בית המשפט המחוזי בירושלים, קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שעסקה באי גילוי מומים במהלך תקופת ההריון בעובר שנולד פגוע. התביעה הוגשה מטעם הילד באמצעות הוריו נגד משרד הבריאות (טיפת חלב) ושירותי בריאות כללית.


לפי כתב התביעה, במרץ 1999 נולד התובע בלידה רגילה, כשהוא סובל ממיקרוצפליה (ראש קטן) ומומי גפיים קשים אשר לא אובחנו בסקירת המערכות. על פי טענות התביעה, בהיריון קודם של האם נולד ילד עם מומים קשים, ולכן הריונה הנוכחי היה אמור להיות מוגדר כהיריון בסיכון גבוה. אלא שהריונה לא רק שלא הוגדר ככזה, אלא שאף לא בוצעו בדיקות נוספות ולא בוצע בירור בנוגע לסוגיות אלו, וזאת למרות שהרופאים הבחינו כי בהיריון הנוכחי קיים פיגור משמעותי בגדילת העובר, ואף הבחינו כי מדדי הראש לא תואמים לגיל ההיריון. כמו כן, לא נדונו עם האישה המשמעויות של הממצאים המדאיגים שעלו בהריון.


מנגד, כפרו הנתבעים בהאשמות, וטענו כי לא מדובר ברשלנות רפואית מצדם.

 

ביהמ"ש: הרופאים פעלו ברשלנות ולא ביצעו בירור מעמיק 


ביהמ"ש קיבל את התביעה במלואה וקבע כי הן הרופאים שטיפלו באם התובע והיו אמורים לבצע בירור בנוגע לממצאים שנתגלו, והן הרופאים שביצעו את בדיקות האולטרסאונד התרשלו בתפקידם.


הרופא המטפל התרשל בכך שלא הפנה את האם לבירור בעקבות הממצאים ולא הפנה את האישה לסקירת מערכות מורחבת ולייעוץ גנטי. ואילו הרופא הבודק התרשל בכך שלא חיפש מומים שכנים למום של התובע ובעיקר בכך שלא וידא עם הרופא המטפל כי אכן הממצאים המדאיגים מגיעים לרופא המטפל שאמור להתוות את הטיפול.


עוד קבע בית המשפט כי העובדה שלא בוצע בירור, מנעה מן האישה דיון שהיה מחויב בנוגע לממצאים והאפשרות להפסקת הריון בגין ממצאים אלו. ביהמ"ש קבע כי לו הממצאים הללו היו נדונים בפני האישה קרוב לוודאי שההורים היו מביאים להפסקת הריון.

 

פיצוי לתובעים בסך 11 מיליון שקלים 

 

לאחר הטלת האחריות על הנתבעים, פנה ביהמ"ש לדון בנזקם של ההורים ושל העובר לכל ימי חייו, והעמיד את הפיצוי על סך מעל 11 מיליון שקלים, כאשר לסכום זה יש להוסיף שכ"ט עו"ד בשיעור 20% + מע"מ, וכן הוצאות משפט.


מלבד סכום זה, קיבל השופט את טענות באי כוחו של התובע, וקבע כי לאור העובדה שהתובע לא יוכל לעבוד יש לפצותו לפי המשכורת הממוצעת במשק לכל ימי חייו, בסכום כולל של 2.5 מיליון שקלים. כמו כן, קבע פיצוי בגין עזרה צמודה שיזדקק לה כל ימי חייו, ובעבור כאב וסבל בסכום כולל של 6.5 מיליון שקלים.


בסך הכל, חויבו הנתבעים בתשלום פיצויים לתובעים בסך של 11 מיליון שקלים, כאשר מלבד הנזקים שתוארו, הסכום כולל בתוכו פיצוי עבור ניידות, הוצאות רפואיות ועוד.

 

התביעה נוהלה מטעם התובעים ע"י עו"ד יוסי טולדנו ועו"ד עידו שטובר ממשרד שטובר & טולדנו המתמחה בתביעות רשלנות רפואית ונזיקין.


עו"ד יוסי טולדנו: "אנו שמחים שניהול נכון של התביעה הביאה לקטין פיצוי משמעותי שעשוי להקל על הקטין ועל הוריו. מדובר בתביעה מורכבת שנוהלה ע"י מיטב המומחים בארץ. אנו שמחים שביהמ"ש קיבל את עמדתנו במלואה".

 

ת"א 12074-07-10