חופשת הפסח הגיעה ואיתה נסיעות לחו"ל. אם אתם גרושים, פרודים ורוצים לנסוע עם או בלי הילדים, מספר טיפים שימנעו תקלות ואי הבנות טרם הנסיעה.


הוצאת דרכון לקטין


ראשית ובטרם הנסיעה (ולאחר שכמובן תאמתם הנסיעה עם ההורה האחר של ילדיכם) בדקו האם יש לילדכם דרכון בתוקף.
כאשר ההורים נשואים זה לזו, רשאי אחד ההורים בלבד להגיש בקשה להנפקת דרכון ואין צורך בהסכמה ההורה השני בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב – 1962 הקובע כי "חזקה על ההורה שהסכים לפעולת רעהו כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".


גם במקרים הבאים ינפיק משרד הפנים דרכון ללא הסכמת שני ההורים:


• הורה אלמן או אלמנה
• הורה רווק/ה ואין הכרה באבהות על הקטין
• הורה גרוש/ה שעלה לבדו עם הקטין וההורה השני לא עלה לארץ.


ואולם, היה והגיע לידיעת לשכת משרד הפנים בכתב או בעל פה על התנגדות אחד ההורים להוצאת דרכון לילד הקטין או אם נתקבל מידע בדבר פרידת ההורים והליכי גירושין, חובה על משרד הפנים לדרוש הסכמת שני ההורים אלא אם כן יומצא להם פסק דין המורה אחרת.


כאשר ההורים גרושים


יש לקבל הסכמת שני ההורים למתן דרכון לקטין פרט למקרה בו ההורה המבקש ממציא ללשכת האוכלוסין הסכם גירושין ופסק דין אשר מוכח ממנו כי החזקה על הקטין נמסרה לו בלעדית והוא רשאי להוציאו מהארץ ללא הסכמת ההורה השני.


שלב נוסף וחשוב לפני נסיעתכם הוא בירור האם יש צו עיכוב יציאה מהארץ


בירור האם הוצא נגדכם או כנגד ילדכם הקטין צו עיכוב יציאה מהארץ ניתן לבצע במענה הטלפונית במרכז שירות ומידע ארצי של רשות האוכלוסין בטלפון 3450 * בימים א – ה בין השעות 8:00 – 16:00.


צו עיכוב יציאה מהארץ במקרה של הליכי גירושין


לשלוש ערכאות סמכות ליתן צו עיכוב יציאה מהארץ: בית המשפט לענייני משפחה (סעיף 384 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד – 1984), בית הדין הרבני(תקנות הדיון של בתי הדין הרבניים התשנ"ג – 2003) ובלשכת ההוצאה לפועל סעיף 14 לחוק ההוצאה לפועל- תשכ"ז 1967).

בשל קוצר היריעה לא אעסוק בעילות למתן צו עיכוב יציאה מן הארץ אלא רק באופן בו ניתן לבטלו מבעוד מועד טרם הנסיעה.

 

תוקף הצו


ישנה הבחנה בדין בין צו עיכוב יציאה כנגד בגיר וכנגד קטין.


צו עיכוב היציאה כנגד בגיר בתוקף לשנה אחת בלבד ותוקפו יסתיים במידה ולא יתבקש חידושו בצו חדש.


צו עיכוב יציאה נגד קטין


הצו יישאר בתוקף עד הגיעו של הקטין לגיל 18 כל עוד לא התבקש אחרת.


חשוב!!! היה והוצא צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד ילדיכם וההליך הסתיים זה מכבר, הצו יישאר בתוקפו כל עוד לא יתבקש בית המשפט אחר, לכן כאשר מסתיימים ההליכים דאגו כי גם הצו הספציפי יתבטל גם הוא!


בקשה לביטול זמני של צו עיכוב יציאה מהארץ


הצו יבוטל באחד משני המקרים הבאים:


1. הסכמת שני הצדדים
2. ו/או הגשת בקשה לביטול הצו. במקרה כזה, בדרך כלל יבוטל הצו באופן זמני ובית המשפט שנתן את הצו ייקבע ערבויות/ערבונות ו/או ערבים אשר יערבו לשובו לארץ. היה והמבקש יידרש להמציא ערבים להבטחת שובו, יינתן צו עיכוב יציאה כנגד הערבים, אשר נכנסים בנעלי המבקש והצו יבוטל עם שובו של המבקש לארץ.


במקרה של עיכוב יציאה מן הארץ בהליך הוצל"פ לגביית מזונות, שהינו חיוב כספי בעל אופי מיוחד ונועד לגביית חיובים חודשיים מתחדשים, פעמים יידרש החייב להעמיד בטוחות נזילות בנוסף למתן ערבויות מתאימות.

 

לסיכום, רוצים לנסוע לחו"ל ואתם נמצאים בהליכי גירושין? בדקו מבעוד מועד האם קיים נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ.
לגבי קטינים – פעמים רבות מוטל צו עיכוב יציאה כנגד קטין בהליך גירושין, ההליך מסתיים והצו נשאר על כנו שנים ארוכות, כשכל הצדדים שוכחים מקיומו עד לרגע היציאה מהארץ!


היה וקיים צו כאמור נגדכם או כנגד ילדכם, ואתן מבקשים לצאת מהארץ הגישו בקשה לביטולו הזמני לתקופת שהייתכם בחו"ל ודאגו מראש להמצאת ערבויות /בטחונות / ערבים להנחת דעתו של בית המשפט, אשר יבטיחו שובכם מחו"ל.

 

חג חירות שמח ונסיעה טובה!