נתפסת נוהג בשכרות? קצין המשטרה פסל את רישיונך והחרים לך את הרכב למשך 30 ימים? מהן המשמעיות החוקיות לכך? במאמר הבא אנו נענה על כמה שאלות בסיסיות לגבי מהות ההליך וההשלכות שיכולות להיות על אדם אשר נתפס נוהג בשכרות.


מהי בדיקת נשיפון?


בדיקת נשיפון הינה בדיקה ראשונית לגילוי אלכוהול בגוף הנבדק.


האם אני חייב לבצע את בדיקת הנשיפון?


לא. אין חובה לבצע בדיקת נשיפון.


במידה ואני לא אבצע את בדיקת הנשיפון הדבר יפגע בי?


לא. השוטר אשר עורך את בדיקת הנשיפון מחויב להסביר לנבדק על מהות הבדיקה ועל זכותו לסרב. השוטר אף מחויב להסביר לנבדק כי במידה ולא ימצא אינדיקציה כלשהי לאלכוהול, הנבדק ישוחרר.

 

מהי בדיקת מאפיינים?


בדיקת מאפיינים הינה בדיקה אשר מטרתה לבדוק האם הנהג מצוי תחת השפעת אלכוהול, ובאיזו מידה משפיע האלכוהול על תפקודו הפיזיולוגי.


האם אני חייב לבצע בדיקת מאפיינים?


לא. אין חובה לבצע בדיקת מאפיינים.


במידה ולא אבצע את בדיקת המאפיינים הדבר יפגע בי?


בדיקת המאפיינים יכולה לעיתים להועיל ולעיתים להזיק ודי לחכימא ברמיזה.


מהי בדיקת הינשוף?


בדיקת הינשוף הינה בדיקה אשר באה לבדוק מהו ריכוז האלכוהול המדויק הנמצא בגוף הנבדק.


האם אני חייב לבצע בדיקת ינשוף?


בניגוד לתשובותיי הקודמות כאן התשובה קצת יותר מורכבת. כעקרון, מותר לסרב לבדיקת הינשוף, אך הדבר, לרוב, יגרום יותר נזק מתועלת. כאשר הנבדק מסרב לבדיקת ינשוף יוגש נגדו כתב אישום בגין סירוב לבדיקת אלכוהול. עצם הסירוב לא "מציל" את הנבדק, אלא להפך, במידה והנבדק איננו נמצא ברף השכרות הגבוה בהרבה מהמותר עדיף לנהג להיבדק. ישנו כלל אצבע: עדיף להיות מואשם בנהיגה בשכרות בחריגה קטנה מהרף המותר מאשר לסרב לבדיקת ינשוף ולהיות מואשם בגין עבירת הסירוב.


מהי פסילה מנהלית? פסילת רישיון נהיגה ורכב למשך 30 ימים.


נתפסתי נוהג בשכרות ולקחו לי את רישיון הנהיגה והרכב, האם אוכל לעשות דבר מה בנדון?


כן. אפשר להגיש בקשה לבית המשפט כדי לבטל את הפסילה המנהלית שהטיל קצין המשטרה ולהחזיר את הרכב. סיכויי הבקשה לרוב אינם גבוהים אך עדיין כדאי להגיש את הבקשה מכל מיני שיקולים שונים.


הרכב שנלקח ממני איננו שלי, האם עדיין יש לקצין המשטרה זכות לקחת אותו?


כן. לקצין המשטרה יש זכות להחרים את הרכב ל-30 ימים גם אם בעל הרכב איננו הנהג. גם כאן, אפשר לפנות לבית המשפט באמצעות בקשה מתאימה כדי להחזיר את הרכב.


מה העונש על נהיגה בשכרות?


בפקודת התעבורה העונש בגין נהיגה בשכרות הינו מינימום שנתיים פסילה. אבל, וזה אבל גדול, העונש משתנה בין תיק לתיק, בין מחוז למחוז ובין שופט לשופט. תפקידו של עורך דין לתעבורה לבדוק את תיק החקירה, ללמוד אותו, ולבנות קו הגנה. ככל שתיק החקירה "מפורק" יותר כך העונש יהיה קל יותר או לחלופין יביא לזיכוי מלא של הנאשם.

 

לדוגמא, ישנם נאשמים שנתפסים נוהגים בשכרות ברף של פי 3 מהמותר ומסיימים את תיקם בחודש פסילה בודד, ואילו אחרים אשר נתפסים ברף של אחוזים בודדים מעל המותר נפסלים לתקופה של 3 חודשים ואף יותר.


למרות שהחוק מטיל פסילת מינימום של שנתיים על אדם אשר נתפס נוהג בשכרות, בפועל הדבר איננו כך כלל ועיקר. לעורך דין תעבורה ישנם כלים רבים כדי להפחית או לבטל את כתב האישום אשר עומד נגדכם וזאת בהתאם לחומר החקירה בכל תיק ותיק.
 


עודכן ב: 11/01/2015