אם נחזור מעט אחורה, הרי שבריטניה החליפה את צבע הדרכונים שלה בשנת 1988 מכחול לאדום, לאחר 60 שנה וזאת על מנת להביע סולידריות עם האיחוד האירופי. מקור ההחלטה על צבע דרכונים אחיד הייתה של ארגון ה-EEC (הקהילה הכלכלית האירופאית - European Economic Communit), שקיווה שהצעד יחזק את ההרגשה בקרב אזרחי המדינות החברות בארגון שהם שייכים לאותה קהילה. לפי ההחלטה, צבע הדרכונים במדינות החברות באיחוד האירופי יהיה אדום בורגונדי.

 

למרות ההכרזה הדרמטית, מסתבר שממשלת בריטניה לא הייתה חייבת מלכתחילה לשנות את צבע הדרכון לאדום


ההנחיה של ארגון ה-EEC אינה מחייבת מבחינה משפטית ואף פורסם לאחרונה על ידי מקור במשרד הפנים הבריטי, שבריטניה אימצה את שינוי צבע הדרכון מרצונה ומעולם לא אולצה לעשות זאת.

 

קרואטיה לדוגמה, סירבה לשנות את הצבע הכחול של דרכוניה לאחר שהצטרפה לאיחוד בשנת 2013 ושר הפנים שלה הדגיש ואמר כי "עמדת האיחוד האירופי היא שאין חובה".

 

ברחבי העולם ישנן 76 מדינות המחזיקות בדרכונים כחולים כגון: אוסטרליה, ארה"ב, הודו, הונג-קונג וישראל. באירופה גם באיסלנד ובוסניה הרציגובינה מחזיקים בדרכונים כחולים.

 

לא רק החיצוניות של הדרכון משתנה, אלא גם הדפים בתוך הדרכון עצמו יעברו שינוי משמעותי ויכללו תמונות נוף פנורמיות מכל קצוות בריטניה. עלות עיצוב הדרכון מחדש מוערכת ב-490 מיליון פאונד.

 

הדרכון הבריטי החדש צפוי לעמוד בתקני אבטחה מחמירים ויהיה אחד ממסמכי הנסיעה הבטוחים ביותר בעולם


לדוגמה, דף הנייר הנוכחי יוחלף בדפי פוליקרבונט ובדרכון ישלבו אמצעי אבטחה ביומטרים. מתברר כי שינויי האבטחה בדרכון הבריטי הושפעו יותר מדרישות ארה"ב מאשר דרישות האיחוד האירופי. ארה"ב דורשת מאפייני בטיחות ספציפיים בדרכונים של מדינות זרות על מנת שאותה מדינה תוכל להשתתף בתכנית הויזה שלה (Visa Waiver).

 

התכנית מאפשרת לאזרחי המדינות המפותחות ביותר להיכנס לארה"ב לנסיעות עסקים או בילויים למשך 90 יום ללא אשרה. חלק מהדרישות כוללות עמידה בתקן ICAO (הארגון הבינלאומי לטיסה אזרחית), דרישת צילום מחמירה יותר ותכונות ביומטריות.

 

בבריטניה ממהרים להרגיע את הדאגות העולות מהצמדות לדרישות האבטחה של ארה"ב ומציינים כי הם נחושים להבטיח נסיעה קלה לאיחוד האירופי לתושבי הממלכה המאוחדת. הדרכונים החדשים יעמדו בתקן בינלאומי חדש ויתאימו לשימוש במכונות המוצבות בשדות התעופה ברחבי אירופה.

 

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, תארה את ההחלטה לחזור לצבע ה-"אייקוני" כ"ביטוי לעצמאות ולריבונות שלנו מהאיחוד האירופי".

ברנדון לואיס, שר במשרד הפנים אף אמר: "היציאה מהאיחוד האירופי נותנת לנו הזדמנות ייחודית להחזיר את הזהות הלאומית שלנו ולגבש לעצמנו דרך חדשה בעולם".

 

לאחר הברקזיט שצפוי להתרחש במרץ 2019 הדרכונים האדומים ימשיכו להיות מונפקים אך ללא הסמל של האיחוד האירופי. החל מחודש אוקטובר 2019, יונפקו הדרכונים החדשים. משרד הפנים הדגיש כי האזרחים לא ידרשו לנקוט כל פעולה לפני מועד חידוש הדרכון הנוכחי שלהם וכי פרטים נוספים יפורסמו באביב 2019.


נכתב על ידי עו"ד דליה סקלאר - מומחית לחוק האזרחות הבריטית