בימ"ש השלום בירושלים חישב את הפסדי ההשתכרות של צעיר שנפצע בתאונת דרכים באופן מקפח.


לצעיר נקבעה נכות אורטופדית בשיעור של 10%, ובעת מתן פסה"ד בבימ"ש השלום הוא היה כבר בשלב מתקדם של לימודי הנדסה אזרחית בטכניון בהתמחות של משאבי מים וסביבה. ביהמ"ש השלום ביסס את חישוב ההשתכרות הצפוייה לנפגע במקצועו לפי שכר ממוצע במשק, וכמודד לאבדן השכר הצפוי הוא נטל את מחצית שיעור הנכות הרפואית, כלומר בשיעור 5% בלבד.

 

הערעור התקבל, סכום הפיצויים הוכפל

בערעור תיקן ביהמ"ש המחוזי בירושלים באופן משמעותי ביותר את תוצאות פסה"ד של בימ"ש השלום, ולמעשה פסק יותר מכפל הסכום שנפסק ע"י בימ"ש השלום.


ראשית, הבהיר ביהמ"ש המחוזי, בוודאי שבעניינם של קטינים וצעירים בתחילת דרכם, חלה ההנחה שהנכות הרפואית היא המודד לפגיעה התפקודית, בוודאי בנכות אורטופדית בברך, שעל פניה היא נכות תפקודית. הרוצה לטעון אחרת, עליו להוכיח זאת, והדבר מהווה נטל קשה.

 

יש גם להביא בחשבון, שברבות השנים עלולה הנכות להכביד על הנפגע, שעודנו צעיר לימים. ההנחה כי הנכות הרפואית מהווה הבסיס להגבלה התפקודית ולאבדן השכר הנגזר מכך, יכולה לשמש בהקשרים מסויימים גם ביחס לנפגעים שאינם צעירים, אך לא בכך עוסק תיק זה.


שנית, בימ"ש השלום התעלם מראיות מספיקות שהונחו לפניו, אשר לפיהן מהנדס אזרחי בתחום המים והסביבה צפוי להשתכר יותר מהשכר הממוצע במשק. ביהמ"ש המחוזי הפנה לפסיקה של ביהמ"ש העליון, שבהם נפסקו לצעירים שדרכם המקצועית טרם התגבשה, סכומים העולים על השכר הממוצע במשק, על רקע לימודיהם האקדמיים והמקצועיים, וההכנסה שהיתה נכונה להם במסלולים אלה.

בסופו של יום נפסקו לנפגע, שכאמור נקבעו לו 10% נכות, פיצויים בסכום העולה על 315,000 ₪, לפני ניכויים, הוצאות ושכ"ט עו"ד.

ע"א 7873-06-15 – מחוזי ירושלים


אהרן שטכלברג, עו"ד (הכותב ייצג את הנפגע). 

 


עודכן ב: 06/06/2016