מה קורה אם בגיל מסוים או בעקבות מחלה או תאונת דרכים, אדם מאבד את עצמאותו ואינו יכול לשלוט עוד בהחלטותיו או בגופו? במקרים כאלו נדרש מינוי אפוטרופוס לגופו, לרכושו או לשניהם, מינוי האפוטרופוס הוא הליך משפטי הקבוע בחוק, ומתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. לצורך מינוי האפוטרופוס יש להגיש בקשה אל בית המשפט, אם על ידי קרובי משפחה ואם על ידי רשויות הרווחה או היועץ המשפטי.


מדובר בהליך עם השלכות הרות גורל על החסוי והמשך חייו. זאת מכיוון שתפקידו של האפוטרופוס הוא לדאוג לפרנסתו של החסוי, לטפל בכספיו, לוודא שהוא מקבל טיפול רפואי תקין ומתגורר במוסד המתאים לצרכיו. אם יתרשל בתפקידו, החסוי הוא זה שיסבול מכך, לעתים אף באופן חמור ובלתי הפיך.


חשוב לדעת כי לא נדרש לקבוע שאדם מסוים הוא פסול דין כדי למנות לו אפוטרופוס לגוף או לרכוש. דהיינו, הוא עדיין יכול להיות כשיר לבצע פעולות שונות ולהחליט באופן כזה או אחר על חייו ועל התנהלותו, אולם לא מסוגל לדאוג לעצמו או לענייניו, באופן קבוע או זמני, הדורש למנות עבורו אפוטרופוס.


מינוי אפוטרופוס ציבורי: כאשר קרובי משפחתו של החסוי אינם יכולים או מעוניינים לשמש כאפוטרופוס


מה קורה אם ילדיו של החסוי או קרובי משפחתו האחרים אינם מסוגלים או מעוניינים להתמנות כאפוטרופוסים עבורו? במצבים כאלו, ממנה בית המשפט לענייני משפחה אפוטרופוס ציבורי אשר אמור לדאוג לענייניו של החסוי. בדרך כלל מדובר בעמותות ייעודיות שהוקמו במטרה לשמש אפוטרופוס ציבורי, והן מקבלות כספים עבור שירותי האפוטרופסות שהן מספקות.


כדי לפקח על עבודת האפוטרופוסים הציבוריים, הם מחויבים לדווח בכל תקופה קצובה על מצבם הפיננסי של החסויים. אולם לא תמיד העמותות נוהגות בטיפול אישי וצמוד כלפי החסוי, בניגוד ממה שמצופה מהן.


העמותה כלל לא דאגה לנציגה אשר דוברת בשפתה של החסויה


במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, מונתה עמותה כאפוטרופוס ציבורי לאישה מבוגרת בגילאי ה-70, בעברה עלתה לישראל מברית המועצות, אשר אושפזה בבית חולים סיעודי עקב מחלת האלצהיימר שבה לקתה.


אולם העמותה בקושי שלחה נציגים כדי לבקר את הקשישה, והנציגה שנשלחה כלל לא דוברת רוסית, ועל כן לא יכולה הייתה לשוחח או לתקשר עם החסויה. עובדת סוציאלית והיועץ המשפטי לממשלה המליצו לבית המשפט כי יבטל לאלתר את מינויה של העמותה כאפוטרופוס, ובית המשפט אכן הסיר את המינוי לתקופה קצובה.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


שופטת בית המשפט לענייני משפחה הזכירה את החשיבות הקריטית והראשונה במעלה שיש לגוף אשר ממונה כאפוטרופוס על גופו של קשיש חסוי, על מצבו של החסוי ועל איכות החיים שלו. במקרה זה רשלנותה של העמותה הייתה כה גדולה, עד שכלל לא טרחה לדאוג לנציג אשר יכול לשוחח עם הקשישה ולהקשיה לצרכיה.


עם מצב כזה בית המשפט אינו יכול להסכים, סיכמה השופטת, והוציאה הוראה לבטל את מינויה של אותה עמותה כאפוטרופוסית של הקשישה.

 

 

 


עודכן ב: 02/07/2017