כולנו מקווים לחיי שכנות טובים, אך לא פעם נוצרים סכסוכי שכנים אשר מובילים להגשת תביעה משפטית. אחת הדוגמאות הנפוצות היא סכסוכי שכנים על חניה. מדוע פורצים סכסוכים אלו ומה ניתן לעשות כדי לפתור אותם בצורה הטובה ביותר?


פנייה אל עורך דין מקרקעין

 

סכסוך שכנים על חניה נוצר בעיקר בשני מצבים: כאשר שכן אחד משתלט על חניה משותפת של כלל הדיירים, או כאשר הוא משתמש בחניה פרטית של אחד הדיירים. יהיו נסיבות המקרה אשר יהיו, כדאי מאוד לפנות באופן מיידי אל עורך דין מקרקעין עם היווצרותו של הסכסוך. לעתים קרובות אנשים משתהים בפנייה לייעוץ משפטי ובינתיים הסכסוך מחריף וגורם ליותר ויותר נזקים. מלבד עוגמת הנפש, הסלמת הסכסוך עלולה לסבך את הטיפול המשפטי ולהאריכו. על כן, עם היווצרו של הסכסוך, פנו אל עורך דין מקרקעין אשר ישמע את השתלשלות העניינים, יבחן את הנסיבות לעומקן ויפעל באפיקים המשפטיים המתאימים כדי להביא לסיומו של הסכסוך בהקדם ולשביעות רצון הלקוח.


הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין


בכל מקרה של סכסוך שכנים אשר לא ניתן לפתור אותו אלא באמצעות תביעה משפטית, יש להגיש תביעה אל הגורם המוסמך: המפקח על רישום המקרקעין או בית המשפט. סעד התביעה יכול להיות צו מניעה, צו עיקול, פיצוי כספי וכדומה, הכול על פי נסיבות המקרה. כאשר סכסוך שכנים על חניה נוצר עקב שימוש של דייר בחנייה משותפת של כלל הדיירים, הסמכות לדון בסכסוך נתונה למפקח על רישום המקרקעין.


עורך דין מקרקעין יכין את כתב התביעה שבו יציג את טענות הלקוח בצורה ברורה ומקצועית, ויגבה טענות אלו במסמכים המתאימים. עורך הדין ייצג את הלקוח בדיון בפני המפקח ויפעל להשגת התוצאה המשפטית הטובה ביותר. למפקח על רישום המקרקעין סמכויות נרחבות בעת דיון בסכסוך שכנים, וביניהן מתן צו מניעה האוסר על השכן הנתבע להחנות את רכבו בחניה המשותפת השייכת לכלל הדיירים.


ערעור על החלטת המפקח


היה ויש צורך לערער על החלטת המפקח על רישום המקרקעין, יגיש עורך דין מקרקעין בשם הלקוח ערעור על ההחלטה שניתנה. הערעור מוגש אל בית המשפט המחוזי, כאשר ככלל יש להגיש את הערעור תוך 45 יום, אולם בעת הצורך ניתן להגיש בקשה לארכה. על הערעור לכלול טענות מבוססות מדוע נפל פגם בהחלטת המפקח ועל כן יש לשנותה. עורך דין מקרקעין ייצג את הלקוח בדיון בערכאת הערעור וילווה אותו עד לסיומו של ההליך.


תביעת פיצוי


לעתים סכסוכי שכנים על חניה גורמים לא רק לאי נוחות בשל אי יכולת שימוש בחניה, אלא גם נזק כספי של ממש לשכן הנפגע. במצב זה, ייתכן שיש מקום להגיש תביעת פיצוי נזיקית, אם בפני בית המשפט לתביעות קטנות או בפני בית משפט השלום או המחוזי. במסגרת התביעה יש לפרט את השתלשלות העניינים ולהסביר מדוע הנתבע הוא זה אשר גרם לנזק המדובר, ועל פי היקפו וחומרתו של הנזק ייקבע סכום התביעה. בית המשפט יקיים דיון בעניין ויקבל החלטה אם יש מקום להורות על מתן פיצוי אם לאו.