משכירי נכסים נאלצים לא פעם להגיש תביעת פינוי נגד שוכר, אשר מסרב לפנות את הנכס. כאשר בידיו של המשכיר פסק דין לטובתו, עליו לפנות להוצאה לפועל על מנת לפנות את הדייר הלכה למעשה. במאמר זה נסביר אודות תביעת פינוי שוכר ואודות הליך הפינוי באמצעות הוצאה לפועל.

תביעה לפינוי שוכר


דיני המקרקעין יצרו עבור המשכיר, הליך משפטי מיוחד, הנקרא בעגה המשפטית: תביעה לפינוי מושכר. זהו הליך אשר עוסק בסעד אחד בלבד, סעד הפינוי מהנכס, כאשר דיון בתביעה יתקיים תוך 60 יום ממועד הגשת התביעה. הדבר מבטיח כי המשכיר לא יידרש להמתין זמן רב עד אשר יוכל לפנות את השוכר מן הנכס.


על מנת להגיש תביעת פינוי מושכר, רצוי לפנות לעורך דין המתמחה במקרקעין, אשר יכין את כתב התביעה והמסמכים הנלווים וידאג להציג בפני בית המשפט את טענות התובע בצורה הטובה ביותר. לעניין זה חשוב לציין כי לא ניתן לדרוש במסגרת תביעת הפינוי, פיצוי כספי מן השוכר ולשם כך יש להגיש תביעה נפרדת.

פינוי השוכר באמצעות הוצאה לפועל


קיבל המשכיר פסק דין לטובתו והשוכר לא פינה את הנכס, על המשכיר לפנות להוצאה לפועל, לשם מימוש פסק הדין. המשכיר רשאי לגשת על פי רצונו ובחירתו לכל לשכה של ההוצאה לפועל, ולפתוח בה תיק תביעת פינוי כנגד הדייר. אחרי שהתיק ייפתח, הדייר יקבל הודעת התראה לפינוי הנכס בתוך פרק זמן של 20 ימים.


מדובר באזהרה שמטרתה לתת לדייר הזדמנות אחרונה לפני נקיטת צעדים לפנות את הדירה. לא פעם, הודעת האזהרה מספיקה כדי שהדייר יפנה את המושכר בתוך התקופה שנקבעה חו מבלי שבעל הנכס יידרש להמשיך בהליכים כנגדו.

 

ומה קורה אם הדייר מסרב להתפנות גם אחרי שקיבל התרעה מלשכת ההוצאה לפועל? במקרה כזה יש לקבוע תאריך פינוי ולתאם את המועד עם המשטרה. באותו מועד יגיעו אל הנכס קבלנים מטעם ההוצאה לפועל עם ליווי של שוטרים ויפנו את המיטלטלין של הדייר מהנכס לכל מקום שיבחר בעל הנכס. אמנם בעל הנכס הוא זה שישלם את הוצאות פינוי החפצים מהנכס, אולם כשיתבע פיצויים מהדייר הוא יוכל לשקלל גם עלויות אלו בדמי הפיצויים.

 

מועד הפנייה להוצאה לפועל


נקודה חשובה מאוד בהקשר של פינוי שוכר באמצעות הוצאה לפועל, היא המועד בו רשאי המשכיר להגיש בקשה לביצוע פסק הדין. אמנם רבים חושבים כי ניתן להתחיל בהליך הפינוי מהנכס באופן מיידי אחרי שניתן פסק הדין, אולם למעשה יש לתת לדייר פרק זמן סביר לפנות את חפציו ולצאת מהנכס. רק בחלוף 15 יום ממועד פסק הדין יוכל בעל הנכס לפנות את לשכת ההוצאה לפועל ולפתוח תיק כנגד הדייר. יש להזכיר כי במקרים מסוימים בית המשפט קובע תאריך אחר לפינוי הנכס, ובמקרה כזה זהו המועד הקובע ובעל הנכס לא יוכל לפנות לפני מועד זה אל ההוצאה לפועל.


סביר ושות' משרד עורכי דין - תודה לד"ר ועו"ד גיל סביר על הכתיבה