ישנן מספר שיטות להגיע להפטר מהחובות, מבלי לפרוע את מלוא החובות שנצברו. אחת מהדרכים לבצע זאת היא באמצעות הוצאת צו תשלומים במשרדי ההוצאה לפועל, הכולל החזר חודשי בסכום נמוך. כך ניתן לשלם סכום שאינו משמעותי ואינו מכביד על החיים גם אם החובות תפחו לעשרות או מאות אלפי שקלים, מבלי שהנושים יוכלו לפעול לגביית החוב באמצעים כגון מימוש נכסי החייב.


אמנם צו התשלומים שמקבלים בהוצאה לפועל מאפשר להמשיך בחיים, אך כיצד ניתן למחוק את החובות? הדרך לבצע זאת היא באמצעות פנייה להליך של פשיטת רגל, אשר בתומו ניתן הפטר לחייב על חובותיו, ובעצמם למחיקתם. באמצעות הליך פשיטת הרגל יכולים חייבים שאין להם הכנסות גבוהות או שאין בבעלותם נכסים להגיע להפטר ולהתחיל דף חדש ונקי מחובות.


האם בתי המשפט מעודדים מחיקת חובות במסגרת פשיטת רגל?


ניתן לראות לא מעט מקרים שנדונו בבתי המשפט עם השנים, אשר הסתיימו במתן הפטר לחייבים גם כאשר מדובר היה בחובות בסכומים משמעותיים. במקרה לדוגמה, שבו קיבל חייב הפטר על חובות גדולים, מדובר היה בבעל עסק עם שלוש חנויות אשר צבר עוד ועוד חובות עד הגיע לקריסה כלכלית, אז הגיש בקשה לפשיטת רגל בבית המשפט.


באותו מקרה, בית המשפט המחוזי בירושלים מינה נאמן, אשר דן בתביעות חוב שהוגשו על ידי נושים רבים של בעל העסק, כאשר סכום תביעות החוב שהוצג עמד על יותר מתשעה וחצי מיליון שקלים. הסכום המשמעותי הזה הוקטן על ידי הנאמן, אשר החליט לאשר חובות שהגיעו לסך כולל של פחות מ-600 אלף שקלים. סך זה הופחת לתשלום חודשי שישולם על ידי החייב בסכום של 500 שקלים.


החובות נותרו בתום לב ולא בכוונה להתחמק מתשלום? כך ניתן למחוק אותם


הנאמן שהופקד על ידי בית המשפט המליץ למחוק את חובותיו של בעל העסק שפשט את הרגל. המלצתו התבססה על ההחלטה כי החייב הסתבך בחובותיו הרבים בתום לב, ואף התנהל בכל השלבים במסגרת פשיטת הרגל בתום לב ובכוונה אמיתית להשיב את הכספים באמצעות צו הכינוס שנקבע לו על ידי הנאמן, ואף עבד בשתי עבודות שונות כדי לעמוד בתשלומים.


גם מבחינת עמדתו של כונס הנכסים, יש למחוק את חובותיו של פושט הרגל, וזאת מכיוון שעל פי הנסיבות, החייב לא יוכל להשיב את חובותיו מכל מקום. הנושים הרבים של בעל העסק הגישו התנגדות להמלצות הנאמן והכונס, טענתם הייתה שהחובות כלל לא נוצרו בתום לב אלא דווקא מתוך פעולות להברחת הנכסים וידע בזמן אמת כי אין סיכוי להשיב את החובות כבר במועד שבו נוצרו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


ואולם, שופטת בית המשפט המחוזי החליטה לאמץ את המלצתם של כונס הנכסים והנאמן, והוציאה פסק דין אשר מורה על מחיקת חובותיו של בעל העסק, למורת רוחם של הנושים הרבים. התנאי היחיד שהוצב עבור מחיקת החובות היה הפקדת סך של כ-14 אלף שקלים בקופת הכינוס, ומעבר לכך, החייב יוכל לצאת לדרך חדשה אחרי שישלם אחוזים בודדים מלבד מסך חובותיו.

 

 


עודכן ב: 20/06/2017