בהרכב של שלושה שופטים קיבל בית הדין הארצי לעבודה (בהליך בר"ע 35753-04-17) בקשת רשות ערעור על החלטת שופט בית הדין האזורי בבאר שבע לזמן עד וביטל את זימונו של העד על ידי השופט.


המערער, עובד אשר יוצג בערעור בבית הדין הארצי לעבודה על ידי עורכת הדין רות רפאלי, הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כנגד מעסיקתו, חברת כפיר ביטחון ומיגון אלקטרוני בע"מ. במסגרת תביעתו עתר העובד לקבלת לזכויות שונות בקשר עם עבודתו וסיומה.


במסגרת ההליך בבית הדין האזורי לעבודה הגישה מעסיקתו כתב תביעה שכנגד במסגרתו טענה בין היתר כי לאחר סיום עבודתו של המבקש התברר לה, בשיחה עם קצין ביטחון של חברת עמידר כי במהלך תקופת עבודתו של העובד אצלה ועל חשבון זמן עבודתה, עבד העובד עבור חברה אחרת.


המעסיקה תבעה במסגרת כתב התביעה שכנגד סך 446,490 שקלים. המעסיקה אולם לא הזמינה את קצין הביטחון של חברת עמידר כאחד מבין עדיה בשלב ההוכחות בהליך.


בית הדין הארצי לעבודה קבע כי לא היה מקום לזימונו של העד


בסיום דיון ההוכחות התנהל על ידי בית הדין האזורי דיון לפשרה שבמסגרתו העלה השופט הצעה לפשרה. ב"כ העובד, עורכת הדין רות רפאלי, דחתה את הצעת הפשרה אותה העלה השופט בנימוק שהפשרה אינה מאזנת נכונה בין הסיכויים והסיכונים בתיק.


בסיום דיון ההוכחות ניתנה על ידי שופט בית הדין האזורי החלטה ולפיה יזומן קצין הביטחון של חברת עמידר למסור עדות.


על החלטה זו הגיש העובד, באמצעות באת כוחו, עורכת הדין רות רפאלי, בקשת רשות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה במסגרתה טען העובד כי זימון העד על ידי בית הדין האזורי לאחר תום הליך ההוכחות הוא מהלך חריג ובלתי-מקובל אשר פוגע באופן בלתי-מידתי בזכויותיו המהותיות.


העובד טען כי אין זה מקובל שהשופט אשר מכריע בתיק יוזם מטעמו זימון עד בדיעבד במטרה לאפשר לצד אשר לא צלח בהוכחת תביעתו להוכיח אותה בכל זאת, לא כל שכן שעה שעסקינן בערכאת בית הדין לעבודה ובמתן פריבילגיה מרחיקת לכת זו למעסיק.


בית הדין הארצי סבר כי הגם שמדובר בהחלטה דיונית של בית הדין האזורי, שככלל ערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב בה, לא היה מקום לזימונו של העד.


בית הדין הארצי לעבודה עמד בפסק דינו על כך שנוכח המאפיינים הייחודיים של בית הדין לעבודה, ישנן נסיבות בהן יהיה מקום לכך שבית הדין יסטה מהשיטה האדברסרית. עם זאת, בית הדין הארצי לעבודה ביטל את זימונו של העד לעדות ופסק כי בנסיבותיו של המקרה הנדון לא התקיימו נסיבות חריגות ויוצאות דופן שהצדיקו חריגה מהשיטה האדברסרית ולזימונו של העד לעדות מטעם בית הדין.


רות רפאלי משרד עורכי דין בכפר סבא עוסק בתחום דיני העבודה. המשרד מתמחה בכל סוגי ההליכים והתביעות בתחום דיני העבודה. המשרד מספק ליווי משפטי אשר מתפרש על מכלול הפעולות המשפטיות הקשורות בתחום משפט העבודה, בכללן מתן ייעוץ שוטף, הכנת חוות דעת משפטיות, ניהול הליכים משפטיים בבתי הדין וליווי עובדים ומעסיקים בעניינים הנוגעים ליחסי העבודה הקיבוציים והאישיים.