שלי (שם בדוי) נשואה לשלומי מזה כ- 15 שנים, הם הכירו עוד בשירות הצבאי ונישאו מיד לאחר השחרור כאשר שלומי החליט להמשיך בשירות קבע ועלה בסולם הדרגות ואילו שלי מקדישה את עצמה לבית, לילדים, ולקריירה הצבאית של שלומי.

 

ההודעה של שלומי על רצונו להתגרש נחתה על שלי כרעם ביום בהיר. לאחר ההתאוששות מהבשורה התחילה שלי לבחון את האופציות השונות, והמשמעויות הנגזרות מהמצב החדש אליו נקלעה.

 

הדבר האחרון ששלי רצתה הוא מאבק גירושין מכוער, אשר יכלה את הכוחות הנפשיים שלה וגם את הכספים שיוותרו לה , ועל כן ביררה את האפשרות להגיע להסכם גירושין עם שלומי.

 

מהו הסכם גירושין וכיצד הוא מתבצע?

 

הסכם גירושין הוא חוזה לכל דבר ועניין, אשר נערך בין בני הזוג אשר מעוניינים "לפרק את החבילה". לעיתים התובנה בדבר הצורך בהסכם זה נוצרת בתחילת תהליך כמו שקרה אצל שלי, ולעיתים מגיעים בני הזוג למסקנה שזהו רצונם לאחר שחוו תקופה של מאבקים משפטיים על כל המשתמע מכך.

 

הסכם הגירושין צריך להכיל את ההסכמות בין בני הזוג בכל מגוון הנושאים הקשורים לפירוד, ורצוי מאד שעריכת ההסכם וכתיבתו תיעשה על ידי מומחה לנושא. כאשר בני הזוג מגיעים למסקנה שברצונם לנסח ביחד הסכם, ניתן ורצוי לעשות זאת באמצעות עורך דין אחד, שיסייע לבני הזוג להגיע להסכם שייתן את המענה הטוב ביותר לשניהם.

 

לעיתים אין הסכמה ונדרש לערוך מעין גישור בין בני הזוג ולעתים כל בן זוג מיוצג על ידי עורך דין אחר. כאשר עורכי הדין מגיעים להסכמות באמצעות ניהול משא ומתן. חשוב לדעת שבסוף התהליך ועל מנת שלהסכם יהיה תוקף משפטי, חובה לאשר את ההסכם על ידי בית המשפט, או בבית הדין הרבני .

 

על כל מה שקשור "לפירוק החבילה" החל במשמורת על הילדים ודרך החינוך עבור דרך המזונות וכלה בשאלה כיצד יחולק הרכוש המשותף. חשוב מאד שכל צד ידע מה מגיע לו לפני שמגיעים להסכמות. עורך דין משותף יציג לצדדים את האפשרויות השונות העומדות בפניהם, ואת היתרונות והחסרונות של כל אפשרות.

 

כיצד מחולקים הכספים כאשר מדובר באנשי קבע?

 

להלן מספר דוגמאות לתקלות אשר יכולות להיווצר כתוצאה מאי הכרת הזכויות, בדגש חשוב לכל הקשור לאנשי קבע בעיקר בצד הכספי:

 

חוק יחסי ממון קובע בלשון הפשוטה ביותר כי כל הזכויות הממוניות אשר נצברו במהלך חיי הנישואין על ידי שני בני הזוג הם בבחינת רכוש משותף אשר יש לאזן אותן בין בני הזוג. עוד קובע חוק יחסי ממון כי עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או עקב מותו של בן זוג זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט נכסים שאינם חלק ממסת הנכסים העומדים לאיזון.

משמעות הדבר היא שהפנסיה אשר תשולם לאיש הקבע על ידי צה"ל למשך כל חייו, הינה בבחינת זכות אשר יש לחלק אותה בין בני הזוג. הדבר נכון גם לגבי מענק הפרישה, ימי מחלה, קרנות השתלמות וכל זכות אחרת אשר תועבר מצה"ל.

חשוב מאד שמזונות הילדים יבואו לידי ביטוי בהסכם הגירושין באופן מלא, ואם יש תחליף אשר מוסכם עליו, חשוב מאד להדגיש אותו. שכן חשוב לדעת שעל פי הפסיקה את נושא המזונות בניגוד לנושאים אחרים ניתן לפתוח בכל עת.

 

נשים או גברים אינם מודעים לזכויותיהם, ועורך הדין איננו בקיא באופן מעמיק בזכויות אלה, בעיקר כאשר מדובר באנשי קבע, שכן זכויות הפנסיה של אנשי הקבע הינן מורכבות ומחייבות בקיאות והעמקה, על מנת לעמוד על כך שהחלוקה תהיה הוגנת.

 

כך היה המצב בפסק דין פלונית נ' פלוני שם עורך הדין של האישה כתב הסכם גירושין על פיו לכאורה מוותרת האישה על חלק מזכויותיה כאשר בפועל לא הייתה לה כוונה כזו כלל וכלל אלא שבשל חוסר ההבנה של עורך דינה במרכיבי הפנסיה הצבאית ניסוח החוזה היה קלוקל וגרם נזק רב לאישה , נזק אשר הסתכם במאות אלפי שקלים .

הסכם גירושין יכול להיות הדרך הטובה ביותר ל"פירוק החבילה" הסכם כזה יכול לחסוך עגמת נפש והוצאות כספיות רבות, אולם על מנת שזה יקרה חשוב מאד שההסכם ינוסח על ידי מומחה בתחום אשר בקיא בכל הסוגיות, שאם לא כן עגמת הנפש וההוצאות הכספיות יחסכו וייצא שכרם של המעוניינים בהסכם על פני מאבק ממושך בהפסדם.