שמירת התיעוד הרפואי: בראש ובראשונה, חשוב לשמור על כל מסמך ומסמך רפואי שמתקבל אשר קשור לתאונת הדרכים. לעתים רבות איננו שומרים על המסמכים הרפואיים אשר נחשבים זניחים בעינינו, כאשר בפועל יש לאותם מסמכים משקל רב בעת קביעת הפיצוי.


תלונות בזמן אמת: לא פחות מהחשיבות של שמירת המסמכים הרפואיים, ישנה חשיבות לתלונות בזמן אמת על המגבלות והכאבים, ועל תיעוד תלונות אלו במסמכים הרפואיים. בתביעות של תאונות דרכים בפרט ונזקי גוף בכלל ישנו כלל הקובע כי "מה שלא מופיע במסמכים הרפואיים לא קיים". תלונות לאחר שלב התיעוד הרפואי שלא הוזכרו בתיעוד הרפואי אינן מקבלות חשיבות כלל.


חברות הביטוח מתייחסות יותר ברצינות לתיקים שהוגשה בהם תביעה


הגשת תביעה: בתאונות דרכים בפרט ובנזקי גוף בכלל ישנה חשיבות רבה להגשת תביעה, בניגוד לניהול משא ומתן מחוץ לכותלי בית המשפט. חברת ביטוח אשר מנהלת אלפי תביעות של תאונות דרכים, תתייחס יותר ברצינות לתיק שכבר הוגשה בו תביעה מאשר לתיק שלא הוגשה בו תביעה.


עניין זה הוא עניין רציונלי של "מאזן אימה" הקיים בין חברת הביטוח לנפגע. כל עוד ולא מוגשת תביעה, הרי חברת הביטוח אינה ממהרת לשום מקום, אינה צריכה לעמוד בזמנים של בית המשפט, אין לה הוצאות כדוגמת העברת התיק לעורך דין מייצג ועוד.


התעקשות על מינוי מומחה רפואי: פעמים רבות יציעו חברות הביטוח פיצוי גלובלי על הנזק של הנפגע בתאונת דרכים. במקרים המצדיקים זאת, והמצדיקים זאת בלבד, יש להתעקש על מינוי מומחה רפואי אשר ימומן על ידי חברת הביטוח, אשר יקבע את נכותו הרפואית של הנפגע בחוות דעת רפואית משפטית ערוכה כדין, ואשר לאור חוות דעת זו ייגזר הפיצוי בהתאם לנכויות של הנפגע, הוצאותיו הרפואיות העתידיות ולעבר ועוד.


בחירת עורך דין לטיפול בתיק תאונת הדרכים: כמו שאדם לא יבצע ניתוח תחת הנהלת רופא משפחה, כך גם בתיקי תאונות דרכים מומלץ לפנות לעורך דין אשר עוסק בנזקי גוף או בתאונות דרכים.


עורך דין המגיש מעת לעת תביעות בתיקי תאונות דרכים אינו דומה לעורך דין אשר זהו עיקר עיסוקו, הוא מוכר בחברות הביטוח כעורך דין אשר אינו מתפשר, ומסוגל לנהל תיקי תאונות דרכים לטווח ארוך עד קבלת פסק דין.


לעתים הסכום שנקבע בפשרה גבוה יותר ממה שיפסוק בית המשפט


לא להתעקש "שלא לצורך": לעתים חברת הביטוח מציעה הצעה הגונה, אשר יכולה לעלות על סכום הפיצוי שייקבע על ידי בית המשפט. הצעות יכולות להינתן בשל עומס רב המצוי אצל חברות הביטוח, אי הכרה של חברת הביטוח בסכומי הפיצוי הריאליים שנפסקים בבית המשפט ועוד.


עורך דין אשר ממוקצע בתחום, יידע להעריך מהו הסכום שאותו יקבל הנפגע אם יגיע התיק להכרעה בפסק דין בבית המשפט, כאשר לא פעם בית המשפט פוסק פחות מהצעות שניתנו על ידי חברת הביטוח במהלך ניהול התיק. עורך דין מנוסה יידע להעריך את הסיכון והסיכוי שיש בכל תיק ותיק, והאם כדאי "לקנות סיכון" ולסגור את התיק בפשרה, אשר לעתים תהיה גבוהה מהסכום שייפסק על ידי בית המשפט.


להגיש תביעה אפילו בנזק קטן: קיבלת טיפול רפואי כתוצאה מתאונת דרכים? יופי, אתה זכאי לפיצוי. לעתים פונים נפגעים באופן חד פעמי לקבלת טיפול רפואי, במיון או אצל רופא קופת החולים, ובטוחים כי אינם יכולים לתבוע בגין פנייה אחת לקבלת טיפול רפואי.


לא כך הם פני הדברים. כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי אף על פגיעות קלות, בגין כאב וסבל, כאשר הסכומים אמנם לא יגיעו לעשרות אלפי שקלים במקרים כאלו, אך בהחלט יכולים להסתכם באלפי שקלים.


גוף המאמר מנוסח בלשון זכר למען הנוחות בלבד, כאשר הנכתב במאמר מופנה לנשים וגברים כאחד. אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי ספציפי, אלא קווים כלליים ודגשים להגשת תביעות בגין תאונות דרכים ונזקי גוף.