בית המשפט קבע, כי חל שיהוי בלתי סביר בפעולות העירייה עת פתחה בהליכי גבייה מנהליים לדרישת תשלומי ארנונה בסך של למעלה מ - 50,000 שקל בגין דירת המגורים של העותרת בבית שאן, אותה עזבה בשנת 1998, והורה על ביטול הליכי הגבייה כנגד העותרת.

 

ענייננו במקרה בו עיריית בית שאן "נזכרה" בשנת 2014, כי חיובי הארנונה בגין דירת המגורים בה התגוררה העותרת והגרוש שלה, עד לשנת 1998 לא שולמו במלואם לעירייה. משום כך, לטענת העירייה, היתה מוסמכת להפעיל הליכי גבייה כנגד העותרת, על אף שהליכים אלה הוחלו לראשונה במהלך שנת 2014, קרי - 16 שנה לאחר התגבשות מועד חיוב הארנונה.

 

אם בכך לא די, בגין חיוב ארנונה זה, הוסיפה העירייה חטא על פשע, עת הטילה עיקול על חשבון הבנק של העותרת ואף ביקשה לממש כספים אלה.

 

בעקבות זאת, הגישה העותרת, באמצעות עורך דין אריק כהן ממשרד עורכי הדין כהן חריזי ושות' עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בה הועלו טענות כנגד חיוב הארנונה וכנגד הליכי הגבייה שהופעלו כנגדה, לרבות טענות כי החוב התיישן, כי חל שיהוי בפעולות העירייה, כי העירייה פועלת בניגוד לדין ובניגוד לחובת תום הלב בה היא חבה מתוקף היותה רשות ציבורית ועוד.

 

כמו כן, במקביל להגשת העתירה המנהלית, ובשל העיקול שהוטל על חשבון הבנק של העותרת, הוגשה לבית המשפט בקשה למתן צו ביניים לשם עיכוב הליכי הגבייה, או ביטול העיקול שהוטל על העותרת במקרה דנן.

 

הפעלת הליכי הגבייה לאחר 16 שנה אינם סבירים

 

בית המשפט הורה על עיכוב מלוא ההליכים בתיק, לרבות עיכוב פעולות הגבייה, או העיקול שהושת על חשבון הבנק של העותרת, וזאת לא לפני שמתח ביקורת על התנהלותה של העירייה במקרה זה, ובפרט על רצונה לגבות ארנונה מהעותרת בגין שנים קודמות.

 

כמו כן, בית המשפט קבע, בין היתר לאור טענות העותרת אודות שיהוי העירייה והתיישנות פעולותיה, כי על אף שחיוב הארנונה אמנם לא התיישן, וזאת משום שהעירייה טענה כי במהלך השנים הפעילה הליכי גבייה כנגד הגרוש של העותרת, הרי שהפעלת הליכי הגבייה על העותרת כיום, קרי - 16 שנה לאחר שהתגבש החיוב - אינם סבירים, וכי פעולת העירייה במקרה דנן לוקה בשיהוי ניכר. לאור זאת, הורה בית המשפט על ביטול הליכי הגבייה המנהליים שהשיתה העירייה כנגד העותרת בגין חיוב ארנונה זה.

 

לפיכך מדובר בפסק דין הקובע, כי על אף שחיוב הארנונה התגבש במהלך המגורים המשותפים של העותרת עם בן זוגה דאז, ועל אף שחוב הארנונה לא התיישן משום שהעירייה נקטה בהליכי גבייה כנגד הגרוש במהלך השנים, לא ניתן לפתוח בהליכי גבייה כנגד העותרת בגין חיוב ארנונה זה, וזאת לאור השיהוי הרב והבלתי סביר אשר חל בפעולת העירייה.

 

במקרה דנן, שעה שמדובר בחוב שהתגבש לפני כ-16 שנים, כאשר במהלך כל התקופה שממועד התגבשות החוב ועד להחלת הליכי הגבייה בשנת 2014 העירייה לא פעלה, או נקטה בהליכי גבייה כלשהם כנגד העותרת.

 

(עת"מ 7957-04-14 סטיב נ' עיריית בית שאן).