראיות באופן הראוי ולנהל את ההליך עד לתוצאה האופטימלית עבור הלקוח.


על פי תיק ח"א (מחוזי) 190/15 התצ"ר נ" סמ"ר נ.א.