מנשה, שם בדוי, בן 48, איש בריא, עמל וחרוץ עבד במשך 17 שנה בבית מלאכה עצמאי שמתעסק בעיבוד משטחי שיש אשר נרכשו מחברת אבן קיסר. כל יום היה מגיע למפעל ועובד על גימור וליטוש אבני השיש המהודרות של החברה. במהלך עבודתו היה חשוף באופן מתמיד לאבק סיליקה ואדי דבק וכן לחומרים שנוצרו בתהליך עיבוד, חיתוך והדבקת השיש. לפני כשש שנים החל מנשה לחוש בקשיים בנשימתו. בתחילה התעלם מכך, אך יום אחד בזמן שהיה בביתו חווה התקף שיעול קשה שבסופו התאשפז בבית החולים איכילוב. האבחנה: סיליקוזיס, מחלת ריאות חשוכת מרפא. מנשה קיבל את החדשות באופן קשה מאחר שכל שנותיו היה אדם בריא, לא עישן וללא כל היסטוריה של מחלות במשפחתו.


הובהר למנשה כי חייו לא יהיו עוד כבעבר ומעתה יחיה תחת צל המחלה. כדי שיוכל להמשיך לחיות, קבעו רופאיו שייאלץ לעבור טיפולים רבים, להסתובב באופן מתמיד עם מערכת אינהלציה ואף לעבור השתלת ריאות. לאחר שהשתחרר מבית החולים פנה למוסד לביטוח לאומי, ושם נקבעו לו 100% נכות צמיתה.


אבן קיסר הייתה מודעת לסכנות בעבודה עם לוחות השיש אך לא התריעה על כך


במארס 2010 בעת שישב וצפה בתוכנית "עובדה" נגלה לפניו תחקיר יסודי אשר חשף את הנזקים הרפואיים החמורים שנגרמו לעובדים אשר עבדו עם משטחי שיש. מנשה חשד שישנו קשר בין עבודתו לצד אבק השיש (סיליקה) לבין מחלתו ולשם כך פנה לעורך דין.


חשוב לציין כי במהלך השנים הייתה חברת אבן קיסר מודעת לסכנות הכרוכות בעבודה עם לוחות השיש אך נמנעה מלהתריע על הסיכון הכרוך בשימוש בהם, נמנעה מלספק הדרכה מקצועית, הוראות והסברה ראויה לשימוש נכון של עבודה עם השיש, וכן לא התריעה על הנזק הבלתי הפיך העלול להיגרם למי שעוסק בתהליך עיבודם.


נוסף על כך, המדינה ומי מטעמה, במקרה זה המוסד לבטיחות וגיהות, התרשלו באופן חמור בפיקוח על התנהלות אבן קיסר ומוצריה וכן באכיפת תקנות אמצעי הבטיחות בעבודה עם לוחות שיש.


בהתאם לחוק האחריות למוצרים פגומים וחוק ארגון הפיקוח על העבודה ותקנות הבטיחות בעבודה, הגיש מנשה תביעה בגין רשלנות פושעת מצד חברת אבן קיסר ומצד המדינה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים

 

לאחר שהוכחה רשלנותם של הגורמים האחראיים (המדינה וחברת אבן קיסר), ומתוך הסתמכות על חוות דעת של רופא מומחה בתחום מחלות ריאה ורפואה תעסוקתית שמינה בית המשפט, אשר קבע באופן חד משמעי כי השפעת עבודתו של מנשה על מחלתו היא הגורם העיקרי למחלתו ולכן מדובר במחלה תעסוקתית, פסק בית המשפט פיצויים לטובת מנשה בגובה של מאות אלפי שקלים.

 

 

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה או המחלה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק לנסיבותיו המיוחדות.