בהמשך למאמר הקודם על חובת הליך שימוע לפני פיטורים "אין פיטורים ללא שימוע" ולאור פגישות רבות עם לקוחות משרדנו, למדנו כי ישנה חשיבות רבה לכתוב מאמר על מנת לייעץ לעובד לפני פיטורים להתייעץ עם עו"ד ועדיף גם כזה שהוא גם רו"ח, לגבי זכויות וחובות החלים על העובד עם סיום העסקה.


יחד עם זאת אנו ממליצים לכל עובד להתייעץ עם עו"ד שהוא גם רו"ח במשך תקופת העסקה, על מנת לוודא שהמעסיק משלם לעובד את כל המגיע על פי חוק ו/או על פי ההסכם בניהם על מנת לקבל מידע על זכויותיו, חובותיו, הסכומים המגיעים לו בסיום יחסי עבודה.


חוסר מודעות לחוק, להסכמים, לתקנות או הלכות שקשורות לזכויות עובדים עלולה לגרום לכך שעובד יאבד את זכויותיו ו/או לא יקבל את מלוא הזכויות אשר מגיעות לו, בין היתר, בשל טענת ההתיישנות.


עובדים רבים גם אינם בודקים עם הסכומים המפורטים בתלושי השכר נכונים ו/או מלאים ו/או ממצים את זכויותיהם על פי דין. סכומים אלו יכולים לעמוד על עשרות אלפי שקלים במצטבר.


פיצויי פיטורין


עם סיום ההעסקה, עקב פיטורי העובד, העובד זכאי לקבל פיצוי פיטורים כפי שנקבע בחוק פיצוי פיטורים. החוק קובע שמי שעבד שנה אחת ברציפות ופוטר - זכאי לקבל ממעבידו פיצויי פיטורין. החוק כמובן נוגע גם במקרים נוספים בהם התפטרות של עובד תחשב כפיטורים.


הודעה מוקדמת


החוק מחייב מתן הודעה מוקדמת לעובד, בכתב ובתוספת ציון התאריך שבו נמסרה. החוק ומטיל חובה זו גם על העובד למסור הודעה מוקדמת במקרה של התפטרות. מעביד שלא נתן הודעה מוקדמת לעובד שפוטר - ישלם פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל. בנוסף, על המעביד לתת אישור בכתב שמודיע על סיום של יחסי העבודה בין הצדדים.


חופשה שנתית


כמות ימי החופשה השנתית משתנה בעיקר בהתאם לפרק הזמן בו העובד עובד אצל המעסיק. ניתן לצבור ימי חופשה של שלוש שנים בלבד.


דמי מחלה


עובד שנעדר מעבודתו בעקבות מחלה, ובידו אישור רפואי, יהיה זכאי לקבלת דמי מחלה חלקיים (מחצית) החל מהיום השני והשלישי, ודמי מחלה מלאים החל מהיום הרביעי להיעדרו.


בפסקי דין שניתנו ממש לאחרונה, ממשיך בית הדין האזורי לעבודה לשמור על זכויות העובד ולחייב מעבידים בפיצויים נכבדים וזאת לאור העובדה שפעלו בניגוד להוראות חוקים רבים.


רצ"ב דוגמאות מיני רבות למקרים הנדונים בבית הדין, בין היתר, ביחס לזכויות העובדים.


בפסק הדין ס"ע 48971-05-15 הסתדרות העובדים הכללית החדשה - הסתדרות מעו"ף נ' ש.ל.ה שירותי רפואה בע"מ נטען כי הנתבעת הפרה את חוק הגנת השכר, חוק חופשה שנתית, חוק דמי מחלה וצו הרחבה לתשלום דמי חגים, וכמו כן, נתבקשו ליתן צו לתשלום רטרואקטיבי בגין 7 השנים שקדמו לתביעה. נקבע כי על המעסיק לשלם דמי המחלה, פדיון חופשה ודמי חגים. בנוסף נפסק כי על הנתבעת לרשום בתלושי השכר של הרופאים את מספר ימי החופשה והמחלה שצברו, גם רטרואקטיבית, בהתאם לצו ההרחבה. *משרדנו לא ייצג בתיק דנן.

 

בפסק הדין ס"ע 39454-05-15 פליקס אוסטונובסקי נ' מועדון כדורגל אשקלון (2005) תביעתו של התובע הייתה לתשלום דמי חופשה, דמי הבראה ודמי נסיעות, ובנוסף תשלום פיצויי פיטורים ופיצויים לדוגמא. נקבע כי תלוש השכר שהוצאו לתובע היו בניגוד לחוק הגנת השכר. לבסוף נפסקו לזכות התובע פיצויי פיטורים, פדיון חופשה והוצאות נסיעות בסך כולל של 47,900 שקלים. *משרדנו לא ייצג בתיק דנן.


עם זאת, משרדנו מאמין שניתן במקרים רבים למנוע את ההגעה לבית הדין וקיום של הליך משפטי ארוך ויקר, על ידי קבלה של חוות דעת מקצועית מאת רואה חשבון ועורך דין, המבהירה לעובד, ולא פחות חשוב מכך למעסיקו, את זכויותיו וזאת לאחר שנבדקו פרמטרים חשובים כמו הסכמים, תלושי שכר וכדומה.


במשרד BBS החלו במתן שירות משפטי של חוות דעת כתובה המתארת באופן משפטי וחשבונאי את זכויות העובד.


כתבה: פנינה זיידנברג, עו"ד, רו"ח.