מעת לעת אנו מקבלים שיחות טלפון מיוצאי בולגריה המעוניינים בחידוש אזרחותם הבולגרית, אשר מספרים לנו שנאמר להם כי מכיוון שאין להם כתובת מגורים מדויקת של מגוריהם האחרונים בסופיה, אין להם סיכוי לקבל אזרחות בולגרית.


ברצוננו לעשות סדר בעניין זה בכל הנוגע ליוצאי סופיה.


כדי לשחזר את האזרחות הבולגרית של יהודים יוצאי בולגריה על פי החוק הבולגרי, נדרשים יוצאי בולגריה להוכיח במסמכים בולגריים רשמיים שהם יצאו מבולגריה בתקופה שמסוף חודש מארס 1948 ועד לסוף חודש נובמבר 1950.


את ההוכחה לכך ניתן למצוא בתיק המשפחה ההיסטורי ("Family Registry"), שנמצא בארכיב מיוחד בעיר סופיה שבבולגריה. שיטת החיפוש בארכיב זה היא לפי סדר הא'-ב', בהתאם לשם כתובת המגורים האחרונה ולא לפי שם המשפחה של אותו יוצא בולגריה, למשל "רחוב מיכאלה 14-16".


כלומר, אם יוצא בולגריה רוצה להוכיח שהוא או משפחתו יצאו מבולגריה, עליו לדעת מהי כתובת המגורים האחרונה שבה גרה משפחתו בסופיה. בלי כתובת מגורים אחרונה של המשפחה, לא ניתן למצוא את תיק המשפחה, אשר כאמור יוביל למציאת הוכחה בדבר זכאות לחידוש האזרחות.


אם אין לכם את כתובת המגורים האחרונה, יש דרכים לאתר אותה


החדשות הטובות הן כי גם אם אין בידכם כתובת מגורים אחרונה של המשפחה בסופיה, המקרה אינו אבוד. קיימות דרכים שונות למציאת כתובת המגורים האחרונה של המשפחה בסופיה, אולם הדבר דורש הרבה סבלנות, ידע ועבודה מאומצת.


נביא שתי דוגמאות לדרכים טובות לאיתור כתובת המגורים האחרונה של המשפחה בסופיה:


1. תעודת נישואין: במקרים רבים ניתן למצוא רישום של כתובת המגורים בתעודת הנישואין. חשוב לציין כי הכתובת המופיעה בתעודת הנישואין אינה בהכרח זו התואמת את הכתובת האחרונה של המשפחה בסופיה, אולם עדיין, כלי זה יכול לסייע פעמים רבות, באמצעות טכניקות נוספות לאיתור כתובת המגורים האחרונה (בהינתן שזו לא מופיעה כבר בתעודת הנישואין).


2. דרכון קבוצתי: באותה תקופה היה נהוג להכין דרכון אחד לקבוצה של מספר נוסעים, אשר עלו על אניות שהפליגו לישראל. מסמך היסטורי זה מסייע לעתים באיתור הכתובת האחרונה של המשפחה. החדשות הטובות הן כי ככל שכתובת המשפחה אכן מופיעה בדרכון הקבוצתי, הרי זאת תמיד כתובת המגורים האחרונה של המשפחה, והיא תוביל לאיתור תיק המשפחה ההיסטורי.


חשוב לציין כי גם לאחר איתור כתובת המגורים האחרונה, קיים קושי נוסף בהוכחת הזכאות לשחזור אזרחות, בשל שיטת תיוק המסמכים הארכאית בארכיבים המיוחדים שבסופיה. שיטת התיוק בארכיבים אלה מצריכה חיפוש בעשרות אלפי דפים המועתקים על ידי שיטת המיקרו-פיש, מה שמקשה מאוד על החיפוש. בשל שיטת איתור המסמכים, נדרשת סבלנות, יסודיות רבה והכרה לעומק של הארכיבים הרלוונטיים.


חשוב להבהיר כי החדשות הטובות באמת הן כי אף על פי שניצבים קשיים לא מבוטלים באיתור כל המידע הרלוונטי, לצורך הוכחת הזכאות לשחזור אזרחות בולגרית, עדיין עם הכרה טובה של מערכות המידע בבולגריה ושיטות איסוף המידע האפשריות בנוגע ליוצאי בולגריה, וגם סבלנות רבה והתמדה, ניתן למצוא את המסמכים הדרושים לשם הוכחת הזכאות לשחזור אזרחות בולגרית בקרב יוצאי בולגריה, וזאת גם מבלי שיודעים מהי כתובת המגורים האחרונה של המשפחה בסופיה.