חופשת הקיץ הגיעה, דילים ומבצעים לחו"ל קורצים מכל פינה ומשפחות רבות אורזות מזוודות וטסות לחופשות מפנקות בחו"ל עם ילדיהן. הטיולים לחו"ל מגוונים החל מחופשת בטן גב במלון הכול כלול ביוון, ביקור במדינות אירופה ושיטוטים רגליים ארוכים בין אתר תיירות אחד למשנהו וכן טיולי אקסטרים המשלבים נופים עוצרי נשימה וספורט אתגרי. אך לעתים חופשת החלומות עלולה להסתיים באסון.


טיול בר המצווה קיבל תפנית לא מתוכננת


כך המקרה של תום. תום הגיע לגיל 13, גיל מצווה והוריו תכננו עבורו טיול של עשרה ימים ללונדון ולפריז. חצי שנה עמלו הוריו של תום עם ההכנות לטיול. באילו מוזיאונים יבקרו, באילו מלונות ישנו וכמובן רכשו מראש כרטיסים ליורודיסני. פארק השעשועים הגדול בפריז. שבוע לפני הטיול חש תום, שעד אז עוד לא מעולם לא ביקר בחו"ל, התרגשות המלווה בפרפרים בבטן.


לבסוף היום הגדול הגיע ותום ומשפחתו עלו למטוס. את תחילת הטיול הם בחרו להתחיל בלונדון ומשם להמשיך לפריז ולסיים בשלושה ימים ביורודיסני. אחרי שביקרו במוזיאון השעווה של מאדם טוסו, מצודת לונדון והביג בן, ביום הרביעי לטיול הגיע תורה של כיכר טרפלגר. כיכר טרפלגר היא הכיכר המרכזית בלונדון, המנציחה את ניצחון בריטניה על צרפת לפני כמאתיים שנה. במרכזה ניצב עמוד גבוה המוקף על ידי ארבעה פסלי אריות ענקיים. כל אריה אורכו ששה מטרים וגובהו 3.5 מטרים.


הכיכר והפסלים המרשימים שלה פחות עניינו את תום, שרק חיכה להגיע ליורודיסני, אבל כאמור קודם טיול אתרי מורשת ומוזיאונים ורק אחר כך פארק שעשועים. כדי למצוא בכל זאת עניין, ראה תום תיירים שמטפסים על האריה והחליט גם הוא לטפס ולצלם את עצמו כשהוא יושב על גבי האריה. ובשפת הצעירים, תום רצה צילום סלפי.


מאחר שהוריו אסרו עליו לטפס על פסל האריה, ניצל תום כמה רגעים שבהם היו הוריו עסוקים בפינה אחרת בכיכר, ודרך הזנב הרחב טיפס בקלילות על האריה הגדול. הוא ניסה להחזיק את המצלמה ולצלם את עצמו, כשלפתע איבד שיווי משקלו ונפל מהאריה לרצפת הבטון.


כתוצאה מהנפילה תום נחבל בעוצמה בגבו. הוריו שראו התקהלות אנשים הגיעו למקום ולתדהמתם ראו את בנם שרוע על הרצפה, מתבוסס בכאב. מקומיים הזעיקו עבורם אמבולנס ותום טופל בבית החולים בלונדון, שם אובחן עם פגיעה קשה בעמוד השדרה. הרופאים אמרו לו שאמנם הוא כבר לא יחזור להיות כפי שהיה ושכנראה ביורודיסני הוא כבר לא יוכל לבקר, אך עם זאת בתום תהליך השיקום הוא לפחות יחזור ללכת.


לאחר כחודש ימים שבמהלכו שהה תום בבית החולים המקומי בלונדון, הוא שוחרר לביתו עם המלצות להמשך טיפול ושיקום. עלות הטיפול בבית החולים הסתכמה בסך של למעלה מ-100 אלף שקלים, לא כולל הוצאות לינה ומחייה של ההורים.


מי אחראי לשלם את ההוצאות הרפואיות בחו"ל?


כמה חודשים לאחר שחזרו לארץ וניסו לחזור לחיי השגרה, פנו הוריו של תום לעורך דין מומחה בתחום כדי לבדוק מה האופציות והזכויות העומדות בפניהם. עורך הדין עדכן אותם כי את ההוצאות הרפואיות כולל הוצאות האשפוז עליהם לדרוש מחברת הביטוח שבה רכשו פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל.


נוסף על כך, מאחר שתום הוא תלמיד, הם זכאים לפיצוי במסגרת ביטוח תאונות תלמידים. ההורים היו מופתעים, אף על פי שבבית הספר ידעו על התאונה שאירעה אף אחד לא עדכן אותם שהוא מבוטח בביטוח תאונות תלמידים והוא זכאי לפיצוי כספי. עורך הדין הסביר שביטוח תאונות תלמידים מכסה כל תאונה שאירעה לילד מגיל שלוש ועד גיל 18, 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, בכל מקום בארץ ובעולם, והפיצוי נגזר מגובה הנזק ומאלמנטים נוספים כמו הוצאות רפואיות, היעדרות מבית הספר, חומרת המקרה ועוד.


עורך הדין הכווין את ההורים מה ניתן לעשות כדי לזרז את הטיפול ולקבל אישור בדבר גובה נכותו של תום, ולאחר שהגישו תביעה נגד ביטוח תאונות תלמידים קיבלו ההורים פיצוי בגובה 150 אלף שקלים. במקביל הוגשה תביעה נגד ביטוח הנסיעות לחו"ל, ולבסוף ולאחר הליך משפטי ממושך הוחזרו להם מלוא ההוצאות הרפואיות ששילמו.


הילד נפגע בטיול בחו"ל, מה עושים?


• פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מהמסמכים הרפואיים. צלמו את הפגיעה ושימרו את הקבלות על כל הוצאותיכם, כגון חילוץ, אמבולנס, רכישת אמצעי עזר רפואיים או השכרתם ואשפוז.


• מומלץ לתעד את התאונה, כלומר לשמור פרטי עדים, לצלם את אזור התאונה וכל פרט רלוונטי אחר הקשור בתאונה.


• אם הילד נפגע, למעט בתאונת דרכים, בדרך כלל אפשר לתבוע את חברת הביטוח של משרד החינוך המבטחת כל תלמיד בביטוח פוליסות תאונות אישיות.


• התאונה מקימה זכאות לפיצוי ביטוחי ונזיקי. אם הטיול נערך במסגרת מאורגנת, פנו למארגני הטיול שיעבירו אליכם עותק של פוליסת צד ג' ואת כל המסמכים הנלווים; אם אין ביטוח צד ג' ניתן לתבוע ישירות את מארגני הטיול והגופים הרלוונטיים, לרבות בגין היעדר כיסוי ביטוחי.


• כמו כן, ככל שנגרמו הוצאות רפואיות או נזקים למטען בעקבות התאונה, אפשר לתבוע במסגרת ביטוח נסיעות לחו"ל.


• פנו לעורך דין מיומן עם ניסיון בתחום, לקבלת מידע לגבי סכום הפיצויים המגיע לכם, זכויותיכם והדרך לנהוג מול חברות הביטוח ושאר הגורמים האחראיים לנזק.

 

כתבה זו אינה תחליף לייעוץ עם עורך דין מומחה. עם קרות התאונה תחילה פנו לקבל טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ עם עורך דין, אשר יוכל לעזור לכם למצות את זכויותיכם.