תקופת החגים זוהי תקופה לא פשוטה עבור הורים גרושים שכן בתקופת החגים תחושת המשפחתיות גדלה וכל אחד מעוניין להיות עם משפחתו ובתוך כך, עם ילדיו.

 

עת הורים מתגרשים נקבעת המשמורת אצל אחד מההורים או משמורת משותפת. כך או כך, נהוג כי את החגים מחלקים בין ההורים בצורה שיוויונית, ללא קשר לשאלת המשמורת. פסק דין למשמורת הילדים יכול ויינתן בדרך של פסק דין או בדרך של הסכמות הבאות לידי ביטוי בהסכם גירושין.

 

חשוב מאוד לשים לב, כאשר באים לערוך הסכם גירושין, לעובדה כי בפירוט חלוקת החגים ישנם חגים קצרים בני יום אחד או יומיים, וישנם חגים המתפרסים על פני שבעה ימים, כשבין החג הראשון לחג השני ישנם ימי חול המועד.

 

רצוי מאוד לדאוג לפרט אצל מי הילדים נמצאים בחג הראשון, אצל מי בחג השני, כאשר בשנה שלאחר מכן כמובן שהחלוקה תתחלף בין ההורים, וכן לציין מתי מתבצעת העברת הילדים מההורה האחד להורה השני בחול המועד.

 

כך למשל, בחג הסוכות המתקרב, ישנו החג הראשון, בימים רביעי וחמישי, לאחר מכן חול המועד הנפרס על פני הימים שישי עד שלישי שלאחר מכן, ואז החג השני בימים רביעי וחמישי. במקרה זה, הילדים יהיו בחג הראשון אצל ההורה האחד, בחג השני אצל ההורה האחר, ואילו את ימי חול המועד יש לחלק החל מיום שישי בבוקר ועד רביעי שלאחר מכן בצורה שווה, כך שכל הורה ישהה עם הילדים בעצם יומיים וחצי בחול המועד וחג אחד.

 

מכיוון שחג גובר על שבת, הרי שמן הראוי לציין כי במקרה שהשבת נמנית על ימי חול המועד, כמו במקרה שתואר לעיל, יש להחשיבה כיום חול לצורך חישוב חלוקת הימים. כמובן שלאחר תום החג, מן הראוי יהיה שהילדים יהיו בשבת שלאחר החג, אצל אותו הורה עימו לא שהו בחג האחרון.

 

לטובת הילדים מומלץ שהחלוקה תעשה בצורה הנעימה וההוגנת ביותר

 

כמובן שניתן לחשוב על כל חלוקה אחרת שעדיפה על ההורים או שההורים סבורים שלאור גילם של הילדים, הדבר יהיה לטובתם. כך למשל אם אחד ההורים מתכנן חופשה רציפה בת מספר ימים בחג, ייתכן ויהיה עדיף לחלק את החג באופן שהילדים ישהו עם כל הורה מספר ימים רציף שיכלול את החג ואת מחצית מימי חול המועד ברציפות לאחר החג. ברור הוא כי כל עוד הכל נעשה בהסכמה וברוח טובה בין ההורים הרי שגם הילדים יצאו נשכרים וגם ההורים.

 

נושא נוסף שכדאי להתייחס אליו עת באים להעלות על הכתב את הסכמות הצדדים בנושא זמני שהות הילדים בחגים, הוא לקיחת הילדים לחו"ל על ידי אחד ההורים. חשוב מאוד כי בהסכם הגירושין תהיה התייחסות לנושא יציאת הילדים מהארץ כך שהורה החפץ לצאת מהארץ לא ימצא עצמו ללא יכולת להוציא דרכון לילד עקב התנגדות ההורה האחר.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה

 

חשוב מאוד כי יהיה סעיף סל המאפשר גמישות ושינוי בזמני השהות, בהתאם לצרכים המשתנים. כדאי ורצוי ביותר כי הנושא הרגיש כל כך, של שהות הילדים אצל ההורים בכלל ובתקופת החגים בפרט תעשה בצורה הנעימה וההוגנת ביותר, לטובתם של הילדים.

חג שמח לכולם.