במאמר זה נסקור בפירוט את כל מה שחשוב לגבר המתגרש לדעת, וננסה לראות איך נראים הדברים מזווית הראיה של הגבר, כשהחבילה מתפרקת.

 

ניתן לומר כי לעו"ד העוסק בגירושין, קל למדי לייצג את האישה. האישה זכאית למזונות, לכתובה, מקבלת לרוב את המשמורת על הילדים, היא יכולה לתבוע חלק במוניטין של הגבר, בנכסי הקריירה שלו ובהכנסותיו העתידיות.

 

ייצוג גבר, לעומת זאת, שהוא תמיד הנתבע והחייב, הוא מורכב ומסובך הרבה יותר, וטעון חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא. גברים נתקלים בבעיות כגון הסתת הילדים נגד האב על ידי האם, טפילת אשמות שווא על אלימות מצד הגבר שלא הייתה ולא נבראה, ניפוח ההוצאות ע"י האישה כדי להשיג מזונות גבוהים ועוד.

 

להלן יובאו טיפים ועצות, אשר עשויים להפוך את הקערה על פיה מבחינת הגבר.

 

לעתים נשים מקבלות עצות אחיתופל מעורכי-דין לגירושין, אשר מציעים להן לשקר ולספר במשטרה או בבית-המשפט כאילו הבעל הכה אותן, כדי להוציא אותו מהבית, או כדי למנוע ממנו להתראות עם הילדים המשותפים, ולחבל בסיכוי שלו להיות הורה משמורן.

 

המשטרה חוששת, בגלל ריבוי המקרים של נשים שנרצחו, ומרבה להוציא מהבית את גברים בשל תלונות של נשותיהם. כיצד יכול הגבר להתגונן מעלילות שווא אשר האישה טופלת עליו לצורך הליכי הגירושין?

 

במקרה שקרה, אישה אמרה לבעלה, שישב לתומו בסלון ביתם, כך: "בוא תראה איך אני מעיפה אותך מהבית", ואז פצעה את עצמה, הטיחה את ראשה בקיר מצופה טיח משונן. ואולם, שבועיים קודם לכן הבעל הזה השכיל, בעצת עורכת דינו, להתקין מצלמה נסתרת בבית, כך שכול ההצגה הזו הוקלטה והוסרטה, וכך האישה יצאה וידה על התחתונה במלחמת הגירושין, לאחר שהוכח שהאישה אינה דוברת אמת, והבעל אינו אלים.

 

הגבר הוא כמעט תמיד הנתבע – הוא נתבע ע"י האישה והילדים לשלם מזונות, לפרוע את שטר הכתובה, לתת לאשתו מחצית מהרכוש שעל שמו ועוד. הבעל חייב לשלם לילדים מזונות עד בגרותם, ואילו לאישה מגיעים מזונות לכל ימי חייה, אלא אם בית הדין ישלול אותם ממנה, כגון במקרה של בגידה.


ישנם מקרים מועטים בהם הבעל יכול להיות התובע ולא הנתבע, לתקוף ולא רק להתגונן. קיימים תקדימים בהם נפסקו פיצויים בסכומים גבוהים מאד, מאות אלפי ₪, לגברים מסורבי גט, קרי שהאישה סירבה להתגרש מהם. כמו כן ישנה אפשרות לתבוע מהאישה להשתתף בחובותיו של הבעל.

 

אמנם לרוב כדאי לבעל המתגרש להקדים את אשתו ולפנות במרוץ הסמכויות אל בית הדין הרבני, אך לא תמיד. לעתים עדיף לו לפנות דווקא לבית המשפט לענייני משפחה. חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד המתמחה בדיני משפחה וגירושין, כדי לברר לאן מוטב לך לפנות.

 

בכל מקרה, אין די בהגשת התביעה ראשון בזמן על מנת להקנות את הסמכות לבית הדין הרבני. זהו אמנם תנאי הכרחי, אך לא מספיק.

 

ראשית, על התביעה להיות ערוכה וכרוכה כדין, אחרת היא לא תועיל כדי להקנות לבית הדין הרבני סמכות. שנית, יש לקבל החלטה מבית הדין הקובעת כי הוא רכש את הסמכות לדון בנושאים שנכרכו בתביעה.

 

התנהלות נכונה תמנע מהגבר להיות מורחק מן הבית, לאבד את הקשר עם ילדיו, להיתקע בנישואין ללא יכולת לקבל גט מהאישה, או לשלם דמי מזונות מופרזים.

