אנשים רבים שסובלים מבעיות רפואיות קשות סבורים, בטעות, כי אם הם ממשיכים ועובדים אז לא מגיע להם פיצוי, אך למעשה הם עשויים להיות זכאים לפטור מתשלום מס ההכנסה ולהחזרי מס אשר עשויים להצטבר לסכומים גבוהים ביותר.


מי זכאי?


• אדם שנקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% עקב בעיות רפואיות שונות (לדוגמא: סכרת עם סיבוכים, מחלת לב, אי ספיקת כליות, פרקינסון, טרשת, לימפומה ברימסיה, דום נשימה בשינה ועוד).


• אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 100% עקב בעיה רפואית קשה אחת (לדוגמא: עיוורון, סרטן, השתלת איברים)
תקופת הנכות בשיעור הנ"ל צריכה להיות למשך חצי שנה רציפה לפחות.


מהו תוקף הפטור?


אדם אשר נקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% לצמיתות ייהנה מפטור מתשלום מס הכנסה לצמיתות ואף להחזרי מס רטרואקטיביים. תקופת הזכאות הרטרואקטיבית נקבעת בהתאם למועדי הנכויות, קרי, אדם יהיה זכאי להחזרי מס רטרואקטיביים החל מהמועד בו נקבעה דרגת הנכות המזכה בפטור ממס.


עובד שכיר או כל מי שלא הגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה לרבות השנה השוטפת. עובד עצמאי, בעל שליטה או כל מי שהגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 3 שנים מיום הגשת הבקשה, כאשר במקרים מסוימים ניתן לקבל אף יותר מכך.


האם יש תקרה להיקף הפטור?


פקודת מס הכנסה קובעת תקרות הכנסה פטורות המעודכנות מדי שנה בשנה. נכון לשנת 2014 התקרה הפטורה ממס על הכנסה מיגיעה אישית, או במקרים שתקופת הנכות עולה על 365 יום, היא 614,400 שקלים.


מהו ההליך בפועל?


תחילה יש להגיש בקשה לפטור ממס לפקיד השומה שבאזור המגורים. השלב הבא כולל את תשלום האגרה הכרוכה בהגשת התביעה, על סך של 562 שקלים, והגשת אישור התשלום בצירוף החומר הרפואי ומספר מסמכים נלווים נוספים. בהמשך המוסד לביטוח לאומי יזמן את התובע למספר וועדות רפואיות, בהן הוא ייבדק על ידי מומחים רפואיים שיקבעו את אחוזי נכותו בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.


בסיום ההליך יקבל התובע מכתב החלטה עם סיכום משוקלל של אחוזי הנכות שנקבעו לו. במידה ותקבע נכות בשיעור המזכה בפטור יקבל התובע את האישור המיוחל ממס הכנסה. על החלטת הוועדה הרפואית רשאי התובע לערר בפני וועדה רפואית לעררים של הביטוח הלאומי תוך 45 יום. הערר כרוך בתשלום אגרה נוספת על סך של 811 שקלים. על מנת לקבל את החזרי המס הרטרואקטיביים יש להגיש דו"חות שנתיים לפקיד השומה במס הכנסה עבור כל שנה לגביה מבוקש החזר.


מתלבט אם לפנות לחברה לזכויות רפואיות או לעורך דין?


ראשית חשוב לציין כי לחברות לזכויות רפואיות אסור על פי חוק לייצג תובעים בוועדות הרפואיות. אנשים רבים, אינם מבינים זאת כאשר הם נמצאים בתחילת הדרך ולבסוף מגיעים לוועדות, שמכריעות את גורלם, כאשר אין מי שיהיה שם לצידם, ייתן להם את הביטחון וידע לטעון את הטענות הנכונות. בנוסף, קיימות מגבלות נוספות שעומדות מול החברות לזכויות רפואיות דוגמת איסור כתיבת ערר עבור הלקוח ואיסור פנייה לבית הדין במידת הצורך.


נוכח האמור לעיל אני ממליץ לפנות לעו"ד בעל ניסיון רב בתחום על מנת שזה יבדוק את סיכויי התביעה, ייעץ וילווה את התובע ובני משפחתו באופן מלא לאורך התהליך כולו, לרבות ייצוג בוועדות הרפואיות והגשת ערר במידת הצורך, עד למימוש זכויותיו הרפואיות וקבלת ההטבה לה הוא זכאי.למרות שלעיתים ההליך ארוך ומייגע וכולל מספר רב של בדיקות וביקורים בוועדות הרפואיות על כל אדם לדעת ולממש את הזכויות המגיעות לו.