בעידן שלנו, המושג "משפחה" הולך ומתרחב וישנם כיום סוגים שונים של משפחות, אשר לא נבנו על פי התבנית המקובלת של אם ואב נשואים, המביאים ילד לעולם. ישנם זוגות חד מיניים המביאים ילד, למשל, באמצעות אם פונדקאית, גבר ואישה אשר החליטו להביא יחד ילד, אך אינם חיים בזוגיות וכיו"ב. התפתחות זו של התא המשפחתי, היא חשובה מאוד היות שהיא עונה על הצורך האנושי, הטבעי כל כך, להביא ילד לעולם ולממש את חלום ההורות, ללא קשר לנישואין ואף לזוגיות.

רבים מן הזוגות הללו, בוחרים לפנות אל עורך דין משפחה ולחתום על הסכם הורות, המסדיר את מערכת היחסים ההורית, על כל היבטיה. מטרתו של הסכם ההורות, היא לתת לצדדים תחושת יציבות וודאות, כי הם תמימי דעים באשר לתהליך ההיריון, הלידה ואופן גידול הילד. ההסכם מעגן את הזכויות והחובות של ההורים כלפי הילד וזה כלפי זה ומצמצמם משמעותית את הסיכוי להיווצרותו של סכסוך חמור בין הצדדים, באשר להתנהלות חיי המשפחה.

יש לציין, כי הסכם הורות צריך לקבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה, המעניק להסכם תוקף של פסק דין. ככלל, בית המשפט לא יתערב בתוכנו של ההסכם ויעניק את אישורו, אלא אם סבר כי ההסכם אינו משקף את טובת הילד, אם מבחינה הסדר המשמורת, אם מבחינת דמי המזונות, או בכל היבט אחר של ההסכם.

בשל חשיבותו המשפטית והכלכלית, הסכם הורות יש לערוך אצל עורך דין משפחה, המנסח את ההסכם באופן המשקף את רצונות הצדדים, מגדיר את חובותיהם ומגן על זכויותיהם אחד כלפי השני. ניתן לחתום על הסכם הורות בכל שלב, אולם מטבע הדברים, ככל שההסכם ייחתם בשלב מוקדם יותר, כך יוכלו ההורים להיות שקטים, כי הם חולקים את אותה השקפת עולם באשר לחיי המשפחה. כמו כן, היה וישנן מחלוקות משמעותיות, הרי שנכון יהיה לוודא בשלב מוקדם, בסיועו של עורך דין משפחה, כי ניתן ליישב את אותן מחלוקות ואין המדובר בפערים בלתי ניתנים לגישור.

אלו נושאים יש לעגן במסגרת הסכם הורות?

 

ניתן להצביע על שלושה נושאים מרכזיים שחשוב להסדיר במסגרת ההסכם: משמורת, מזונות ומנגנון ליישוב סכסוכים. באשר לסוגיית המשמורת, על הצדדים להחליט, האם אחד מהם יהיה ההורה המשמורן, או האם הם מעוניינים במשמורת משותפת על הילד.

היה וההורים החליטו על משמורת מלאה, יש צורך לקבוע הסדרי ראייה להורה שאינו ההורה המשמורן. הסדרי הראייה צריכים להיות מחד, מוגדרים בצורה ברורה ומאידך, רצוי כי הצדדים יותירו מקום לגמישות מסוימת, אשר תאפשר להם לשנות את הסדרי הראייה בעת הצורך.

נקודה חשובה בעניין זה, היא הסדרי הראייה בחופשות ובחגים. כדאי לקבוע בהסכם ההורות היכן יבלה הילד בזמנים אלו, היות שבמקרים רבים, מהווה נושא זה גורם מרכזי לסכסוך בין הורים, אשר אינם חיים בבית אחד. לרוב, כל אחד מן ההורים רוצה לבלות עם ילדו את החג, להביאו אל המשפחה המורחבת ומטבע הדברים, יוצר הדבר ריב בין ההורים, על כן, כדאי להסדיר מראש בהסכם, את הסדרי הראייה בתקופות אלו.

בהתאם להסדר המשמורת עליו יחליטו ההורים, קרי, משמורת מלאה, או משמורת משותפת, יש לקבוע האם ההורים יתחלקו בהוצאות השונות, כמו חינוך, ביגוד, חוגים וכיו"ב, או האם יהיה תשלום מזונות המשולם להורה אחד על ידי ההורה השני ואם כן, מה יהיה גובהו. כאשר קבעו ההורים תשלום מזונות, חשוב לעגן, מלבד את הסכום, גם את אופן העברת התשלום ומועדו.

הסכם הורות, חשוב שיכלול גם מנגנון לפתרון סכסוכים, אשר קובע למשל, כי במקרה של מחלוקת, יפנו הצדדים למגשר או למטפל, בטרם יפנו לערכאות משפטיות. הסדר זה שומר למעשה על אווירה מכובדת בין ההורים, גם כאשר נוצר ביניהם סכסוך, היות שהם מנועים מלפנות לבית משפט ועליהם לנסות קודם ליישב את המחלוקת בדרכים אחרות.