על פי הפסיקה מעמד אדם כעובד או עצמאי, נקבע לפי מכלול היחסים ולא מה שסיכמו הצדדים ביניהם. כלומר גם אם הצדדים סיכמו ביניהם שפרינלסר אינו עובד הוא עדיין יכול להיחשב כעובד.


המבחנים לקביעת יחסי עובד מעביד


בתי הדין לעבודה קבעו מס' מבחנים כדי לקבוע האם בין הצדדים התקיימו יחסי עובד מעביד. במסגרת המבחנים בוחן בית הדין את המבחן המעורב הכולל את מבחן ההשתלבות בעסק - האם המועסק השתלב בעסקו של המעסיק והעבודה שהוא מבצע מהווה חלק אינטגרלי מהפעילות השגרתית של העסק, ומאידך האם המועסק אינו בעל עסק הנותן שירות כגורם חיצוני.


קיימים מבחני עזר נוספים, לדוגמא: מבחן הקשר האישי - האם העבודה בוצעה על ידי המועסק באופן אישי.


מבחן הכפיפות והפיקוח - האם המועסק פעל לפי הוראות המעסיק; מי השקיע בכלי העבודה; האם מסגרת העבודה והשעות קבועה ורציפה; כיצד הוצג המועסק ומערכת היחסים לצד שלישי, אופן תשלום השכר; משך תקופת העסקה; התלות של המועסק במעביד; סדירות הקשר ורציפותו.


יודגש, כי כל מקרה נבחן לגופו ולפי נסיבות המקרה, כך לדוגמא כתב חוץ שנשלח לבצע עבודה בחו"ל נקבע כי אין ליתן משקל גבוה למבחן הכפיפות.


כיצד יחושבו הזכויות הכספיות?

 

במקרה בו נקבע כי המועסק הינו בגדר עובד, עולה השאלה כיצד יש לחשב את זכויותיו הכספיות. בתי הדין קבעו כי הזכויות הכספיות יקבעו כל מקרה לגופו ועל פי הראיות שיובאו לבית הדין.

 

במקרים מסוימים נקבע כי השכר הראוי הינו שכר של עובד מקביל אשר ביצע עבודה דומה באותו עסק; לעיתים ניתן ללמוד את השכר מהסכם קיבוצי הרלוונטי ולעיתים השכר יקבע לפי בסיס התמורה שקיבל המועסק כפרילנסר וכל מקרה נבחן לגופו.

בפסק דין שניתן על ידי בית הדין הארצי לאחרונה בתביעה שהגישה עוזרת במאי נגד חברת החדשות (פס"ד "ענת עמיר") בית הדין יישם גישה חישובית - חישוב הזכויות כפי שהוצע לה כעובדת. בפסק דינו קבע בית המשפט כי חרף מבנה העסקה התמורה שקיבלה כפרילנסר גבוהה מעובד ואין לחייב את חברת החדשות לשלם לה סכומים נוספים מעבר לסכומים שקיבלה.

 

בתביעה שהגיש טכנאי שירות ("פס"ד "אילן קותה") קבע בית הדין האזורי כי הנתבעת העסיקה את התובע כקבלן עצמאי, מלכתחילה למרות שהיה ברור מלכתחילה כי מדובר ביחסי עובד מעביד. ויש ליישם את הגישה ההרתעתית ולחילופין הנתבעת לא הוכיחה את השכר הראוי, לפיכך הורה בית הדין לנתבעת לשלם לתובע את הזכויות המגיעות לו כעובד על בסיס שכרו כקבלן עצמאי.

 

בתביעה שהגישה עורכת דין כנגד המדינה ("פס"ד נירה דורני") קבע בית הדין האזורי יש להעמיד את התמורה על יסוד התמורה הקבלנית, בית הדין קבע כי חרף הבטחות המדינה שיינתן לעובדת תקן, המדינה לא עמדה בהבטחותיה והבחירה במתכונת ההעסקה כקבלן נכפתה על התובעת. לפיכך קבע בית הדין כי יש במקרה זה יש לפסוק לפי הגישה ההרתעתית, ובמקרה זה העמיד בית הדין את בסיס התמורה שקיבלה התובעת כבסיס חישוב הזכויות הסוציאליות שנפסקו לתובעת.


בתביעה שהגיש אדריכל כנגד מחלקת הנדל"ן בנתבעת (פס"ד "יונתן יפה"), נקבע כי על אף שהתובע השתכר בשכר גבוה מעובד שכיר, יש לשלם לתובע פיצויי פיטורים על בסיס משכורת של עובד במעמדו.

 

על מעסיק שרוצה להעסיק פרילנסר יש לקבל ייעוץ משפטי מתאים מעורך דין באם זו מסגרת העסקה הרצויה למעסיק וכיצד יש לנסח וליישם מסגרת העסקה זו.

 

אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ו/או תחליף לו ו/או חוות דעת משפטית.

 

מאת ליאורה גז, עורכת דין בעלת משרד העוסק בדיני עבודה וליטיגציה אזרחית