חוק הביטוח הלאומי מעגן את זכותה של אישה אשר נאלצת לצאת לשמירת הריון ולהיעדר ממקום העבודה עקב סיכונים בריאותיים לעובר או לעצמה במהלך ההריון, לקבל קצבת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. הקצבה ניתנת גם לנשים אשר מקום העבודה או אופן ביצוע העבודה היומיומית שלהן גורמים לסיכון במהלך ההריון לנשים עצמן או לעובר, מבלי שמקום העבודה יכול להציע לעובדת תפקיד חלופי לתקופה זו.


הסך המקסימלי שניתן לקבל עבור כל יום של היעדרות ממקום העבודה בשל שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי הוא עד 300 שקלים.


האם המוסד לביטוח לאומי חייב לקבל את המלצות הרופא לשמירת הריון?


באופן עקרוני, אישה בהריון יכולה לקבל המלצה מכל רופא מומחה בכל ענף רפואי רופא מומחה בכל תחום רפואי למנוחה ושמירת הריון, וזאת בשל סיכון רפואי לעובר או לה, ולאחר אישורו של הגניקולוג וקבלת המלצה גם ממנו היא יכולה להגיש תביעה לביטוח הלאומי, בצירוף ההמלצות שקיבלה מהרופאים.


ואולם, במקרים מסוימים, למרות המלצות הרופאים, המוסד לביטוח לאומי דוחה את התביעה לקצבת שמירת ההריון. במקרה כזה האישה יכולה להגיש תביעה לבית המשפט, ולערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי.


במקרה שנדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, נדון ערעורה של מעצבת גרפית, אשר אופי עבודתה הכתיב שעות מרובות בישיבה מול המחשב, אשר תביעתה לגמלת שמירת הריון נדחתה על ידי המוסד לביטוח לאומי.


האם בית המשפט חייב לקבל את חוות הדעת הרפואיות של המומחים הרפואיים?


העובדת החלה לסבול מכאבים בגב התחתון וניגשה לבדיקות אצל רופא אורתופד. הרופא המליץ לה להפחית את שעות עבודתה היומיות במהלך ההריון ולעבוד בהיקף מצומצם בלבד של חצי משרה. הגניקולוג של האישה קיבל את המלצתו של האורתופד, והמליץ לאישה לא לעבוד כלל אלא לנוח בביתה בשמירת הריון עד למועד לידתה.


כך עשתה העובדת, ושהתה במהלך שאר חודשי הריונה בביתה בשמירת הריון. אולם תביעתה לקבל קצבה מהביטוח הלאומי נדחתה למרבה הפתעתה.


בית הדין מינה רופא נשים מטעמו שיבחן את עניינה של העובדת, ועל פי חוות דעתו היא כלל לא נזקקה לצאת לשמירת הריון. על כן לטעמו של הרופא מטעם בית המשפט, צדק הביטוח הלאומי כאשר דחה את תביעתה.


אולם השופטת החליטה דווקא לקבל את ערעורה של האישה, וקבעה כי הביטוח הלאומי צריך לשלם לה את הגמלה. זאת מכיוון שהאישה בסך הכול פעלה בהתאם להמלצות רופאיה, ובייחוד המלצת רופא הנשים שלה אשר סבר כי עליה להפסיק את עבודתה כדי שלא לסכן שלא לצורך את בריאותה או את שלומו של העובר.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


השופטת הוסיפה כי אף שהרופא מטעם בית המשפט מצא שרופא הנשים של העובדת לא ביצע את כל הבדיקות הנדרשות, האישה עצמה היא לא זאת שצריכה להיענש על כך ואין סיבה לשלול ממנה את הקצבה לאחר שקיבלה המלצה לשמירת הריון מהרופא שלה.

 

 


עודכן ב: 21/06/2017