ראשית, עליכם להבין כי אירוע תאונת הדרכים יכול להתרחש כתאונת דרכים ללא נפגעי גוף או כתאונת דרכים עם נפגעים. האם הנכם יודעים כיצד עליכם לנהוג בשני המקרים?


בתאונת דרכים ללא נפגעי גוף, כאשר נגרם נזק לכלי הרכב המעורבים בלבד - מומלץ להזיז את הרכב לצד הדרך על מנת שלא להפריע לתנועה. על פי החוק עליכם להחליף פרטים אישיים, פרטי רכב, ופרטי פוליסה וחברת הביטוח עם הצד השני המעורב בתאונה. במקרה והצד השני מתנגד להחלפת פרטים מומלץ להזעיק למקום משטרה ולרשום את מספר רישוי הרכב. בכל מקרה, מומלץ לצלם את הנזקים שנגרמו לשני הרכבים על מנת למנוע "ניפוח" הנזק.

 

כיצד ננהג במקרה של תאונה עם נפגעים?


• במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים מומלץ מאוד לא להזיז את כלי הרכב עד שתגיע המשטרה למקום ותחליט בדבר. לעולם אל תברחו מזירת התאונה, עצרו במקום האירוע על מנת לעמוד על תוצאות התאונה.


• בדקו האם יש נפגעים, הזעיקו למקום את המשטרה ושירותי הצלה ובמידת הצורך, והמתינו עד להגעתם - אחרת תואשמו בהפקרה.


• צלמו את זירת האירוע, את נזקי כלי הרכב, תמרורים, רמזורים ועוד.


• מסרו את פרטיכם האישיים ובשום אופן אל תסרבו להזדהות בפני שוטר או בפני מי מהמעורבים בתאונה.


• בדקו האם היו באזור עדים לתאונה. בבוא היום, יתכן וניתן יהיה לזמנם להעיד לטובתכם בבית המשפט.


• אל תמהרו למסור את גרסתכם לאירוע למשטרה בטרם היוועצות עם עורך דין, המנעו מלספק תשובות רק בשביל "לרצות" את השוטר. הגרסה שתמסרו עשויה לקבוע את גורל המשפט.


• במידה ונפגעתם ופוניתם לבית החולים, שלחו מישהו מטעמכם לתעד את הזירה ומסרו גרסתכם למשטרה לאחר היוועצות עם עורך דין המומחה בתחום. לידיעתכם, במקרים בהם נגרמו חבלות של ממש למעורבים, הנכם צפויים לפסילת רישיון בפועל לתקופה של שלושה חודשים ומעלה.


בתיק תאונת דרכים שנדון לאחרונה היה מעורב נהג צעיר, ללא הרשעות תעבורה, אשר נהג ברכבו בשטח עירוני. התאונה אירעה כאשר הוא נהג ברכבו ברחוב חד סטרי, ולפתע פרץ לכביש הולך רגל מבין מכוניות חונות והצעיר פגע בו.


למקום האירוע הוזעקו משטרה ואמבולנס. הנהג המתין עד שהולך הרגל יפונה מהמקום, מסר גרסתו לשוטר שהולך הרגל פרץ לכביש מבין מכוניות חונות ואף צילם את הזירה, תמרורים, מאיפה ולאן נסע, מיקום מעבר חצייה ועוד.


בהמשך התברר כי להולך הרגל נגרמה חבלה של ממש בברך. לתאונה לא היו עדים, ובוחן המשטרה כלל לא הגיע למקום האירוע, אלא ביצע את עבודתו ממשרדו. על פי עבודת הבוחן והמלצתו החליטה המשטרה להגיש כתב אישום נגד הנהג הצעיר בבית משפט לתעבורה בפתח תקווה.


לאחר עיון בחומר החקירה נתגלו כשלים מהותיים בעבודת המשטרה והתברר כי אין בידיה ראיות לכאורה להגשת כתב האישום.


בסופו של יום, קיבלה התביעה את עמדתי כבאת כוח הנהג הנאשם, ונאלצה לחזור בה ולבטל את כתב האישום. בעקבות הביטול נמנעו מהנהג הצעיר הרשעה בעבירות תעבורה חמורות, פסילת רישיונו בפועל וכן הצטברות של נקודות חובה במשרד הרישוי.


לפיכך, אם הנכם נקלעים לתאונת דרכים מומלץ לפעול בשקול דעת למרות הבהלה, אי הנעימות והלחץ בו הנהג והמעורבים מצויים, ולתעד היטב את זירת התאונה והנזקים בזמן אמת.


נהגו בזהירות!


הערה: מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי.