בימינו אנו, זוגות רבים מעדיפים לחיות יחד ללא נישואין אם מסיבות כלכליות, רגשיות או אחרות. לעתים מדובר בפרק ב' של אחד או של שני בני הזוג ולעתים מדובר בבני זוג אשר מנועים לפי הדת מלחיות יחד ולהתחתן (כהן וגרושה למשל או בני זוג חד מיניים).


בכל מקרה, תהא אשר תהא הסיבה בגינה החליטו בני הזוג לחיות יחד ללא חופה וקידושין, הדין מכיר בהם באמצעות חוקים רבים ורשויות כידועים בציבור, וככאלה הם נחשבים כבני זוג לכל דבר ועניין גם מההיבט המשפטי.


כפי שנאמר לעיל, מעמדם של ידועים בציבור זהה למעמדם של בני זוג נשואים בחוקים שונים. כך לדוגמא במידה ובן זוג נפטר בן הזוג השני, היינו הידוע בציבור, יהיה רשאי לקבל את זכויותיו הפנסיוניות של בן זוגו. כמו כן, כאשר בני הזוג נפרדים למשל, חובת מזונות אינה חלה על בן הזוג שכן החובה נובעת מן הדין העברי, אזי בית המשפט קבע כי יינתנו במקרים רבים "מזונות אזרחיים" מכוח עקרון תום הלב.


עם זאת, ישנם כמה חוקים מעטים אשר מבדילים בין זוגות נשואים לידועים בציבור, אך עדיין מעמדם של ידועים בציבור הינו כמעט זהה לבני זוג נשואים.


מי נחשבים לידועים בציבור והאם יש בכלל תנאי סף להיקרא ידוע בציבור?


בהתאם לפסיקה הענפה, עקב מציאות החיים בה אנשים רבים מעדיפים לחיות יחד על פני התחייבות בברית הנישואין, ידועים בציבור הינם בני זוג אשר בחרו לחיות יחד, לנהל משק בית משותף, וכן לנהל חיי אישות.


כמו כן, אין זה משנה מה משך התקופה בה הם מתגוררים יחד, הם עשויים להיחשב ידועים בציבור גם אם גרו יחד שנתיים או שלושים שנה והכל תלוי בנסיבות המקרה הספציפיות. עם זאת, למרות שאין באמת חשיבות לתקופת הזמן בה חיו יחד על מנת שייחשבו כידועים בציבור, ככל שהזמן הוא רב וממושך יותר כך ייטה בית המשפט לקשור את חייהם אחד בשני באופן חזק יותר.


יש להדגיש כי שאלת ידועים בציבור הינה שאלה עובדתית ולא עניין של "סטטוס". סטטוס נוגע לבני זוג נשואים, בניגוד לשאלת מעמדם של ידועים בציבור, שהינה שאלה עובדתית הנמדדת בהתאם לראיות ולעובדות בשטח שהצדדים או הצד הנותר מציגים בפני בית המשפט.


הסכם ממון לידועים בציבור


האם לבני זוג ידועים בציבור שאינם מתחתנים או מתכוונים להתחתן, יש אופציה חלופית להסכם ממון שנערך לבני זוג העומדים בפני חופה וקידושין? אכן כן, ידועים בציבור יכולים לערוך הסכם שכזה שהינו חופף להסכם ממון ויש הקוראים לו "הסכם לידועים בציבור" או "הסכם לחיים משותפים" ואף לאשרו בבית משפט או אצל נוטריון.


מומלץ אף במעמד שכזה כי כל אחד מבני הזוג יערוך צוואה בא ייכתב מה הוא מצווה לעשות עם רכושו וממונו לאחר לכתו, שכן אם לא יעשה כן בהתאם לחוק הירושה רכושו יעבור לבן הזוג הידוע בציבור. עניין זה עלול לגרור בעיות אם לדוגמא הנפטר מעוניין להוריש את הנכסים כולם או חלקם לילדיו הלא משותפים מבן הזוג.