עבירות הסמים נפוצות מאוד בצבא. למעשה, רוב החקירות אותן מקיימת המשטרה הצבאית החוקרת הנן בנושא חשד לשימוש בסמים. הסיבה לכך הנה שכיחות התופעה בחברה האזרחית ממנה מגיעים ובתוכה חיים חיילי צה"ל וחוסר ההכרה אצל החיילים כי הצבא מחמיר מאוד ביחס למערכת האכיפה והשיפוט האזרחית בנושא זה.


חייל, אתה חשוד בשימוש בסמים, מה יקרה עכשיו?


כאשר נודע למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) על חשד לשימוש בסמים היא בד"כ תעצור את החייל לצרכי חקירה או לפחות תזמן אותו לחקירה. יבוצע חיפוש על גופו של החייל החשוד, בחדרו ובחפציו ביחידה ואף בביתו הפרטי. כן יוחרם מכשיר הטלפון הנייד שלו ויבדקו הודעות מיסרונים, הודעות ווטס-אפ ותמונות, על מנת ללמוד מהם על עבירות סמים ואף לגבי עבירות אחרות. החייל ייחקר ויתבקש למסור דגימת שתן לבדיקה לצורך גילוי שימוש בסמים. אם החייל מסרב למסור דגימת שתן, וקיים חשד סביר לכך שהוא משתמש בסמים, יוצא כנגדו צו מקצין שיפוט בכיר במשטרה הצבאית המחייב אותו למסור את דגימת השתן. סירוב לצו זה מהווה עבירה בפני עצמה.


מה קורה בסיום החקירה במצ"ח?


ככלל, אם בידי החוקרים אין ראיות, הנחקר הכחיש, לא נמצאו ברשותו חומרים אסורים ודגימת השתן שמסר נמצאה נקיה בערכת השדה – הוא ישוחרר בחזרה ליחידתו וככול שהבדיקה תמצא נקיה גם בבדיקת המעבדה ולא ימצאו ראיות נוספות בחקירה, בכך תסתיים הפרשה מבחינת החייל.


אולם, במקרים בהם הודה החייל בשימוש בסמים או שנמצאו ברשותו, בחדרו ביחידה, בביתו או במכשיר הטלפון הנייד שלו ראיות המעידות כי החזיק או השתמש בסמים, או שהחייל סירב למסור דגימת שתן, הוא יוחזק במעצר ויובא לפני שופט בבית דין צבאי בתוך 24 שעות מרגע מעצרו.


הפרקטיקה על פיה נוהגת התביעה הצבאית, אשר זכתה לעיגון בהוראת הפרקליט הצבאי הראשי מיום 1 ינואר 2017, היא שבמקרים בהם הודה החשוד בכמות של עד חמישה שימושים עצמיים בנסיבות אזרחיות, או שהחשד הוא סירוב למסור דגימת שתן בלבד, לא עומדים על המשך מאסרו והוא משוחרר ליחידתו (לפי הנחיית הפצ"ר אף שונה הנוהל ובמקרה של סירוב לצו קש"ב לא מוגש כתב אישום והנושא עובר לשיפוט בפני סא"ל ביחידה) ואילו במקרים של הודה החייל או שישנן ראיות אחרות כי עשה יותר מחמישה שימושים עצמיים או במקרה של שימוש בתוך היחידה הצבאית, או בחשד לעבירות חמורות יותר כגון תיווך לרכישת סמים, סחר בסמים, גידול סמים ועבירות סמים חמורות אחרות, תדרוש התביעה מבית הדין לעצור את החייל לצרכי חקירה ובהמשך, עם הגשת כתב האישום, עד תום ההליכים המשפטים כנגדו.


בסיום החקירה מעבירה המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) את ממצאי החקירה בצירוף המלצותיה לפרקליטות הצבאית. התביעה הצבאית בודקת אם יש די ראיות ובמקרים שכך מגישה כתב אישום לבית הדין הצבאי כנגד החייל.


מה קורה כאשר מוגש כתב אישום?


כאשר מוגש כתב אישום מתחיל כנגד החייל משפט בבית דין צבאי המתנהל על פי כללי סדר הדין הפלילי. חשוב לדעת, טיעונים להקלה בעונש יהיו, בין היתר: העדר עבר משמעתי, שירות תורם עד מועד העבירה, כמות שימושים נמוכה, שימוש בנסיבות אזרחיות, שימוש בסמים "קלים" ונסיבות אישיות מיוחדות. לעומת זאת שימוש במספר רב של פעמים, בתוככי היחידה, תפקיד צבאי של נהג או לוחם במשמרת, שימוש בסמים "קשים" ועבירות חמורות כגון תיווך או סחר, יובילו להחמרה בעונש.


כאמור, בתי הדין הצבאיים נוטים להחמיר בענישה והעונשים הצפויים הינם מאסר (כאשר אם משכו למעלה מ-60 ימים הנו גורר רישום פלילי מלא), מאסר מותנה, פסילת רישיון נהיגה צבאי ואזרחי והורדה בדרגה. חייל אשר מורשע בשימוש בסמים הוא צפוי להיות מזומן לוועדה, אשר תחליט על כשירותו להמשך שירות ואף, למרב"ד לבדיקת כשירותו לנהיגה. בנוסף, חייל המורשע בשימוש בסמים צפוי לאבד את הסיווג הביטחוני שלו.


לסיכום, מומלץ מאוד להימנע משימוש בסמים בעת השירות הצבאי ובכלל. אם נעצרת או זומנת לחקירה חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין הבקיא במשפט הצבאי והפלילי - רצוי מאוד לפני חקירה, אך אף עם לא מאוחר מידי. עורך דין מקצועי, מומחה במשפט צבאי, יכול להגיע לחדר החקירה במצ"ח, לייעץ וללוות אותך בהליך החקירה, עשוי למנוע את מעצרך ואף עשוי למנוע הגשת כתב אישום פלילי. במידת הצורך עורך הדין יכול לייצג אותך בהליך המשפטי ובהליכי ההמשך ובכך להקל בעונשך ובהשלכות ממנו ולמנוע עגמת נפש בעתיד.


עורך דין צבאי אלדד פלד הנו עורך דין העוסק בתחום המשפט הצבאי