עורכי דין העוסקים בתחום המקרקעין, מטפלים בתביעות רבות שעניינן הסגת גבול. מהי הסגת גבול? זוהי פלישה של אדם לתחומי המקרקעין של אדם אחר, ללא רשותו, לשם שימוש במקרקעין לצרכיו. במצב זה, קיימת לבעל המקרקעין, סמכות לפעול לפינוי הפולש וזכות זו ניתנה לו, בשל הפגיעה של הפולש בקניינו. אולם, זכות זו מוגבלת בתנאים מסוימים הקבועים בחוק, בשל הצורך להמעיט ככל שאפשר, במתן לגיטימציה לאזרחים להשתמש בכוח, שהרי דרך המלך היא פתיחת הליך משפטי, בכדי לפתור את הסכסוך.

 

התנאים לעשיית דין עצמי

 

החוק מאפשר לבעל המקרקעין, לעשות דין עצמי כלפי הפולש, כלומר, להפעיל כוח בכדי לסלקו מן השטח. אולם, בשל החשש כי סמכות זו תוביל להפעלת כוח בלתי סביר, בכל מקרה ומקרה, קבע המחוקק תנאים לסמכות זו:

1. מניעה, שלילה ותפיסה : החוק מאפשר לבעל המקרקעין, לעשות דין עצמי בכדי למנוע הסגת גבול במצבים האלו- לפני שהתרחשה הסגת הגבול, בכדי למנוע מעשה של שלילת השליטה של בעל המקרקעין בקרקע ובכדי למנוע תפיסה של הקרקע על ידי הפולש.

 

2. שימוש בכוח סביר : מונח זה בא להגביל את מידת הכוח שיכול בעל המקרקעין לנקוט נגד הפולש, שכן מטרתה של הסמכות לדין עצמי, אינה לעודד מעשי אלימות, אלא להגן על קניינו של המחזיק החוקי בקרקע.

 

3. הגבלת זמן : המחוקק הגביל את הסמכות בזמן וקבע כי משהתרחשה הסגת גבול, יכול בעל המקרקעין לפעול תוך 30 יום בלבד. אם לא עשה כל פעולה לשם סילוק הפולש בזמן זה, הוא חייב לפתוח בהליך משפטי נגד הפולש ואין הוא רשאי לנקוט בדין עצמי.

 

הגשת תביעה

 

חשיבותה של זכות הקניין הובילה את המחוקק לתת בידי האזרח, סמכות לעשיית דין עצמי. אולם זו, מוגבלת בזמן כאמור ואינה מותרת, אלא בנסיבות המנויות בחוק. על כן, ישנם מקרים רבים בהם, בעל המקרקעין אינו רשאי לנקוט בדין עצמי וסילוק הפולש ייעשה באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט. כאשר נגרם לבעל המקרקעין נזק כתוצאה מהסגת הגבול, יכול הוא גם לתבוע פיצוי בגין הנזקים, לרבות דמי שימוש. למותר לציין כי בכל סיטואציה של הסגת גבול, יהיו נסיבותיה אשר יהיו, יש לקבל ייעוץ משפטי, טרם ביצוע כל פעולה.

 

קבלת ייעוץ של עו"ד מקרקעין

 

פלשו לשטח שלך? אל תפעל לפני קבלת ייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה במקרקעין. החוק בעניין זה, אינו מותיר מרחב פעולה רחב ונקיטת צעד ללא ייעוץ משפטי, עלולה לחשוף אותך לתביעה אזרחית ולהליך פלילי. על כן, עם גילוי הפלישה לשטח שלך, אל תשתהה ופנה מייד לייעוץ וייצוג משפטי של עו"ד מומחה, אשר ילווה אותך בהליך המשפטי וידאג לשמירת זכויותייך. בשל הפגיעה המהותית בזכות הקניין, פגיעה שערכה הכלכלי יכול להיות רב, יש לבחור בקפידה , את עורך הדין אשר יטפל בעניינך:

 

• מומחיות: פנה אל משרד עורכי דין המתמחה בדיני מקרקעין ובעל ניסיון ספציפי בטיפול בתביעות של הסגת גבול.

 

• זמינות לטיפול: בחר בעורך דין מקצועי, אשר זמין לטפל בתיק שלך באופן מיידי.

 

• שכר טרחה הוגן: שכור את שירותיו של משרד עורכי דין, הגובה שכר טרחה הוגן עבור הטיפול המשפטי. הצעת שכר טרחה הוגנת וסבירה, מעידה הן על מקצועיות והן על יושרה של המשרד אליו פנית.