המכנה המשותף לשינויים הנו רצון להעלות את הרף שממנו מכתימים את החייל ברישום פלילי שיעיב על המשך חייו, לאפשר לחיילים שמעוניינים בכך לחזור לדרך הישר לשקם עצמם ולהשלים שירות צבאי תקין, וכן לצמצם את כמות הכלואים בבתי הכלא הצבאיים ואת הנשר מהשירות. אפרט את השינויים המרכזיים:


שינוי במדיניות הענישה בעבירות סמים


לפי הוראת הפרקליט הצבאי הראשי שנכנסה לתוקף בתאריך 1 ינואר 2017, חיילים שיתפסו בעבירה ראשונה של שימוש בסם, שלא בנסיבות צבאיות, בלא יותר מחמש הזדמנויות, תוכל הפרקליטות הצבאית להימנע מהגשת כתב אישום בבית הדין הצבאי ולנקוט בצעד של הסדר מותנה, הליך שבו יתחייב החייל שלא לחזור על עבירות סמים ולהעמיד עצמו, בכל פעם שיידרש, לבדיקה במצ"ח.


לגבי חיילים שיסרבו לצו קצין שיפוט בכיר במשטרה הצבאית (קש"ב) המחייב אותם למסור דגימת שתן לגילוי שימוש בסם, עבירה שעד כה הוגש בגינה כתב אישום בבית הדין הצבאי, אלו יעברו לשיפוט בדין משמעתי ביחידת החייל.


בפרקליטות הצבאית מדגישים כי הרפורמה אינה מתירה בשום אופן שימוש בסם על ידי חיילים וכי לא תהיה הקלה עם מי שייתפס בעבירות חמורות כגון שימוש רב פעמי בסם, שימוש בסם בנסיבות צבאיות, הספקה או סחר בסמים וכן עבירות חוזרות או אי עמידה בתנאים עליהם הסכים חייל במסגרת הסדר עם התביעה הצבאית.


שינוי במדיניות הענישה לגבי היעדרות מן השירות


בחודש יולי 2017 פורסמה הוראה של התובעת הצבאית הראשית הקובעת שינוי במדיניות האכיפה לגבי חיילים הנעדרים מן השירות שלא ברשות. המגמה בבסיס ההוראה החדשה הינה שהשיפוט יעשה בידי מפקדים ורק בהיעדרות ממושכת משירות או היעדרות חוזרת יוגש כתב אישום לבית דין צבאי.


עיקרי השינוי על פי ההוראה החדשה: חיילים משתמטים, שלא התייצבו לגיוס בתאריך שנקבע להם, יעמדו לדין בבית דין צבאי רק לאחר שנה וחצי של היעדרות במקום שנה שהייתה עד כה.


חיילים שנעדרו לאחר שהתייצבו בבסיס הקליטה והמיון ביום גיוסם, אך ערקו בטרם הוצבו ביחידה ("עריקי בקו"ם") יעמדו לדין בבית דין צבאי לאחר 180 ימים של היעדרות במקום 120 ימים עד כה וחייל שנעדר מיחידתו יעמוד לדין רק לאחר 100 ימים של היעדרות במצטבר (מצטבר למניין ימי היעדרויות קודמות) במקום 75 ימים עד כה.


כך, לחייל הנעדר משירות ניתנת הזדמנות להסדיר עניינו מבלי להישפט בבית דין צבאי, אך מי שלא יעשה כן במועד צפוי להחמרה בדין לאחר מכן.


שינוי בחוק נכי צה"ל


בתאריך 27 לאפריל 2017 נכנס לתוקף חוק חדש הנוגע לחיילי קבע אשר נפצעו או חלו במהלך ועקב שירותם הצבאי. ממועד כניסת החוק לתוקף איש קבע יוכל לתבוע את קצין התגמולים במשרד הביטחון להכרה בזכות נכה, רק אם פגיעתו נגרמה עקב פעילות מבצעית או עקב אימונים לקראת פעילות מבצעית. בשאר המקרים יאלץ חייל הקבע שנפגע את הביטוח הלאומי.

 

בשנת 2017 היו פסיקות חשובות שהמפורסם שבהן הנו פסק הדין בעניינו של אלאור אזריה, פסיקה הנוגעת לחיפוש המשטרה הצבאית במכשירי הסלולאר של חיילים ללא צו בית משפט ועוד, פסקי דין שאת משמעותם והשפעתם ניתן יהיה ללמוד בעתיד ולא יפורטו במאמר קצר זה.

 

תהליכי השינוי רחבי היקף ורבי משמעות, אשר מפורטים במאמר זה, מלמדים כי תחום המשפט הצבאי הנו מומחיות הדורשת ידע ועדכון. לכן, ככול שהנכם נזקקים לסיוע משפטי בעניין צבאי עליכם לוודא כי ששכרתם עורך דין העוסק ובקיא בתחום.

 

מחבר המאמר, עו"ד אלדד פלד, הנו אל"ם במיל' המתמחה בתחום המשפט הצבאי וייצוג נכי צה"ל מול משרד הביטחון.