פסילת רישיון נהיגה מסיבת אי התאמה אישיותית, אינה בהכרח מצביעה על בעיה נפשית או הפרעה קשה כלשהי של הנהג, וניתן למצוא פיתרון למצב, על ידי אנשי מקצוע המתמחים בנושא.

 

רשות הרישוי רשאית בהחלטה מנומקת לפסול רישיון נהיגה, אם היא משוכנעת, שבעל הרישיון אינו ראוי לנהוג מחמת כושר נהיגה לקוי. לעיתים המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ממליץ למשרד הרישוי לפסול רישיון נהיגה של נהגים על סעיף של אי התאמה אישיותית.נהוג לחשוב כי השימוש במונח זה מייחס לנהגים בעיה פסיכוטית או הפרעה נפשית, אך ברוב המקרים, אין כל קשר בין הדברים.

 

למרות שמונח זה ספג ביקורת פעמים רבות, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ממשיך להשתמש בו, ורוב הנהגים שרישיונם נפסל על ידי המכון על סעיף אי התאמה אישיותית, מנהלים אורח חיים נורמטיבי, ומצבם הנפשי תקין לחלוטין. חשוב לדעת כי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הוא בעצם רופא מטעם משרד הרישוי, המאבחן את הנהגים שמופנים אליו, וממליץ להכניס חלק מהנהגים תחת הכותרת של אי התאמה אישיותית.

 

המונח אי התאמה אישיותית כולל: נהג שרישיונו נפסל בעקבות עבר תעבורתי עשיר, נהיגה בשכרות, רישום פלילי, שימוש בסמים, או בשל סיבות רפואיות מסוימות וסיבות נוספות. במקרים מסוימים, גם נהגים אשר נמדד קושי במצבי לחץ בעת המבחנים, עשויים למצוא עצמם פסולים מלנהוג.

 

פסילת רישיון נהיגה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יכולה להיווצר גם בעקבות שילוב של שני גורמים יחדיו, כמו למשל במקרה בו קיים חשד כי הנהג משתמש בסמים ובאלכוהול, וגם במקרים רפואיים, כמו נהג המאובחן כחולה סכרת, הוא חשש להתקף אפילפסיה.

 

באופן כללי, המונח אי התאמה אישיותית, מצביע על חשש, לעיתים מוצדק ולעיתים קצת פחות, כי הנהיגה עלולה לסכן את הנהג ואת סביבתו. אך עם זאת אין סיבה להיכנס ללחץ, מאחר ועל ידי הטיפול הנכון, המצב עשוי להשתנות.

 

מה עושים בעת פסילת רישיון נהיגה מחמת כושר נהיגה לקוי?

 

הסעיף בחוק המתייחס לכושר נהיגה לקוי כולל בתוכו מתחם רחב של גורמים, אשר מקשים על הנהג לדעת על בסיס מה בדיוק רישיונו יפסל. ברוב המקרים נפגעים גם משפחתו של הנהג, פרנסתו וחירותו.

 

עורך דין אשר מתמחה בטיפול תיקים רבים מסוג זה, דואג לבצע עיון מדוקדק לנימוקים בעטיים נפסל רישיון הנהיגה, תוך שימת לב לפרטים הקטנים, ופועל בענייניות על מנת להשיב לנהג את רישיון הנהיגה. גם במקרים שהרישיון נפסל עקב שני גורמים, מומחים יכולים למצוא פיתרון טוב, אשר משלב בתוכו הן את הפן האישיותי של הנהג והן את ההיבט הרפואי בצורה סימביוטית ונכונה.

 

בתי המשפט קבעו לא פעם, כי לא יעלה על הדעת, כי בשל חשש שאינו ממשי ולא משמעותי, יפסל לאלתר רישיון, וחייבו את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לאזן בין טובת הפרט לטובת הציבור, ולא לקחת את טובת הכלל כתורה מסיני.

 


עודכן ב: 21/10/2014