 

ישנם תקדימים משפטיים בהם נפסקו לגבר פיצויים כספיים מאת האישה בשל כך שזו סירבה לקבל ממנו גט. המדובר בסכומים גבוהים ביותר, של מאות אלפי שקלים. נשים רבות מסרבות להתגרש כדי לא לאבד את המזונות. לפי ההלכה היהודית, האישה זכאית למזונות כל ימי חייה, ואף לאחר מותו של הבעל היא יכולה לגבותם מנכסי העיזבון שהוא מותיר אחריו, למעט במקרים בהם לפי הדין אין מגיעים לאישה מזונות.

 

כיצד מתמודדים עם אם מסיתה אשר הילדים נמסרו למשמורתה? לפי החוק ניתן לקנוס ואפילו לאסור אם שמונעת קשר בין האב לילדים קטנים, לפי פקודת ביזיון בית המשפט. כמו כן, איך ניתן לבטל את מזונותיהם של ילדים בוגרים שמסרבים לעמוד בקשר עם אביהם. במקרים קיצונים אין מנוס מלתבוע העברת המשמורת לידי האב.

 

הגברים בהליכי גירושין חייבים לנקוט משנה זהירות, פן יבולע להם בהליכי הגירושין. גבר שאינו מתנהל נכון מבחינה משפטית עלול להפסיד עקב הגירושין מאות אלפי שקלים במשפחה ממוצעת, ואפילו מיליוני שקלים במשפחה שחיה מעל הממוצע. סכומים אלה מורכבים מדמי מזונות גבוהים לאישה ולילדים שישולמו במשך שנים רבות, ממחצית הרכוש והמוניטין שצבר הבעל, מההכנסות שיצבור בעתיד, אף לאחר הגירושין, ומשטר הכתובה, שאף אותו יש לשלם לידי האישה במקרים המתאימים.

 

צמצום תזרים המזומנים על ידי גבר שנקלע להליכי גירושין יכול לסייע לו בשני אופנים – ראשית, הדבר ימנע מהאישה לנפח באופן מלאכותי את צרכי הבית והמשפחה לקראת תביעת מזונות, ושנית – זה ימנע ממנה לשכור את העו"ד הכי טוב שניתן לשכור במיטב כספו של הבעל.

 

כיצד ניתן "לסגור את הברז"? למשל על ידי צמצום תקרת האשראי בבנק, הפיכת החשבון לטעון שתי חתימות או אף סגירתו, ועוד.

 

כדי להתכונן לתביעת מזונות, לגברים בעלי עסק עצמאי מומלץ להמעיט בהכנסות, ולהרבות בהוצאות, הלוואות והתחייבויות.

 

זה דומה מעט לתכנון מס שמבצע עצמאי לקראת סוף שנת המס. לשכירים מומלץ שלא להרבות בשעות נוספות, ולא להרחיב את היקף המשרה שלהם, וזאת עד חלוף הליכי הגירושין. ככל שיש לעסק יותר חובות, כך האישה פחות תרצה לתבוע מחצית ממנו בעת הגירושין. מוטב להפסיד מעט רווחים בטווח הקצר, מאשר להתחלק בעסק ולאבד כך את מחציתו.

 

מהו ניכור הורי? זהו סירוב של ילדים לעמוד בקשר עם אחד ההורים שלהם, אשר נגרם עקב הסתה והשפעה שלילית, מפורשת או משתמעת, של ההורה האחר. לעתים קרובות נמסרים הילדים למשמורת האם, ולכן רוב המקרים של ניכור הורי, אם כי כמובן לא כולם, הם מקרים בהם האם היא האשמה בהסתות נגד האב.

 

כיצד ניתן להתגונן מפני מצב שכזה,ואיך לא לאבד ולהפסיד את הקשר עם הילדים? בין היתר, כי קל יותר להשחיר בעיניה ילדים את דמותו של אב שמלכתחילה היה "שחקן ספסל", ולא נטל חלק אמיתי ומשמעותי בחינוכם ובטיפול בהם. ככל שהאב יהיה מעורב יותר ונוכח יותר בחיי הילדים, בגן או בבית הספר, בשעות הלימודים כמו גם בשעות הפנאי, כך יקשה יותר על האם להסית את ילדיו ולהרחיקם ממנו.

 

למעשה, זוהי עצה טובה מאד, לא רק לגבר שמתגרש, אלא לכל גבר שרוצה להישאר נשוי...