השימוש באופניים חשמליים הולך וגובר, ולצד היתרונות שבשימוש בכלי רכב עירוני ירוק ומהיר, נגרמות יותר ויותר תאונות דרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליים, בשל מספרם הגדול והשימוש הלא זהיר שחלק מהרוכבים מבצעים בכלי הממונע.


חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי בכל מקרה שבו אדם נפגע בגופו בתאונת דרכים כתוצאה משימוש שהתבצע בכלי רכב מנועי לצורך תחבורה, ניתן לקבל פיצויים. הניסוח בחוק עורר סוגיה הקשורה באופניים חשמליים: האם הם עונים להגדרה המחייבת בחוק של רכב מנועי?


מצד אחד, לא ניתן להתווכח עם העובדה שמותקן בהם מנוע ושהשימוש אשר נעשה בהם מתבצע למטרת תחבורה עירונית. מצד שני מדובר באופניים ורבים מהרוכבים עליהם עושים זאת על מדרכות העיר. על פי החוק, ברור שאופניים רגילים שאינם ממונעים אינם נכללים בהגדרות החוק. אם כן, האם ניתן לקבל פיצויים על פי החוק? כיצד בתי המשפט מתייחסים למקרים שבהם נגרמו נזקי גוף כתוצאה מהתנגשות באופניים חשמליים?


שליח על אופניים חשמליים יקבל פיצוי כנפגע תאונת דרכים


בשנת 2015 קבע בית משפט השלום בתל אביב כי אופניים חשמליים נכנסים להגדרת כלי רכב ממונע כפי שמופיעה בחוק הפיצויים, וקבע כי קטין אשר נפגע במהלך עבודתו כשליח עבור חנות אופניים ממכונית, בזמן שרכב על אופניים חשמליים, זכאי לקבל פיצויים עבור נזקי הגוף הרבים שנגרמו לו.


הנער שנקבעה לו נכות צמיתה בשיעור גבוה תבע את חברת הביטוח אשר ביטחה את המכונית שפגעה בו בזמן עבודתו. בכתב ההגנה טענה חברת הביטוח שהיא כלל אינה אמורה לשלם לקטין פיצויים, משום שהאופניים אשר עליהם רכב הם מבחינת החוק רכב מנועי. על כן, הוא היה צריך לרכוש פוליסת ביטוח שהיא זו שתזכה את נזקי הגוף במקרה של תאונת דרכים עם כלי רכב מנועי אחר.


בסופו של דבר הכריע בית המשפט כי האופניים החשמליים אינם רכב ממונע ולכן על חברת הביטוח לשלם פיצויים לקטין. זאת מכיוון שהאופניים כוללים מלבד המנוע אפשרות לדווש ולהתקדם באמצעות הפעלת הדוושות בלבד, מבלי צורך בשימוש במנוע. תביעתו של הנער התקבלה וחברת הביטוח חויבה לשלם פלו פיצויים בסכום של מיליון שקלים.


חשוב לציין כי לא מדובר בסוף פסוק, כי ההחלטה עוד עשויה להשתנות בעתיד בפסקי דין אחרים או בערעור שתגיש חברת הביטוח, כי במקרים אחרים פסקו בתי המשפט כי אופניים חשמליים אם אכן רכבים ממונעים, וכי לא מדובר בחקיקה או בהלכה שכל הכרעות בתי המשפט בעתיד יהיו מבוססות עליה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


אמנם במקרה הזה הכרעת בית המשפט התקבלה לטובתו של הנער אשר היה זקוק לפיצויים בשל פציעותיו השונות, אולם מדובר ביוצא מן הכלל ולא בכלל, כאשר ניתן להבין בקלות מהגדרות החוק כי אופניים חשמליים אכן נכנסים להגדרת רכב מנועי. על כן חשוב לדעת ולהבין שכל מקרה ייבחן לגופו ובהתאם לנסיבותיו הספציפיות, במקרה של תאונת דרכים אשר מעורבים בה כלי רכב מסוג אופניים ממונעים.

 


עודכן ב: 15/06/2017