זוגות רבים העומדים כיום לפני הליך גירושין מעדיפים לבחור במשמורת משותפת, שתוכל לאפשר לשניהם לשמור על קשר יציב וקרוב עם הילדים. כאשר מתקבלת החלטה על משמורת משותפת, לדבר יש השלכה על סוגיות מזונות הילדים, כאשר בדרך כלל דמי המזונות יופחתו. במאמר זה נסביר מהי משמורת משותפת, נבין מדוע מופחתים דמי המזונות במקרה של משמורת משותפת ונבחן את המגמה החדשה בתחום זה: משמורת משותפת ללא מזונות.

מהי משמורת משותפת?


בעת פרידת ההורים, יש לקבל החלטה באשר לשאלת משמורת הילדים. בעבר, עם גירושי ההורים היו הילדים עוברים לחזקתה של האם ולאב היו נקבעים הסדרי ראייה. כיום, יותר ויותר זוגות בוחרים בהסדר של משמורת משותפת על פני משמורת מלאה, אשר במסגרתה חולקים ההורים את החזקה על הילדים שווה בשווה. כלומר, הילדים שוהים מחצית מן הזמן אצל האם ומחצית מן הזמן אצל האב.

למשמורת משותפת יש יתרונות רבים, ובראשם שימור מעורבותו של האב בחיי הילדים. זאת בשונה ממצב של משמורת מלאה לאם, אז פוגש האב את הילדים במסגרת הסדרי ראייה והדבר אינו מאפשר לו להיות שותף מלא בגידולם ובקבלת ההחלטות לגביהם.


עם זאת, חשוב לומר כי הסדר של משמורת משותפת אינו מתאים לכל מקרה. משמורת משותפת תשרת את טובת הילד רק כאשר ההורים מסוגלים לשתף פעולה זה עם זו בצורה יעילה ומכובדת. כלומר, כאשר מערכת היחסים ביניהם נותרה תקינה למרות פרידתם.

הפחתת מזונות ילדים במשמורת משותפת


חובת התשלום של מזונות ילדים היא חובה המוטלת בעיקרה על האב כאשר גובה דמי המזונות נקבע בהתאם לצורכי הילדים ולרמת הכנסתו של האב. כאשר מדובר בהסדר של משמורת מלאה, ישלם האב דמי מזונות מלאים, שהרי הילדים נמצאים בחזקתה של האם מרבית הזמן ועל כן עיקר ההוצאות בגין גידול הילדים מוטל עליה.

אחרת הוא המצב במקרה של משמורת משותפת, אז חולקים ההורים את החזקה על הילדים, ולפיכך גם את העלות הכספית של גידולם. לאור זאת, קבעה הפסיקה כי במקרה של משמורת משותפת יופחתו דמי המזונות, כאשר השיעור המקובל הוא הפחתה של 25% מסכום המזונות אשר היה משולם לו היה מדובר במשמורת מלאה.

מגמה חדשה: משמורת משותפת ללא מזונות


לאחרונה אנו עדים למגמה חדשה בנושא מזונות הילדים במשמורת משותפת, הקוראת שלא להפחית את דמי המזונות כפי שנהוג כיום, אלא לבטלם כליל. הבסיס לטענה זו הוא עקרון השוויון, אשר על פיו אין זה צודק לחייב את האב בדמי מזונות היכן שהילדים שוהים עמו מחצית מן הזמן. תחת זאת יש לקבוע כי כל הורה יישא בהוצאות גידול הילדים כאשר הם בחזקתו ובאשר להוצאות חריגות, יתחלקו ההורים בהוצאות אלו בהתאם למצבם הכלכלי.


יש להדגיש כי השינוי הקורא למשמורת משותפת ללא מזונות מתייחס אך ורק למצבים שבהם ההורים משתכרים שכר זהה או דומה. כאשר יש פער כלכלי בין ההורים, ראוי להותיר את דמי המזונות המלאים או להפחיתם כאמור בשיעור של עד 25%.

מאת עו"ד יוסי סביר ותודה לגב' סביר ליבנה ולד"ר גיל סביר