כל בדיקה בין אם היא בדיקת נשיפה באמצעות מכשיר הינשוף ובין אם היא בדיקת דם, נחשבת לחדירה לפרטיותו, לכבודו ולגופו של אדם. על מנת למזער את הפגיעה, חוקק חוק אשר הסדיר את המותר והאסור בביצוע בדיקות אלו, כולל מי רשאי לערוך בדיקות אלו ובאילו נסיבות יתאפשר לבצען.

 

חשוב להבין, כי ישנו שוני מהותי בין בדיקת השתן והנשיפה לבין בדיקת דם. בדיקת נשיפה ובדיקת שתן נחשבות כבדיקות חיצוניות. אותן ניתן לבצע גם במקרה של סירוב הנבדק בשימוש בכוח סביר. ואילו בדיקת דם נחשבת בדיקה פנימית, ולכן לרוב לא ניתנת לביצוע ללא סכמת הנבדק (אלא בצו שופט).

 

אולם, בעניין זה ובפרט בהקשר של בדיקת נהיגה בשכרות, בתי המשפט החליטו, כי במקרה בו עולה חשד לביצוע עבירה, כמו במקרה של נהיגה בשכרות, או במקרה של תאונת דרכים – רופא יורשה ליטול מנהג בדיקת דם.

בדיקת נשיפה ובדיקת שתן לגילוי אלכוהול

 

בדיקות הנשיפה והשתן לגילוי אלכוהול נחשבות לקבילות בבתי המשפט, אולם ברוב המקרים בהם מבקשים לבדוק נהיגה בשכרות, משתמשים בבדיקת נשיפה.

 

בדיקת הנשיפה מתבצעת על ידי מכשיר הינשוף אשר גם הוא הוכרז על ידי בתי המשפט, כמכשיר קביל, אולם על השוטר והמפעיל לנהוג לפי הכללים הקבועים בחוק ולפי הקבוע פסיקה. אם לא יעמדו בתנאים אלו – התביעה לא תוכל להרשיע את הנאשם בסופו של דבר.

לפי החוק היבש, נהג אשר יסרב להיבדק בבדיקת נשיפה, יחשב כנהג שיכור, אולם בפועל לא כך הדבר. ישנן דרכים רבות להראות, כי הנהג אינו נכנס תחת הגדרת הסירוב ועל כן לא ניתן יהיה להרשיעו.

 

האם מותר לסרב לעבור בדיקת דם?

 

ניתן לסרב לבדיקת דם במקרים מסוימים. אולם ישנם מקרים, כאשר ישנו חשד לביצוע עבירה, שבהם, לכאורה אסור לנהג לסרב, אך יש לבחון כל מקרה לגופו ורבות הפעמים בהן סירוב הנהג לבדיקת שכרות נמצא מוצדק.

 

בדיקת דם נחשבת לאמינה יותר מבדיקת נשיפה, אולם על מבצע הבדיקה לעמוד בדרישות החוק והפסיקה. דרישות שאינן מעטות. כלומר, במידה והשוטר כאמור לעיל, לא יקיים דרישות אלו או הבדיקה בוצעה או נבדקה כדין, אזי שיהיה קשה לתביעה להוכיח את טענותיה.

 

איך נדע שבדיקת הדם לא בוצעה בהתאם לדרישות החוק?

 

רק רופא רשאי לבצע את בדיקת הדם. הבדיקה תיערך באופן שיבטיח שמירה מרבית על פרטיות האדם במינימום פגיעה כבודו וגרימת אי נוחות וכאב. במקרים שמדובר בקטין או מוגבל בשכלו, טעונה גם הסכמת אפוטרופוס בכתב.

 

במקרים בהם מדובר בחיפוש שאינו בדיקת דם פשוטה אלא חיפוש מעמיק יותר, אזי ששוטר יאלץ לערוך בקשה מנומקת וערוכה על פי דין, אותה בית המשפט יבחן. רק אם בית המשפט אישר את הבקשה, אז יתאפשר חיפוש שכזה. בכל מקרה אחר – החיפוש אינו כדין.