האפשרויות שמספקת תוכנית המתאר הארצית הן נרחבות ומגוונות. עם זאת, חלק מהתיקונים לתוכנית נעשו על מנת ליצור תנאים אטרקטיביים ליזמים, בכדי להביא לשיפור בחזות העיר ולהעלאת הכלכלה המקומית על בסיס כספים פרטיים.


אחת הדרכים להשגת מטרה זו הינה מסלול מיסוי המיועד לתהליך פינוי בינוי, המאפשר לבנות פרויקטים חדשים לדיור במידה שתביא להכנסה רבה גם עבור היזמים וגם עבור העיר. זאת משום שדירות מגורים חדשות הינן מוקד אטרקטיבי ביותר עבור משפחות צעירות וכדומה.


כמו כן, תמ"א 38 יצרה מרחב פעולה נרחב לבעלי דירות נמרצים המעוניינים ליצור ערך מוסף עבור הדירות שברשותם. במקרים רבים מדובר ביוזמה של בעלי הבתים עצמם. מידע מקיף בנושא מסלול המיסוי יכול לסייע ליזמים המתחילים את תהליכי השדרוג בצורה משתלמת ומושכלת. זאת משום שאנשים פרטיים לא תמיד מודעים לעובדה שכל בנייה כרוכה בתשלומי מיסים גבוהים, כולל מס ערך מוסף (מע"מ).

 

ההטבות של מסלול מיסוי

 

מסלול מיסוי מוצע ליזמים השונים על בסיס החוק בדבר מיסוי המקרקעין. מדובר בהקלות במס המאפשרות ליזמים להרוויח יותר וליהנות מקיצורי דרך שונים. מסלול זה מאפשר ליזמים אלה, או לחלופין - לבעלי הנכסים - לפנות באופן ישיר לוועדת התחדשות עירונית הפועלת בשיתוף עם רשות המיסים וכן עם המע"מ.


הוועדה מקבלת את הפרטים לגבי הצעת פרויקט ספציפי בתחום פינוי בינוי, ואם הפרויקט מתקבל, המקום מקבל סטאטוס מיוחד של פינוי בינוי וזכאות למסלול המיסוי לפרק זמן של שש שנים.


ההטבות מתבטאות במס שבח (עבור עסקאות המבוצעות על ידי הדיירים שמפנים את דירותיהם במבנה הישן), במס רכישה ובמע"מ עבור הבנייה. כמו כן, מסלול המיסוי מאפשר לדחות את המעמד שבו נקבע גובה תשלום המס הנדרש.

 

תנאים לקבלת האישורים

 

על מנת להתקבל למסלול המיסוי, על המגישים להציג לפחות 24 יחידות דיור פרטי או עסקי. בשלב השני יש להציג חתימות של בעלי כל יחידות הדיור. הפרויקט נדרש לבנות לפחות את אותו מספר היחידות או יותר. על בסיס המסמכים הקיימים, הוועדה ממליצה האם לאשר את הפרויקט או לא.


בקבלת החלטותיה, הוועדה מסתמכת על מסמך כללים הכולל פרמטרים שונים, הבודקים את כדאיות הפרויקט מבחינת המטרים הרבועים שהיו בבניין המקורי, לעומת השטח שיהיה זמין לאחר סיום הבנייה.

 

תהליכים נוספים בדרך למסלול מיסוי

 

באופן טבעי, יזמים ו/או התאגדויות של בעלי דירות המעוניינים לשפר את הנכס שלהם - מחפשים תמיד דרכים עקיפות לקבלת האישורים הדרושים. עם זאת, המציאות בשטח הינה שאדם מומחה המכיר לעומק את חוקי המקרקעין והמיסוי בישראל תמיד יידע לגבש את ההצעות בצורה הטובה ביותר, וכן ידע לספק את כל המסמכים הדרושים למוסדות השונים לשם קבלת ההחלטה הרצויה עבור הקבוצה.


כמו כן, חשוב מאוד להגיש את כל המידע הרלוונטי לגבי התנהלות הבניה בפועל, את שם הקבלן העתיד לבצע את הפרויקט, את פתרונות הדיורים הזמניים עבור האנשים המתגוררים כעת ביחידות וכדומה. עורך דין מוסמך בתחום הנדל"ן יכול לסייע לגבש את כל המידע הזה לידי מסמך מסודר שיעבור את כל צינורות הבירוקרטיה במהירות ויביא לתוצאה הרצויה.