למרבה הצער, הגעה לגיל מבוגר מלווה פעמים רבות באובדן היכולות המוטוריות והקוגניטיביות, אשר גורמות לאובדן היכולת להתנהל באופן עצמאי והאפשרות להמשיך ולנהל את האספקטים השונים בחיים, לרבות האספקטים הכלכליים, הרפואיים ואחרים. ישנם מקרים שבהם נדרש למנות אדם או גוף אחר אשר ידאג לענייניו של אותו אדם, ובמקרים כאלה קובע החוק כי יש למנות אפוטרופוס לגוף או אפוטרופוס לנפש, ולעתים לשניהם גם יחד. האפוטרופוס יכול להתמנות לזמן קצוב וזמני, או בקביעות ולצמיתות, הכול בהתאם לנסיבות העניין.


מדובר בהליך משפטי מורכב ולא טריוויאלי, היות שהוא כרוך בשלילת זכויותיו הבסיסיות של אדם לדאוג בעצמו לענייניו. לכן, קיימת חובה להוכיח את חוסר יכולתו של החסוי לדאוג לעצמו, כדי שימונה לו אפוטרופוס לגוף או לרכוש אשר ידאג במקומו לענייניו.


החוק קובע שבית המשפט לענייני משפחה בלבד מוסמך למנות אפוטרופוס על אדם, הליך הכרוך בהכרזה על אותו אדם כחסוי וכחסר אונים, תוך בחינת הבקשה למינוי אפוטרופוס בקפידה יתרה ובזהירות המרבית.


כיצד מגישים בקשה לבית המשפט לענייני משפחה למינוי אפוטרופוס לחסוי?


לא כל אחד רשאי להגיש בקשה לאפוטרופסות על אדם, אלא רק קרובי משפחתו של האדם שהפך לחסוי או לחלופין היועץ המשפטי לממשלה כנציגן של רשויות הרווחה. כאשר קרובי המשפחה הם אלו שמגישים את הבקשה, בין שמדובר בבן זוגו של החזוי, בילדיו או בנכדיו, כלומר קרובי משפחה מדרגה ראשונה, עליהם לצרף אל הבקשה תצהירים של קרובי משפחה נוספים אשר מאשרים ומסכימים למינוי האפוטרופוס. קרובי המשפחה אף רשאים להגיש התנגדות לבקשת המינוי, ובמקרים כאלו ייתכן שהבקשה כלל לא תאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה.


כמובן, בעת הגשת הקשה לבית המשפט יש לצרף אליה מסמכים רלוונטיים נוספים וחשובים כגון חוות דעת רפואיות ופסיכולוגיות, תסקירים של רשויות הרווחה וכדומה.


האם ימונה קרוב משפחה כאפוטרופוס או שימונה אפוטרופוס ציבורי?


התשובה תלויה כמובן בנסיבות כל מקרה ומקרה. ישנם מקרים שבהם ימונה לאדם אפוטרופוס עם קרבה משפחתית, כגון בן זוג או אחד הילדים. במקרים אחרים, ימונה לחסוי אפוטרופוס ציבורי, אם בשל העובדה שקרובי משפחתו אינם מסוגלים או רוצים לשמש כאפוטרופוסים, אם בשל סכסוך שנוצר ביניהם ואם מסיבות אחרות ומגוונות.


לא פעם מחלוקת עזה בין קרובי המשפחה אשר כרוכה גם במחלוקות לגבי כספים, יכולה למנוע את מינויו של קרוב משפחה כלשהו כאפוטרופוס, ותסלול את הדרך למינוי אפוטרופוס ציבורי. כמו כן, גם אם כבר מונה אפוטרופוס מקרב קרובי המשפחה, נציג של רשויות הרווחה רשאי להגיש בקשה לבית המשפט בכל עת לשלילת האפוטרופסות בעקבות מחלוקות משפחתיות או מכל סיבה אחרת. לפיכך, לפני שממנים אפוטרופוס על חסוי, כדאי מאוד לבחון היטב ולהבין את ההשלכות שעלולות לקרות במקרה של סכסוך בין קרובי המשפחה.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


מינוי אפוטרופוס ציבורי מבוצע על ידי בית המשפט לענייני משפחה, אשר יהיה אחראי מעתה והלאה על גופו, רכושו וכספיו של החסוי. לעתים בית המשפט לענייני משפחה מבטל את מינויו של האפוטרופוס הציבורי מסיבות של פגיעה בחסוי ואי שמירה על האינטרסים הקשורים בענייניו.

 


עודכן ב: 14/06/2017