בתביעה שהגיש עובד באמצעות משרדנו הוכרו יחסי עובד מעביד למרות הסכם עליו חתם כקבלן עצמאי. במסגרת הסכם חתום הצהיר כי מוסכם עליו שלא חלים יחסי עובד מעביד וכי כקבלן עצמאי משולם לו שכר גבוה יותר 30,000 שקלים לחודש לעומת עובד שכיר בדרגתו שמקבל תשלום 10,000 שקלים לחודש.


בתפקידו כמנהל חשבונות יצא לחופשה שנתית שתואמה מול המעסיק, נהג לענות לשיחות טלפון נכנסות כאשר המזכירה לא נמצאת והרכב שכרו נקבע על ידי המעסיק. התובע השתתף בדמי שכירות חלקיים של המשרד שבו עבד וכן השתתף במימון חלק יחסי של עלות המחשב שסופק לו על ידי המעסיק ובו הותקנו תוכנות המחשב המחוברות ישירות למחשבים של משרדי המעסיק.


התובע נהג לעבוד כל יום במשרד וכן בהשלמת שעות עבודה בביתו. כמו-כן הוסכם בין הצדדים כי ככל ולמרות ההסכם תוגש לבית הדין תביעה להכרה ביחסי עובד-מעביד, יידרש התובע להשיב 40% מהשכר החודשי שקיבל.


בית הדין בחן את המבחנים שגובשו בפסיקת בתי הדין וקבע כי למרות ההסכם בכתב עליו חתומים הצדדים יוכר הקבלן כעובד וישולמו לו מלוא זכויותיו לרבות: פיצוי פיטורין, פנסיה, חופשה, הבראה, פיצוי בגין פיטורים שלא כדין בהעדר שימוע.


להלן המבחנים שנבדקים בבתי הדין לצורך הקביעה האם מדובר בעובד או בקבלן עצמאי:

 

מבחן ההשתלבות במפעל:


למבחן ההשתלבות שני פנים:


הפן החיובי: התנאי לפיו קיים מפעל יצרני לשירותים אשר הפעולה המבוצעת נחוצה לפעילותו הרגילה של המפעל ושמבצע העבודה מהווה חלק מהמערך האירגוני הרגיל של המפעל ולכן איננו "גורם חיצוני". הרחקתו של האדם שבו מדובר תפגע בפעילותו הרגילה, היומיומית והשוטפת של המפעל או השירות.


הפן השלילי: שאין המדובר בעסק עצמאי משלו המשרת את המפעל כגורם חיצוני. הגדרת עסק עצמאי תלויה בראש ובראשונה במהות העסק, השקעות בעסק וסיכוני רווח והפסד. אם למבצע העבודה יש אפשרות להרחבת היקף הרווחים או היקף הפעילות ויש לו גם סיכון להפסדים - מדובר בעסק עצמאי.


מבחן כלי העזר לביצוע העבודה


השאלה האם המשתמש הינו בעל עסק עצמאי בשל בעלותו בכלי העבודה והציוד - תידון לפי גודל ההשקעה. יש לבדוק מהו העיקר ומהו הטפל: האם העיקר היה עבודת האדם על המשאית או הדחפור ולכן הטפל הוא הכלי (המשאית) ששימשה רק ככלי עזר, או שהעיקר הוא המשאית או הדחפור.


מבחן הקשר האישי


אם למבצע העבודה ניתנה הזכות להעביר את העבודה לאדם אחר שיבצעה, או שהייתה עליו חובה להעמיד מחליף שיבצע את העבודה במקומו- נשלל הקשר של יחסי עובד מעביד. אם לעומת זאת, בכדי להביא מחליף חויב העובד לקבל את הסכמת המעביד - או שמדובר בהיעזרות שולית בכוח עבודתו של אחר - הרי אין בכך לשלול יחסי עובד-מעביד.


צורת תשלום השכר


הבסיס לחישוב המשכורת (לפי שעה, משכורת גלובלית, יומית או לפי כמתו התוצרת או לפי חלוקת רווחים) ואופן תשלומה (בתלוש משכורת או כנגד חשבונית מס) אינם מכריעים לעניין קיומם או שלילתם של יחסי עובד מעביד.


ניכוי מס הכנסה במקור ותשלומים בגין תנאים סוציאליים


תשלומים שמבצע העבודה שילם לרשויות המס, מע"מ וביטוח לאומי יכולים לשמש כאינדיקציה האם הינו בעל עסק עצמאי אם לאו, אולם אין בהם כדי לקבוע ולהכריע חד משמעתי אלא בהצטבר ליתר המבחנים המפורטים דלעיל.