האם קרה לכם שהלכתם ברחוב ולפתע החלקתם, או נפלתם כתוצאה ממדרכה משובשת? שבורה? מבור במדרכה? חשוב שתדעו כי אם נגרם לכם נזק, ייתכן מאוד כי תהיו זכאים לפיצוי כספי מהעירייה או מהרשות המקומית.

כאשר אדם נפגע במקום הנמצא בבעלות פרטית, עולה באופן טבעי המחשבה כי ניתן לפנות אל עורך דין נזיקין ולתבוע את בעל המקום בגין הנזקים שנגרמו, אולם, מה קורה כאשר אנו נופלים ברחוב, או בכל שטח ציבורי אחר? המצב המשפטי אינו משתנה! ובחלק ניכר מן המקרים, ניתן יהיה להגיש תביעה נגד העירייה בגין רשלנות.

אחריותה של העירייה


נפלתם ונפצעתם בשל כביש משובש, מדרכה שבורה, העדר תאורה, או כל מפגע אחר בשטח הציבורי? ככלל, מדובר באחריותה של העירייה או הרשות המקומית. על אלו מוטלת חובה לדאוג לבטחון הציבור ולתקן כל מפגע המסכן את הציבור הנמצא בשטחן. מדובר בחובה אקטיבית במסגרתה על העירייה לדאוג בין היתר, לניקיון הרחובות, לתאורה נאותה וכן עליה לנקוט באמצעים סבירים בכדי למנוע או לצמצם את הסיכון לתאונות. מחדל לבצע אחד מאלו, מהווה הפרה של חובת הזהירות.

אולם, חשוב לומר כי אין די בהפרת חובת הזהירות מצד העירייה, על מנת לקבל פיצוי כספי במסגרת תביעת רשלנות, אלא יש לתת את הדעת גם לנושא הקשר הסיבתי: האם נזקיו של הנפגע הם תוצאה של מחדל העירייה ולא היו קורים לולא מחדל זה? או שמא, אלו התרחשו או יכלו להתרחש בשל אירוע אחר.

נטל ההוכחה והקשר הסיבתי


ככלל, בתביעות נזיקין, נטל ההוכחה הוא על כתפי התובע. עליו יהיה להוכיח לבית המשפט, באמצעות עורך דין נזיקין, כי הנתבע הפר את חובת הזהירות ונהג ברשלנות כלפי התובע. אולם, ישנם מקרים בהם נטל הראיה עובר לכתפיו של הנתבע ובמצב שכזה, הוא זה אשר יידרש להוכיח כי לא נהג ברשלנות וכי התנהגותו תואמת את חובת הזהירות המוטלת עליו.

מלבד הפרת חובת הזהירות, יש גם להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין נזקי התובע, לבין התנהגות הנתבע. פירושו של דבר, כי הנזק הפיזי שנגרם לנפגע, לא היה מתרחש לולא התאונה ואין לו מקור אחר, למשל בעיה רפואית ממנה סבל הנפגע טרם התאונה, אשר יכולה הייתה לגרום לנזק לו טוען התובע.

פיצוי בגין הנזקים


נזקים אשר נגרמו בשל רשלנות, הם נזקים ברי פיצוי, בין אם מדובר בשבר או בכל פגיעה אחרת. בתי המשפט פוסקים לנפגעים פיצוי הן בגין נזק ממוני ברור כגון אובדן כושר עבודה והוצאות בגין עזרה וסיעוד והן בגין נזק שאינו ממוני למשל, עוגמת נפש. בבואו של בית המשפט לקבוע את גובה הפיצוי, מתחשב הוא כמובן בהיקף הנזק שנגרם לתובע ובחומרתו (האם מדובר בנזק זמני בר חלוף או בנזק תמידי) אך גם בשיקולים נוספים אחרים, למשל, חומרתה של הרשלנות. כאשר מדובר בהפרה בוטה של חובת הזהירות, אשר נמשכה זמן רב, סביר להניח שהדבר ישפיע לחומרא על סכום הפיצוי שייפסק לתובע.