עריכת הסכם ממון בין בני זוג הפכה בתקופה האחרונה לטרנד של ממש. קיימות לכך סיבות רבות שהנפוצה בהן היא אחוז הגירושין הגבוה בעת האחרונה, והידיעה כי הליך הגירושין במקרים רבים עשוי להיות רווי באכזבות, בפגיעה בילדים, בכאב ובלא מעט כסף.


הסכם ממון בעיקרו נועד לצפות פני עתיד, ומטרתו היא הסדרת חלוקת הרכוש בין הצדדים אם ייפרדו. זוגות רבים אף עורכים בהסכם זה נושאים רלוונטיים אחרים במקרה של גירושין, למשל גובה דמי מזונות לילדים. כמו כן, בהסכם ממון אפשר להסדיר כל קביעה הנוגעת לחלוקת הרכוש כולל רכוש עתידי, כגון ירושות או מתנות שאחד מהצדדים יקבל.


חוק יחסי ממון קובע שאם מי מהצדדים קיבל מתנות, למשל בזמן הנישואין או לפני הנישואין, הן לא יהוו רכוש משותף של בני הזוג. לכאורה, על פי סעיף זה, דירה שניתנה לפני הנישואין אינה מצויה בסכנה. אך במציאות, פני הדברים אינם כך ופסיקת בית המשפט כרסמה בחוק.


בפועל, בית המשפט מותיר לעצמו שיקול דעת נרחב גם לגבי חוקים ברורים שעלולים להביא לחלוקה או אובדן הנכס.


על כן, יש חשיבות לכך שבני זוג יערכו הסכם ממון מפורש ביניהם ויכתבו בו אילו נכסים הם משותפים ואילו נכסים אינם משותפים.


טענה נפוצה היא כי הסכם ממון נועד אך ורק לאנשים בעלי הכנסה גבוהה וממון


הנחה זו מוטעית מיסודה שכן הסכם ממון מתאים לכולם, וגם לצד שהגיע למערכת הזוגית עם משכורת ממוצעת וללא ממון, שהרי במהלך הנישואין יכול גם צד זה לקבל מתנה או ירושה, ואז אם אין בנמצא הסכם ממון, קיים סיכון כי המתנה או הירושה יחולקו דווקא עם בן הזוג בעל הממון.


יתרונות נוספים בעריכת הסכם ממון


1. הגנה מפני דרישות בלתי סבירות ומניעת סחיטה של הצד החפץ בגירושין.


2. יצירת יציבות וביטחון יחסי במערכת הזוגית, וידיעה של כל צד מראש לניהול צעדיו הכלכליים.


3. הגנה על ילדים ככל שיש מנישואים קודמים של אחד מהצדדים.


4. בנסיבות מסוימות, ההסכם אף עשוי להקנות הגנה מפני נושים של אחד מבני הזוג.


אז נכון, הדרישה לעריכת הסכם ממון מאחד מבני הזוג גורמת לעתים למבוכה ופגיעה בקרב הצד השני, וזהו חיסרון לא קטן, אולם לא ניתן להתעלם מהיתרונות הרבים שמונו לעיל.


אני דווקא סבורה כי למרות חוסר הנעימות שבדבר, העיתוי הטוב ביותר לעריכת הסכם ממון הוא ערב הנישואין, דווקא כאשר האהבה פורחת ויש רצון אמיתי לנהל חיים משותפים ורצון כנה שהזוגיות תצליח. בשלב זה עוד קיים הרצון שאם חלילה תתגלינה מחלוקות אז הכול יוסדר מראש ושני הצדדים שקולים, מי מהצדדים אינו מצוי במשבר או כעס ואינו מנסה לסחוט האחר, זאת להבדיל ממצבי משבר כאלו או אחרים שבהם הסיכוי להגיע להסכמות הוגנות קלוש.


אני ממליצה לכל הזוגות אשר מתלבטים אם כדאי לערוך הסכם ממון או לא, להיוועץ באופן אישי בנושא עם עורך דין העוסק בתחום.