חשוב להבין שניהול נכון של ההליך המדורג תוך מזעור טעויות עשוי לסכל את מרבית הבעיות, ואם כבר נתקלתם בסירוב, חשוב למצות את זכות ההשגה כראוי ובלי שיהוי.

 

הסיבות הנפוצות ביותר לתקיעת הליך איחוד המשפחות הן פערי גיל גדולים בין בני הזוג, מצב משפחתי בעייתי של מי מבני הזוג, סוגיות של עבר פלילי אצל המזמין או המוזמן, היעדר מסמכים רשמיים מאומתים כדין וכמובן מסירת מידע חסר או סותר במהלך השימועים.

 

האישה מבוגרת מהגבר ב-17 שנים? כנראה הקשר פיקטיבי

 

לא כל סירוב של משרד הפנים מקבל הכשר בבית המשפט. הרי דוגמה למקרה שטופל במשרדנו, שבו בני הזוג לא השלימו עם הגזרה ותקפו החלטות של משרד הפנים שלא להסדיר את מעמדה של בת הזוג. לפני כ-7 שנים ויקטור (אזרח ישראלי) וורה (אזרחית מולדובה) פנו למשרד הפנים בבקשה להסדרת מעמדה של ורה בישראל מכוח היותה בת זוגו של ויקטור. השניים הכירו בסמוך לאחר כניסתה של ורה לישראל. במהרה התפתח ביניהם קשר זוגי אמיתי וחם.

 

כאמור, בני הזוג ביקשו ממשרד הפנים לפתוח בהליך איחוד משפחות כך שוורה תקבל אשרת שהייה ואישור עבודה ולימים תוכל גם להתאזרח בארץ. אלא שמשרד הפנים סירב לבקשתם. נציגי משרד הפנים אמרו למבקשים בפנים שהקשר אינו נראה אמין לאור העובדה שוורה מבוגרת מויקטור ב-17 שנים.

 

בני הזוג הזדעזעו מהתשובה השערורייתית של משרד הפנים ופנו לבית המשפט. לאחר דיון בעתירתם הורה השופט למשרד הפנים לשוב ולערוך לויקטור ולוורה שימוע ולבחון את בקשתם בלב פתוח ובנפש חפצה. בני הזוג התייצבו לשימוע וענו על כל שאלה שנשאלה, ומפרוטוקול השימוע ניתן היה להתרשם שאין פרט שלא ידעו זה על זה ושמדובר בקשר אמיתי.

 

אלא שמשרד הפנים הוסיף להקשות ודרש מבני הזוג להפקיד עירבון כספי בסך של 30,000 שקלים כתנאי לפתיחת הליך הסדרת המעמד והארכת אשרה לוורה. ויקטור שהיה שרוי בחובות וורה לא יכלו לעמוד בנטל כזה, ודאי כאשר למשרד הפנים לא הייתה כל סיבה מוצדקת לפקפק בכנות הקשר שלהם. הם החליטו להילחם, והגשנו עבורם ערר פנימי. אלא שגם הערר נדחה כאשר משרד הפנים לא הציג הסברים לעמדתו.

 

לאחר מכן הגשנו ערר לבית הדין לעררים. בחלוף כשנה התקיים דיון בערר והדיין שבפניו התברר התיק, לאחר שקרא את טיעוני בני הזוג והתרשם במו עיניו כי אין סתירות בתשובות בני הזוג, שאל את נציגת משרד הפנים מדוע המדינה דרשה במקרה זה הפקדת עירבון כספי. למדינה לא היה הסבר ונציגתה לא יכלה להפנות לאף מסמך או תשובה שחשפו סתירות מהותיות או שקרים כלשהם. ניכר היה כי הסיבה היחידה לסירוב הוא פער הגילים. בית הדין, כמובן, דחה נימוק זה מכל וכל.

 

בסופו של דבר בית הדין ביטל את החלטת משרד הפנים וחייב את המדינה בתשלום הוצאות לבני הזוג בסך של 7,000 שקלים.
 


עודכן ב: 01/11/2017