לפעמים קצת חמלה קיימת במדינת ישראל. הפעם היא מגיעה באמצעות בשורה לחייבים רבים בתיקי הוצאה לפועל שנקלעו לסחרחרת של חובות, ואף על פי שהם משלמים כבר שנים ללשכת ההוצאה לפועל באופן סדיר, החוב שלהם כמעט ולא קטן אלא רק גדל בגלל הריביות וההוצאות במסגרת החוק. החמלה מגיעה באמצעות תיקון לחוק ההוצאה לפעול שנכנס לתוקף ביום 6.9.2015, הקובע מתן הפטר לחייב מוגבל באמצעים. תיקון זה לחוק ההוצאה לפועל נקבע כהוראת שעה לשלוש שנים.


במסגרת החוק, חייבים אשר הוכרזו בהוצאה לפועל כ"חייבים מוגבלים באמצעים", משלמים צו תשלומים שנקבע להם על ידי רשם ההוצאה לפועל ועומדים בקריטריונים של החוק, יהיו זכאים להגיש בקשה להפטר חובות, שמשמעותה מחיקת החובות בהוצאה לפועל ואף מחיקת חובות שאינם במערכת ההוצאה לפועל אבל קיימים לחובת החייבים.


יודגש כי ההפטר יהיה תקף לכל חובות החייב וימחקם, אולם לא יכלול את החובות הבאים: חוב מזונות, חוב משכנתא, חוב נזק בלתי קצוב וקנס פלילי או מנהלי.


ששת השלבים העיקריים שעל חייב אשר רוצה לקבל הפטר צריך לעמוד בהם


(1) המבקש את ההפטר הוכרז כחייב מוגבל באמצעים ארבע השנים לפני שהגיש את הבקשה להפטר;


(2) חובות החייב במועד הגשת הבקשה, כולל החובות שלא ניתנים להפטר, לא עלו על 800,000 שקלים;


(3) החייב אינו מחזיק בנכסים שניתן לעקלם באמצעות מכירה או מימוש באופן אחר, מלבד משכורת או הכנסה אחרת שמגיעה לו;


(4) החייב עמד בצו התשלומים שנקבע לו בתיקים אחרים במשך שלוש השנים שלפני הגשת הבקשה להפטר;


(5) כיום החייב אינו נמצא בהליך פשיטת רגל, ואין כנגדו בקשה לפשיטת רגל;


(6) בחמש השנים בטרם הגשת בקשת ההפטר החייב לא היה בהליך פשיטת רגל.


חיסכון בהליך היקר של פשיטת רגל בבית המשפט וקבלת הפטר היישר בהוצאה לפועל


בחוק אף ניתן שיקול דעת לגורם השיפוטי, כלומר לרשם ההוצאה לפועל, לתת צו הפטר גם אם החייב לא עמד בצו התשלומים, בתנאי שהדבר נבע מהרעה במצב הכלכלי ולא מחוסר תום לב, וכן בשל נסיבות חריגות. דוגמה לכך יכולה להיות מחלה קשה שממנה סבל החייב שמנעה את כושר השתכרותו או נכות מסוימת שלא אפשרו לו לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו, ולא היו לו אמצעים אחרים שיכולים היו לכסות היעדר כושר השתכרות בשל המחלה או הנכות.


חייב אשר עמד בקריטריונים של החוק, יוכל להגיש בקשה להפטר היישר ללשכת ההוצאה לפועל ובכך לחסוך בהליכים של פשיטת רגל בבית משפט. בהליך ההפטר יחליט הרשם אם לתת לחייב אשר עמד בתנאים הפטר מלא.


הוראת השעה אשר הוספה לחוק מתקנת עוול של שנים רבות, שבו חייבים רבים אשר נקלעו לחובות ולא משתמטים מאחריותם לחוב בכך שהם משלמים באופן סדיר את צו התשלומים שנקבע להם, אולם בכל זאת לא מצליחים לסגור את החוב אשר גדל במהלך השנים, צובר ריביות ואף מגיע פעמים רבות להכפלת החוב, יוכלו כעת לדלג על הליך יקר וארוך יותר של הגשת בקשה לפשיטת רגל בבית המשפט המחוזי, וזאת באמצעות הגשת בקשה להפטר היישר ללשכת ההוצאה לפועל ולהתחיל הליך יעיל יותר וזול יותר שיגרום לבסוף להפטר חובותיהם ובכך יוכלו לצאת לדרך חדשה.


יודגש כי רצוי לגשת להליך זה באמצעות עו"ד או הדרכה מתאימה של רשויות החוק אשר בקיאים בכל פרטי החוק והוראותיו, ויאפשרו לחייב העומד להיכנס להליך ההפטר לעמוד בכל התנאים והחובות כדי לקבל את ההפטר המיוחל.


מאת עו"ד שאול מוש, העוסק במשפט אזרחי, לשעבר חוקר הוצל"פ בלשכת הוצאה לפועל תל אביב. המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת משפטית.