רק לאחרונה זעקו הכותרות כי מדי שנה מוצאים את מותם 2,500 אנשים כתוצאה מזיהום אוויר, פי 7 יותר מתאונות דרכים. מה קורה במקרה של מחלה קשה שנגרמה כתוצאה מזיהום אוויר או חשיפה לחומרים מסוכנים? מי אחראי על כך? מי ישלם פיצויים? כל התשובות לפניכם.


מפעלים מזהמים


זה עתה התפרסם מסמך חמור מאוד מטעם משרד הבריאות, שלפיו בחיפה 30 מתוך 60 ממקרי הסרטן בילדים מקורם בחשיפה לזיהום אוויר. כמו כן, הסיכוי לחלות בסרטן גבוה ב-16%, ובסרטן ריאות הסיכויים גבוהים אף יותר ועומדים על כ-30% בהשוואה לממוצע הארצי. בעיר חיפה לבדה קיים ריכוז של מפעלי תעשייה כימיים הפולטים לאוויר מזהים רבים.


לינוי בת השבע מחיפה חלתה בסרטן מסוג לוקמיה. מאז שחלתה הפכו חייה לסיוט מתמשך, כשהמאבק במחלה אילץ אותה לעבור טיפולים קשים ואף השתלת מח עצם. רק לאחרונה הגישו הוריה תביעה אזרחית לפיצויים נגד המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, עקב כך כי התרשלו ונכשלו במילוי תפקידם וכתוצאה מכך חלתה לינוי במחלה הקשה. לתביעה תצורף חוות דעת רפואית המוכיחה קשר בין החומר שנמצא באוויר במפרץ חיפה למחלתה.


התביעה של לינוי שונה מהתביעה של לוחמי השייטת שחלו גם הם לטענתם כתוצאה מזיהום בנחל הקישון, מאחר שהיא הוגשה נגד מדינת ישראל ולא נגד המפעלים, ולכן על התובעים להוכיח "רק" כי החומר המזהם נמצא במפרץ חיפה.


לעומתם, על לוחמי השייטת שהגישו תביעתם נגד המפעלים היה להוכיח שהחומר המסוכן שגרם למחלתם הגיע ממפעל מסוים, כאשר במרבית המקרים החומרים המסוכנים נפלטים במקביל מכמה מפעלים. ואכן, לאחר מאבק משפטי ממושך קבע בית המשפט המחוזי בחיפה כי לא קיים קשר סיבתי בין המחלות שנגרמו ללוחמי השייטת לבין הזיהום בנחל הקישון, ועל כן דחה את תביעתם של לוחמי השייטת.


תחבורה ציבורית וזיהום אוויר ברציפים


התחנה המרכזית בירושלים סובלת מזיהום אוויר ברמה חמורה ברציפי האוטובוסים. חבורת אזרחים שהתאגדה, הכוללת סטודנטים וגמלאים, הגישה תביעה ייצוגית נגד התחנה ונגד חברת אגד. לטענת התובעים, מבדיקות שנערכו עולה כי זיהום האוויר ברציפים חורג במאות אחוזים מהתקנים המותרים.


במהלך הדיונים בבית המשפט נחשף כי רמת זיהום האוויר בתחנה המרכזית היא מהגבוהות והחמורות שנמצאו בישראל, וכי הדבר מהווה סיכון של ממש לעשרות אלפי האנשים והילדים הנחשפים לזיהום מדי יום.


בעקבות כך, בצעד נדיר הוציא בית המשפט בירושלים צו מניעה נגד התחנה המרכזית שלפיו יש למנוע מהנוסעים להגיע לרציפי האוטובוסים, וכן לפעול לכך שלא יהיו שם אנשים כמעט בכלל.


לבסוף, בפסק הדין החריף קבע בית המשפט כי בתחנה המרכזית קיים זיהום אוויר חמור ו"בוטה" שיש למצוא לו פתרון, וכי על התחנה המרכזית וחברת אגד לשלם פיצויים לתובעים בגובה 1.2 מיליון שקלים בגין זיהום האוויר.


זיהום אוויר בעבודה


עשרות רבות של עובדי הכור בדימונה הגישו תביעה לפיצויים נגד הוועדה לאנרגיה אטומית, בטענה שחלו בסרטן ובמחלות קשות אחרות בשל חשיפתם לקרינה במסגרת עבודתם, וכי לא סופקו להם אמצעי הבטיחות הראויים. בעקבות התביעות שהוגשו, מונתה ועדה ציבורית שתפקידה לבחון האם קיים קשר בין חשיפתם של עובדי הכור לחומרים מסוכנים, וכן לקבוע את גובה הפיצוי לעובדים שהתגלה קשר סיבתי ישיר בין מחלתם לבין עבודתם.


רבים לא יודעים אך גם מי שעובד בתוך משרד חשוף למחלות כתוצאה מזיהום אוויר. בנייני המשרדים המודרניים מכילים מזהמים רבים שחלקם נצברים בתוך מערכות המיזוג, וחלקם מקורם באבק, בעשן סיגריות, בגזים ורעלים מהקירות ואף ממדפסות ומכונות צילום, שטיחים ורהיטים וכדומה.


למכלול המזהמים גם יחד לעתים השלכות קשות, והדבר מוכר כזיהום אוויר בחללים סגורים או כתסמונת "הבניין החולה". נמצא שהריכוז של חלק מן המזהמים גבוה פי 5 בתוך הבניין לעומת ריכוזו באוויר שמחוצה לו. לזיהום יש השפעה ישירה על בריאותם של העובדים, החל מתופעות קלות כמו סחרחורות, בחילות, עייפות וכאבי ראש, דרך מחלות כרוניות כמו אסתמה ואף מחלות קשות יותר כמו סרטן.


בעולם המערבי מכונה זיהום אוויר כ'אויב שקט' אך קטלני שהורג מיליונים. באחריות מדינת ישראל ומקום העבודה לפעול לצמצום זיהום האוויר והחשיפה לחומרים המסוכנים. במקרה שהרשויות או מקום העבודה לא פעלו בהתאם לנהלים הרלוונטיים, לרבות נוהלי איכות הסביבה, והפרה זו גרמה למחלה, ייתכן שיש מקום להגיש נגדם תביעה לפיצויים בגין הנזקים שגרמה התרשלותם.


מה עושים במקרה של חשש למחלה כתוצאה מזיהום אוויר או חשיפה לחומרים מסוכנים?


חשוב לדעת כי במקרים של תביעה בגין זיהום אוויר, על התובע חלה חובת ההוכחה כי אכן מחלתו נגרמה כתוצאה ישירה מזיהום האוויר או החשיפה לחומרים מסוכנים.


• ריכוז כל התיעוד הרפואי כולל המסמכים והאישורים, החל מהליך האבחון, הטיפול עצמו וכן המעקב.


• ביצוע בדיקות ניטור אוויר על ידי מומחה.


• חוות דעת רפואית המקשרת בין המחלה לזיהום האוויר.


• לפנות לעורך דין המתמחה בנושא כדי להגיש תביעה לפיצויים.


במקרה של חשש למחלה כתוצאה מזיהום אוויר וחומרים מסוכנים פנו לעורך דין מומחה בתחום, אשר יסייע לכם למצות את זכויותיכם.