החלטה תקדימית של בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, מפי כבוד השופט אלון גביזון, קובעת כי ניתן להרחיב את "ארגז הכלים" העומד לרשותו של בית המשפט בבואו להטיל סנקציות על הורה משמורן, אשר מטרפד את הסדרי הראייה של ההורה השני עם הילדים, לרבות על ידי שלילת רישיון הנהיגה שלו והגבלת האפשרות להשתמש בכרטיס אשראי.


פסקי דין רבים עוסקים בחשיבות שמירת הקשר בין הורים לילדיהם, בייחוד לאחר הליך הגירושין, שעה שיש להקפיד ולשמור על הקשר שבין ההורה שאינו משמורן לבין ילדיו. להסדרי הראייה בין הורים לילדיהם חשיבות רבה להתפתחותו התקינה והסדירה של הילד, וליכולתו לגבש מבנה זוגי והורי תקין.


"שלילת אב" כמוה כ"שלילת אם", והיא פוגעת בהתפתחותו התקינה של הקטין ועלולה לגרום לו לחרדת נטישה, פגיעה נפשית, חסך התפתחותי ואף פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.


לאור חשיבות שמירת הקשר של הורים עם ילדיהם, נקבעו בפסיקה מגוון סנקציות שניתן לנקוט כנגד הורה משמורן המטרפד את הסדרי הראייה של ההורה השני. במסגרת הסנקציות הללו נכללים בין היתר ביטול או הקטנת סכום המזונות, הטלת קנס מכוח פקודת הביזיון ופסיקת פיצוי מתחום דיני הנזיקין.


שימור עקרון טובת הילד על ידי הרחבת הסנקציות על הורה שמטרפד את הסדרי הראייה של ההורה השני


כבוד השופט אלון גביזון בהחלטה תקדימית קובע כי "ארגז הכלים" העומד לרשותו של השופט היושב לדין אינו רחב דיו, ויש להרחיבו על ידי הטלת סנקציות נוספות כנגד הורה משמורן שאינו מקיים אחר החלטות בית המשפט בעניין הסדרי הראייה, ופוגע למעשה בהתפתחותו התקינה של הקטין. טובת הקטין היא עקרון על במשפט, ויש לשמר עיקרון זה באמצעות הרחבת מגוון הסנקציות העומדות לרשותו של בית המשפט.


בית המשפט מפרש באופן מרחיב את סעיף 68(א) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שלפיו בית המשפט רשאי לנקוט אמצעים קבועים או זמניים לשמירת ענייניו של הקטין, כך שהביטוי "אמצעיים זמניים לשמירת ענייניו של הקטין" יאפשר להפעיל אמצעי התרעה מגוונים אשר מבעוד מועד ימנעו טרפוד קשר על ידי ההורה המשמורן.


בית המשפט עשה היקש מסנקציות שניתן להפעיל במסגרת חוקים אחרים, ואפשר להחילן גם במקרה של הורה משמורן המחבל בקשר שבין הקטין לבין ההורה האחר.


כך לדוגמה, מציין בית המשפט כי ניתן להורות על עיכוב יציאתו של אותו הורה מהארץ, להגביל את אפשרותו להשתמש בכרטיס אשראי, לשלול את רישיון הנהיגה שלו וכדומה, כל זאת עד אשר יאפשר אותו הורה להורה השני להיות חלק מחייו של הקטין.


היתרון העצום באמצעים הללו שמציין בית המשפט הוא כי מדובר באמצעים מהירים, יעילים והדירים להתמודדות עם התופעה הפסולה.
יצוין כי לפי פסק הדין, ניתן להשתמש בסנקציות החדשניות הללו גם כדי לגרום להורה שאינו ההורה המשמורן לקיים את הסדרי הראייה שנפסקו בעניינו של הקטין.


החלטת בית המשפט חשובה ועקרונית ומאפשרת לבית המשפט לשמר את עקרון טובת הילד, ולהביא לכך שהורים, בין שמדובר בהורה משמורן ובין שלאו, יראו את טובת הקטין לנגד עיניהם ויאפשרו לצד השני לשמור על קשר בריא ותקין עם ילדיו.


תמ"ש 3089-05-13