אובדן כושר עבודה הוא מצב שבו מאבד המבוטח 75% לפחות מכושר העבודה שלו עקב מחלה או תאונה. אובדן כושר העבודה אפשר שיהיה זמני ואפשר לצמיתות, בהתאם למצבו הרפואי של המבוטח.


כדי שהמבוטח יהיה זכאי לתגמולי ביטוח לאומי בגין אובדן כושר עבודה, נוסף על הוכחה כי אינו כשיר להמשיך בעיסוקו, עליו להוכיח כי איבד את כושר עבודתו גם לכל עיסוק סביר אחר.


אילו פוליסות ביטוח מפני אובדן כושר עבודה קיימות בשוק?


1. פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה בסיסית. מבוטח אשר נשללה ממנו היכולת להמשיך בעיסוקו או בכל עיסוק סביר אחר ההולם את ניסיונו, השכלתו והכשרתו בשיעור של לפחות 75%, זכאי לתגמולי ביטוח, כלומר לשכר חודשי בשיעור של 75% משכרו או לסכום קבוע שהוגדר בפוליסה.


2. פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה שבה מוגדר אובדן כושר כאי יכולת להמשיך ולעסוק בעיסוקו הספציפי, גם אם מצבו הבריאותי מאפשר לו לעסוק בעיסוקים סבירים אחרים.


מבוטח זכאי לקבלת תגמולי הביטוח רק לאחר תקופה של שלושה חודשים שבהם נשללה ממנו היכולת לעבוד, וזאת כדי למנוע תביעות בגין ימי מחלה בודדים.


בשוק מוצעת אפשרויות לרכישת הרחבת הכיסוי הביטוחי, למקרים שבהם נשללה מהמבוטח היכולת להמשיך ולעבוד בשיעור של בין 75%-25%, ולקיצור תקופת ההמתנה עד לתחילת קבלת התגמולים.


בתום תקופת ההמתנה המבוטח זכאי לתגמולי הביטוח, כל עוד מצבו הרפואי עונה על ההגדרה של אובדן כושר עבודה כפי שהיא מוגדרת בפוליסה. ברוב המקרים בתקופה שבה המבוטח מקבל תגמולי ביטוח הוא פטור מתשלום הפרמיות.


חשוב לזכור כי בכל פוליסה מוגדרת תקופה מקסימלית לקבלת תגמולי הביטוח שבסופה פג תוקפו של הכיסוי הביטוחי, וזאת כדי למנוע מצבים שבהם חברת הביטוח תשלם תגמולים למשך עשרות שנים.


תביעת הביטוח בבית המשפט ותקופת ההתיישנות


כבכל תביעת ביטוח, גם בתביעות פוליסת אובדן כושר עבודה נקבעה תקופת ההתיישנות בת שלוש שנים. אך התביעה מתחדשת מדי חודש הואיל ומדי חודש המבוטח נמצא במצב של אובדן כושר עבודה, כך שברגע שמגישים את התביעה לבית המשפט היא יכולה לכלול את שלוש השנים האחרונות שבהן היה המבוטח באובדן כושר עבודה, אף אם אובדן כושר העבודה החל לפני יותר משלוש שנים.


יש לזכור כי הגשת תביעה בגין אובדן כושר עבודה מחייבת צירוף כל תיעוד רפואי ממוסמך שמעיד על כך כי התובע אכן איבד את כושר עבודתו.


ייתכן שחברת הביטוח תסתפק בעיון במסמכים הרפואיים, אך היא גם רשאית לדרוש מהתובע להיבדק על ידי מומחה מטעמה, שיבחן את זכאותו של התובע לקבלת תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה בהתאם לתנאי הפוליסה שרכש. ייתכן שחברת הביטוח תטען כי התובע אינו זכאי תגמולי הביטוח הואיל ולא איבד את כושר העבודה בהתאם לתנאי הפוליסה.


מה עושים אם חברת הביטוח דחתה את התביעה?


עם קבלת התביעה חברת הביטוח עשויה לטעון כי "גילתה" שהתובע הסתיר ממנה מידע אודות מצבו הרפואי בעת הצטרפותו לפוליסה, ועל כן היא זכאית לבטל את הכיסוי הביטוחי בגין אובדן כושר עבודה או לחלופין לשלם סכום מופחת מזה שנקבע בפוליסה.


חברת הביטוח מחויבת להגיש את הדחייה בכתב. מכתב הדחייה הוא בעל חשיבות רבה, הואיל ועל פי הנחיותיו של הממונה על הביטוח, על פי רוב, חברת הביטוח אינה יכולה להעלות נימוקי דחייה נוספים לאלו שנכתבו במכתב הדחייה, במקרה שהתובע הגיש תביעה לבית המשפט.


על כן, עם קבלת מכתב הדחייה נתקו כל קשר עם חברת הביטוח ואל תפנו אליה, כדי שלא לתת פתח להעלאת נימוקי דחייה נוספים על אלה שהועלו במכתב הדחייה. לאחר מכן עליכם לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין וביטוח, כדי לבחון את סיכויי התביעה נגד חברת הביטוח.


מספר נקודות שחשוב לזכור לפני הגשת התביעה


• מטרתה של כל חברת הביטוח היא להביא לדחיית כל תביעה, וכל האמצעים כשרים לכך. בתביעות אובדן כושר עבודה, חברות הביטוח אוהבות ומרבות להשתמש במעקבים אחר התובע בניסיון לדלות פרטים אודות מצבו הפיזי ועיסוקיו היומיומיים, כדי להוכיח כי תביעתו אינה עומדת בתנאי הפוליסה.


• לפני הגשת התביעה חשוב מאוד לקרוא את הפוליסה בעיון רב, הואיל וככלל פוליסות ביטוח אובדן כושר עבודה נמכרות בחבילות כיסויים שכוללות גם ביטוח סיעודי, ביטוח תאונות אישיות וכדומה, ובמקרה של תביעה חברת הביטוח לא תסב את תשומת לבכם כי לא תבעתם את כל הפיצויים שלהם אתם זכאים במסגרת הפוליסה.


• ניתן להגיש תביעה בגין אובדן כושר עבודה למוסד לביטוח לאומי במקביל לתביעה לחברת הביטוח על פי פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה, אך במרבית הפוליסות ישנו סעיף הקובע כי תגמולי הביטוח המשולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי יקוזזו מתגמולי הביטוח שאותם על חברת הביטוח לשלם.

 


עודכן ב: 16/01/2023