חוק יחסי ממון מאפשר לבני זוג נשואים, או בני זוג העומדים להינשא לערוך הסכם ממון ביניהם ולבקש מבית המשפט לאשרו.

הסכם ממון הינו הסכם צופה פני עתיד, ומתחשב בשינויי נסיבות והתפתחויות ביחסים שבין בני הזוג. מטרתו של הסכם הממון הינה להסדיר, בין היתר, את חלוקת הנכסים בין בני הזוג במועד פקיעת הנישואים, כאשר מדובר בנכסים שכל אחד מבני הזוג הביא עמו לפני תקופת הנישואין ובנכסים שנצברו על ידי בני הזוג במהלך תקופת הנישואין. היות ועסקינן בהסכם אשר השלכותיו כבדות משקל, מומלץ להסתייע בייעוץ משפטי מקצועי לשם עריכתו.


את הסכם הממון יש להביא לאישור בפני בית המשפט או בית דין דתי. במסגרת הליך אישור הסכם הממון, בית המשפט נדרש לבחון האם הצדדים הבינו את האמור בהסכם, את משמעותו ותוצאותיו וחתמו עליו מרצונם החופשי. בשלב אישור הסכם הממון, בית המשפט אינו נדרש לבחון את תוכן ההסכם, אלא להסביר לצדדים את משמעות ההסכם, לברר אם הצדדים הבינו את משמעויותיו והאם נעשה בהסכמה חופשית ומרצון.


הליך אישור הסכם הממון נדרש הן לגבי בני זוג שנישאו לפני מועד תחילת חוק יחסי ממון והן לגבי בני זוג אשר נישאו לאחר מועד תחילתו. יחד עם זאת, נקבע בפסיקה כי הסכם שנערך בין בני זוג שנישאו לפני מועד כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון (1.1.1974), יחייב את הצדדים לו בין אם אושר ובין אם לאו.

 

הסכם ממון חייב באישור בית המשפט


הסכם ממון שלא אושר על ידי בית המשפט כנדרש, יהא תקף בכפוף לדיני החוזים הכלליים ולא יחול עליו חוק יחסי ממון.


הסכם ממון ניתן לערוך לפני הנישואין או במהלך הנישואין תוך שינוי הסכם ממון קודם וכן באופן של סיום הנישואין בדרך של גירושין (המוכר לנו כהסכם גירושין). יצוין כי הן שינויו של הסכם ממון והן הסכם ממון שני המחליף את קודמו, נדרשים לאישור בית המשפט.


הרציונל העומד בבסיס הדרישה לאישור הסכם ממון בפני בית המשפט, הינו לסייע במניעת מצבים של חתימה על הסכם מתוך לחץ או חשש, וזאת בשים לב לעצם מורכבות היחסים בין בני זוג והרגישות הטמונה בהליך מסוג זה. אישור הסכם הממון אינו מקנה לו תוקף של פסק דין, ובבוא העת בו יבקש צד להסכם לממש את האמור בו, יהא עליו להגיש תביעה מתאימה לבית המשפט.


במקרה בו בני זוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, אזי, יחול בעניינם חוק יחסי ממון, אשר קובע בעיקרו חלוקה שוויונית של כלל הנכסים, ואף מאפשר לבני הזוג להגיע להסכמות בכתב בנוגע לנכסים אשר שוויים לא יאוזן ביניהם.


האם ניתן לבטל הסכם ממון?


לא מעט תביעות לביטול הסכם ממון הובאו לפתחם של בתי המשפט, ואנו נתקלים בפסיקות אשר בחלקן, במקרים מסוימים, מאפשרות את ביטול הסכם הממון.


כאשר צד מבקש לבטל הסכם ממון, יהא עליו לעמוד בנטל הוכחה כבד הן בנוגע לקיומו של פגם מהותי בכריתת הסכם הממון, או פגם בהליך אישור ההסכם והן בנוגע לקיומן של עילות ביטול החוזה הקיימות בדין, כגון: טעות, עושק, סיכול, הטעייה וכו'.


הקו המנחה הינו כי הסכם ממון שנחתם ואושר על ידי בית המשפט, יש לקיימו.


ההשקפה הרווחת הינה כי הסכם ממון יהא כפוף לדיני החוזים. מכאן, שגם הסכם ממון שלא אושר על ידי בית המשפט כנדרש, יתכן כי בנסיבות מסוימות, קביעותיו בחלקן, תחייבנה את הצדדים תוך שיחולו על ההסכם דיני החוזים הרגילים. כאמור, צד המבקש ביטולו של הסכם ממון יאלץ להוכיח, בין היתר, את עילות הביטול המופיעות בחוק החוזים, כאשר המדובר בנטל הוכחה כבד.


בנוסף לאמור, קיימות עילות ביטול נוספות, למשל, ביטול הסכם הממון יכול שיעשה על ידי התנהגות בני הזוג בפועל או זניחת הסכם הממון תוך אי מילוי תנאיו על ידי בני הזוג. בנוסף, גם שינוי נסיבות מהותי יכול לשמש עילה לביטול הסכם הממון. כמובן שגם טענות אלה דורשות הוכחה ולא תתקבלנה בנקל.

 

המאמר אינו מהווה יעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.


עודכן ב: 27/04/2014