בעלי נכסים נתקלים לא פעם בשוכרים המפרים את הסכמי השכירות ומסרבים לפנות את הנכס על פי דין, או שמסרבים להתפנות מהמושכר בתום תקופת השכירות וממשיכים להשתמש בנכס ללא אישור וללא תשלום.


כדי להתמודד בתופעה זו, הפוגעת בזכותם הקניינית של בעלי הנכס, יצר המחוקק הליך משפטי ייחודי המצמצם את זמן פינוי השוכר, מבלי לנהל הליך משפטי מלא ומורכב עם דיונים משפטיים רבים, כאשר בכל אותו זמן השוכר הסרבן ממשיך ליהנות מהנכס שלא כדין.


תביעה לפינוי מושכר


ההליך מכונה "תביעה לפינוי מושכר" ומוסדר בתקנות 215ז - 215יג לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד - 1984, מיועד לעסוק בסעד הפינוי בלבד, וזאת כאשר חוק הגנת הדייר אינו חל על המושכר. היות ומדובר בהליך מהיר יש לצרף לכתב התביעה תצהירים, חוות דעת, אסמכתאות משפטיות וכל מסמך על המשכיר מבסס את טיעוניו.


הדיון בתביעה יתקיים תוך 30 יום מהמועד האחרון להגשת כתב הגנה ויסתיים תוך 60 יום ממועד הגשת התביעה, זאת כדי להבטיח שהמשכיר לא יידרש להמתין זמן רב עד אשר יוכל לפנות את השוכר מן הנכס. בתביעת פינוי מושכר, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה במקרקעין, אשר יכין את כתב התביעה והמסמכים הנלווים, ידאג להציג בפני בית המשפט את טענות התובע בצורה הטובה ביותר ויוביל לפינוי הנכס ביעילות ומהירות.


חשוב לציין ולהדגיש כי לא ניתן לדרוש במסגרת תביעת הפינוי סעדים נוספים כגון פיצוי כספי בגין נזקים שנגרמו למשכיר, במקרה כזה יכול המשכיר להגיש תביעה נפרדת בגין סעדים נוספים לאחר הכרעה בתביעת הפינוי או במקביל לתביעה, וזאת ללא צורך בהיתר ביהמ"ש לפיצול סעדים.


פינוי השוכר באמצעות הוצאה לפועל


עם קבלת המשכיר פסק דין לטובתו והשוכר מסרב לכבד את החלת בית המשפט, וככל שהשוכר אינו מפנה את הנכס, על המשכיר לפנות להוצאה לפועל, לצורך ביצוע הפינוי. המשכיר רשאי לפנות לכל לשכת הוצאה לפועל בארץ, על פי בחירתו ולפתוח תיק נגד השוכר.


עם פתיחת התיק, תישלח לשוכר אזהרה כי עליו לפנות את הנכס תוך 20 יום. אזהרה זו נועדה לתת לשוכר הזדמנות נוספת ואחרונה לפנות את הנכס ובמקרים רבים, השוכר אכן מפנה את המקום בפרק הזמן שניתן לו והמשכיר אינו צריך להמשיך בהליך הפינוי.

השוכר לא פינה את הנכס גם לאחר קבלת האזהרה מהוצאה לפועל? יש לקבוע מועד לפינוי הנכס ולתאם ליווי משטרתי. במועד הפינוי, יגיע קבלן מטעם הוצאה לפועל יחד עם הליווי המשטרתי וחפציו של השוכר יפונו מהנכס, לביתו של המשכיר או לכל מקום אחסון אחר שייבחר על ידו. חשוב מאוד לציין כי המשכיר נושא בעלויות בפינוי, אותן יוכל לתבוע בחזרה מן השוכר במסגרת תביעת הפיצויים.

מועד הפנייה להוצאה לפועל


נקודה חשובה מאוד בהקשר של פינוי שוכר באמצעות הוצאה לפועל, היא המועד בו רשאי המשכיר להגיש בקשה לביצוע פסק הדין. מקובל לחשוב כי מיד עם קבלת פסק הדין, רשאי המשכיר לגשת להוצאה לפועל ולפתוח בהליך פינוי. הנחה זו שגויה - הדין מבקש לאפשר לשוכר זמן סביר להתפנות מן הנכס לאחר שניתן פסק הדין נגדו ועל כן המשכיר יוכל להגיש בקשה לביצוע פסק הדין בהוצאה לפועל רק לאחר שחלפו 15 יום ממועד מתן פסק הדין.


יש לציין כי לעיתים קובע בית המשפט מועד אחר לביצוע הפינוי ואם כך, הרי שמועד זה הוא הרלוונטי והמשכיר לא יוכל לפנות להוצאה לפועל לפני שחלף המועד הנ"ל.


מאת: עורך דין יוסי סביר, משרד סביר ושות'