המידע האישי שלנו נמצא בכל מקום – במחשב האישי, בטאבלט ואפילו בטלפון החכם שמלווה אותנו לאורך כל היום. למרות השדרוגים הטכנולוגיים, בלא מעט פעמים המידע הפרטי שלנו מתגלגל לרשת האינטרנט ללא ידיעתנו ויכול להסב לא מעט נזק. עורך דין פלילי אסף דוק עושה לכם סדר בעולם המשפט המקוון ומסביר בדיוק – מה צריך לעשות במידה והמידע שלכם דלף לרשת.

 

כמעט כל אפליקציה בטלפון החכם או תוכנה במחשב ניגשת אל המידע שלנו המאוחסן בשרת מרוחק, כשכל מה שמפריד בינינו לבין פרטים שלא היינו רוצים לחשוף הוא שם משתמש וסיסמה. אולם, פעם אחר פעם, מתגלים עוד ועוד מקרים בהם חשבונות דואר אלקטרוני, חשבונות iCloud וחשבונות נוספים נפרצים ומספקים לכל דורש גישה למידע האישי ביותר שלנו, שכולל לא פעם – המון פריטים שרצינו להסתיר.


העצה הטובה ביותר שנוכל לספק לכם היא להימנע. זכרו תמיד שאינכם יודעים מיהו האדם שנמצא מעבר למסך ועם מי אתם באמת מצ'וטטים ושמרו את המידע ואת התמונות הפרטיות שלכם לעצמכם. אם כבר צילמתם תמונות שכאלה, שמרו אותן בכונן חיצוני נייד והצפינו אותו כך שלאף אחד חוץ מכם לא תתאפשר גישה לכונן בכל מקרה.


שימו לב בדיוק אילו תנאי שימוש אתם מאשרים בעת התקנה של אפליקציות שונות. לדוגמה, כאשר תתקינו את אפליקציית Dropbox לחיצה על כפתור אחד תעתיק את כל התמונות מהטלפון שלכם לשרת מרוחק, כשכל מי שיהיה בעל שם המשתמש והסיסמה שלכם לאותו חשבון יוכל לקבל גישה אליו.


היזכרו בכל המקרים בהם שמעתם על תיבות דואר אלקטרוני שנפרצו או על מתקפת האקרים שפרצה לחשבונות פייסבוק איתם אתם מתחברים לחשבונות האחסון שלכם.


מה החוק אומר על הפצת חומר אישי ללא אישור ברשת?


החוק המגדיר את נושא הגנת הפרטיות באינטרנט, מוכר בשפה המשפטית בשם "חוק הגנת הפרטיות" אשר מגדיר כי פגיעה בפרטיותו של אדם היא סנקציה אזרחית וסנקציה פלילית.


סעיף 4 בחוק הגנת הפרטיות מגדיר כי "פגיעה בפרטיות היא עוולה אזרחית, והוראות פקודת הנזיקין (נוסח חדש) יחולו עליה בכפוף להוראות חוק זה". ולעומתו סעיף 5 באותו החוק מגדיר את העבירה כעבירה פלילית שדינה מאסר בפועל - "הפוגע במזיד בפרטיות זולתו, באחת הדרכים האמורות בסעיף 2(1), (3) עד (7) ו- (9) עד (11) דינו- מאסר חמש שנים".


למרות ריבוי המקרים, השופטים הדנים במקרים אלו אינם בעלי הידע המקצועי הדרוש, ולכן מקרים מסוג זה נידונים כעבירות חברתיות של הפצת חומר אישי ללא היתר והנאשמים זוכים לעונשים קלים בלבד, לעומת הפגיעה הקשה בקורבנות המקרה.


זאת בשונה ממקרים של עבירות פליליות הנוגעות לתחום הכלכלי, אשר נידונות בבית משפט מיוחד לנושאים כלכליים בידי שופטים מקצועיים הבקיאים בתחום. עד אשר יוקם בישראל בית משפט טכנולוגי, המכיר את הזירה המקוונת בה נערכים פשעים מסוג זה – תהא מלחמת הקורבנות קשה גם במקרים שהדיון בעבירה הגיע אל בית המשפט.


גיליתם כי המידע שלכם הגיע לרשת ללא אישורכם? יש מה לעשות!


במקרים בהם גיליתם זליגה של חומר אישי אל רשת האינטרנט, חשוב להבדיל בין כמה מקרים שונים בכדי לפעול באופן הנכון ביותר לצורך השגת המטרה:


הפצת מידע באתר ישראלי


המידע האישי שלכם מופיע באתר ישראלי? במקרה זה תוכלו לפנות אל בעלי האתר באופן עצמאי או באמצעות עו"ד ולדרוש את הסרת המידע. במידה ואין בידכם דרכי ההתקשרות של מפעיל האתר, ניתן להגיע אליו באמצעות רשם הדומיינים אשר רשם את כתובת האתר ברשת או דרך שירות האחסון המפעיל את האתר.


הפצת מידע באתר בעל נציגות ישראלית


במידה והמידע האישי שלכם הופץ באתר שאינו פועל מתוך מדינת ישראל, אך יש לו נציגות בישראל, כמו לדוגמה - רשת האתרים של גוגל (You Tube,Google+ וכדומה), אתר פייסבוק שהקים לאחרונה נציגות ישראלית ואתרים נוספים, לפני הפנייה אל משטרת ישראל והגשת תלונה מסודרת, תוכלו לפנות אל עורך דין פלילי העוסק בתחום עבירות הרשת ולהגיש בקשה מסודרת להסרת המידע מתוך האתר.

 

החברות, פועלות באופן מלא לטובת הפונים ומסירות את המידע במהירות, הרבה לפני שזה הספיק להתגלגל הלאה לאתרים נוספים ברשת.
בכל שלב תוכלו להגיש תלונה לעבירה פלילית נגד האתר, בגין הפצת חומר אישי ללא אישור וכמובן נגד מפיץ המידע הראשי אשר קיבל את המידע מכם או גנב אותו באמצעים טכנולוגיים.


הפצת מידע באתר ללא נציגות ישראלית


במקרים של הפצת חומר אישי באתר שאינו מאוחסן בישראל ושאין לו נציגות בישראל – הפנייה אל משטרת ישראל בליווי עורך דין היא חיונית. חשוב לציין כי משטרת ישראל הינה גוף הפועל בתוך תחומי מדינת ישראל ולמעט מקרים קשים, ידה של המשטרה קצרה מלספק פתרון מהותי במהירות בשל כוח אדם מצומצם.


בכוחה של משטרת ישראל, בצירוף צו בית משפט, רק לחייב את ספקיות האינטרנט בישראל לחסום גישה לאתר בו בוצעה עבירה של פרסום מידע אישי ללא היתר.


שמרו על המידע האישי שלכם באופן מקומי ובצורה מוצפנת, שימו לב לכל לתנאי השימוש שאתם מאשרים והשתמשו בססמאות מורכבות. אם כבר נפגעתם, פנו בדחיפות לעורך דין פלילי שיסייע לכם לטפל בבעיה במהירות האפשרית לפני שזו תהפוך לקשה בהרבה.