אפוטרופוס ציבורי ממונה לאדם שהופך לחסוי, כלומר מאבד את היכולת לדאוג לעצמו ולכלכלתו ולבריאותו, אם בשל מחלה קשה או בשל הגעה לגיל מבוגר. כאשר החסוי הוא אדם ערירי וללא קרוב משפחה או חבר קרוב שיכול להתמנות כאפוטרופוס על גופו ועל רכושו, או כאשר יש סכסוך בין קרובי המשפחה אשר מונע את מינויו של אחד מהם כאפוטרופוס, או כאשר נותק הקשר בין החסוי לבין קרובי המשפחה, ממונה לו אפוטרופוס ציבורי מטעם המדינה, אשר אמון על הדאגה לבריאותו ולרכושו.


בדרך כלל האפוטרופוס הציבורי שייך לעמותה אשר מתוקצבת על ידי המדינה בדיוק למקרים כאלו, ובית המשפט הוא זה שמסמיך את הגוף או העמותה לשמש כאפוטרופוס ציבורי על גופו וכספו של אדם חסוי. אולם לעתים גם אפוטרופוסים ציבוריים עלולים להתנהל ברשלנות ולא למלא את תפקידם באופן תקין וכראוי. האפוטרופוס הכללי הוא הגוף האחראי לפקח על עבודתם של האפוטרופוסים, הציבוריים והאישיים כאחד, והם מחויבים להגיש לו דיווחים תקופתיים על השימוש בכספי החסוי ועל הוצאותיהם במסגרת הדאגה לחסוי.


מה קורה כאשר אפוטרופוס ציבורי מתנהל באופן לא תקין ופוגע בבריאותו או בכספו של החסוי?


בית המשפט לענייני משפחה דן במקרה עצוב, המהווה דוגמה ותזכורת טובה לכך שיש צורך בפיקוח מתמיד על מערך האפוטרופוסים הציבוריים ועל דרך התנהלותם. במקרה זה מונה אפוטרופוס ציבורי לקשיש ערירי שלא היה בקש עוד עם קרובי משפחתו, אשר היה צורך במינוי אפוטרופוס ציבורי שידאג הן לגופו והן לרכושו.


אף על פי שכאמור, חלה חובת דיווח תקופתית על האפוטרופוסים הציבוריים אל האפוטרופוס הכללי על מצבו הכלכלי ועל ההוצאות הכרוכות בטיפול בחסוי, במקרה זה האפוטרופוס הציבורי לא הגיש את כל הדיווחים כפי שנדרש. על כן עלה חשד ממשי כי האפוטרופוס, אשר מונה ככזה מטעם עמותה, אינו פועל כראוי ואינו ממלא את חובותיו כלפי החסוי חסר הישע, אשר היה תלוי בו באופן משמעותי.


היועץ המשפטי פנה בעניין זה לבית המשפט לענייני משפחה, אשר הורה לשירותי הרווחה לבדוק את מצבו של החסוי ואת עבודת האפוטרופוס הציבורי שהיה ממונה לשמירה על שלומו. מבדיקת שירותי הרווחה עלה כי החסוי למעשה ננטש על ידי העמותה, אשר לא שלחה נציגים לבקרו בהוסטל שבו התגורר בתדירות וברציפות הנדרשת, וכלל לא הכירה אותו באופן אישי.


כל מה שעשתה העמותה מבחינת השמירה על החסוי, הוא להתקשר אל ההוסטל מדי שישה חודשים או להגיע לביקור פעם במספר חודשים. מלבד זאת התברר כי הייתה בעיה כספית בחסכונותיו של החסוי, אשר העמותה כלל לא דאגה להסדיר. תסקיר שירותי הרווחה היה חד משמעי: האפוטרופוס הציבורי לא פעל כשורה ולא טיפל בחסוי באופן תקין.


לאור תסקיר שירותי הרווחה החליט בית המשפט לבטל את מינויה של העמותה המדוברת כאפוטרופוס הציבורי של החסוי לפחות מבחינה זמנית, למנות לו אפוטרופוס אחר באופן זמני ולעקוב אחר התנהלותה של העמותה במשך תקופה.


רק לאחר התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה והוראתו של בית המשפט, החלה העמותה להגיע לביקורים קבועים אל החסוי ולטפל בו ובבעיותיו, כך עלה מבחינת התנהלותה של העמותה בהמשך הדרך.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


האם קיבלה העמותה מינוי מחדש כאפוטרופוס על ידי בית המשפט? לא באופן חד משמעי וישיר. נקבע כי מינוי העמותה כאפוטרופוס יהיה מותנה בפרק זמן של שלוש שנים שבו יבחנו רשויות הרווחה את התנהלות העמותה פעם בחצי שנה.

 

 


עודכן ב: 18/06/2017